۱۷ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84991475
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب "جنگ زنجان" روایت حوادث جریان بابیه در تاریخ این شهر منتشر شد

زنجان – ایرنا -نویسنده کتاب "جنگ زنجان" با اشاره به انتشار آن، گفت: این کتاب روایتی از حوادث مربوط به ظهور و جریان بابیه در تاریخ معاصر زنجان است.

پرویز فتح الله پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این کتاب اوضاع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران مقارن آغاز جریان بابیه مورد بررسی قرار گرفته و نگاهی کلی نیز به شیخیه و ظهور بابیه شده است.

وی افزود: موضوع اصلی کتاب، اوضاع زنجان، جریان‌های تأثیرگذار و حاکم در شهر و اختلافات میان طیف اکثریت روحانیان اصولی با ملأ محمدعلی نماینده جریان اخباری و گرایش او به بابیه است.

نویسنده کتاب جنگ زنجان گفت: در این کتاب، اوج گیری اختلافات، آغاز جنگ میان دو گروه، دخالت قوای نظامی دولتی، مقاومت ۹ ماهه بابی ها، خسارات فراوان و ویرانی شهر و آثار و تبعات آن گزارش شده است.

در این کتاب که از سوی انتشارات نگاه معاصر و در ۵۰۰ نسخه روانه بازار شده، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر زنجان مورد بررسی قرار گرفته است.

این پژوهش با حمایت موسسه فرهنگی مشکات زنجان انجام شده که پروژه‌ای را به نام زنجان پژوهی به منظور واکاوی تاریخ معاصر استان زنجان شروع کرده است.

به گفته مولف، روایت این کتاب شامل واکاوی یکی از سه جنگی است که پس از ظهور بابیه در کشور اتفاق افتاد و جریان بابیه را که جنبشی مذهبی و اجتماعی بود، وارد عرصه نظامی و سیاسی و مقابله مستقیم با دولت مرکزی کرد.

فتح الله پور نویسنده کتاب جنگ زنجان پیش از این نیز مقالات و طرح‌های پژوهشی مختلفی را در حوزه تاریخ معاصر انجام داده که از آن جمله می‌توان به طرح پژوهشی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در زنجان اشاره کرد.

طرح پژوهشی نقش زنان در انقلاب اسلامی در زنجان، طرح پژوهشی زن ایرانی و هویت تاریخی، مقاله سیاست مذهبی نادر شاه افشار و مقاله توتون و تنباکو در دانشنامه جهان اسلام از دیگر فعالیت‌های پژوهشی فتح الله پور نویسنده کتاب جنگ زنجان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha