ادعای لندن: آتش‌بس موقت کمکی به پیشبرد چشم انداز صلح در اوکراین نمی‌کند

لندن – ایرنا – جیمز کلورلی وزیر امورخارجه انگلیس در تداوم واکنش‌های غرب به پیشنهاد روسیه برای آتش بس موقت در اوکراین ادعا کرد که این اقدام هیچ کمکی به پیشبرد چشم انداز صلح نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کلورلی بامداد جمعه با انتشار پیامی در توئیتر افزود: روسیه باید برای همیشه نیروهای خود را از اوکراین خارج و از کنترل غیرقانونی خود بر خاک اوکراین چشم پوشی کند و به حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه پایان دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور داده بود تا از ظهر ششم ژانویه تا نیمه‌شب هفتم ژانویه آتش‌بس برقرار شود. بسیاری از مسیحیان ارتدوکس، از جمله آنهایی که در روسیه و اوکراین زندگی می‌کنند، کریسمس را در ۶ و ۷ ژانویه جشن می‌گیرند.

رئیس جمهور روسیه در پیام خود نوشت: با توجه به درخواست جناب اسقف کریل، به وزیر دفاع روسیه دستور می‌دهم تا از ساعت ۱۲ روز ششم ژانویه تا ساعت ۲۴ هفتم ژانویه (به وقت مسکو) در تمامی خطوط تقابل آتش‌ بس اعمال شود. از آنجا که تعداد زیادی از شهروندان نواحی مناقشه از پیروان کلیسای ارتدوکس هستند، از طرف اوکراینی می‌خواهم در این روزها آتش‌بس اعلام کرده و به آنها اجازه دهد در شب و روز کریسمس به اعمال آیینی خود بپردازند.

کرملین از اوکراین هم خواست اعلام آتش‌بس کند اما کی‌یف با دست رد به این پیشنهاد، آن را ریاکارانه خواند.

مشاور رئیس جمهور اوکراین در توییتی ادعا کرد: تنها در صورتی آتش بس بر قرار می شود که روسیه نیروهایش را از مناطق اشغالی عقب بکشد.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

هم زمان وزیر امورخارجه انگلیس در تداوم مواضع ضد روسیه در تداوم رویکرد ضد روسی غرب، پیرامون مذاکرات صلح با مسکو هشدار داد و ادعا کرد که روسیه ممکن است از این فرصت برای ترمیم قوای نظامی و گسترش حملات خود به اوکراین استفاده کند.

کلورلی گفت کسانی که از اوکراین حمایت می‌کنند باید هنگام نزدیک شدن به موضوع گفت وگوهای صلح "بسیار بسیار محتاط" باشند.

وی در اظهاراتی ادعایی هشدار داد که ولادیمیر پوتین "با حسن نیت" عمل نمی کند.

سخنگوی کرملین می‌گوید که روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین یک مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود.

"دیمیتری پسکوف" ماه پیش در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، پوتین رئیس‌جمهور برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان، یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha