صنعت چاقوسازی از رشته‌های ماندگار و تاریخی استان زنجان است

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: چاقوی زنجان حداقل دارای ۱۷ نوع کاربری است و صنعت چاقوسازی از رشته های ماندگار و تاریخی این استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید سعید صفوی روز شنبه در مراسم دومین بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان با بیان اینکه صنعتگران ریشه در تاریخ دارند، افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی، میراث گذشتگان ما هستند و به عنوان سفیرانی صادق و راستین به‌حساب می‌آیند و به خودی خود، گنجینه‌ای ارزشمند هستند که باید بیشتر مورد متوجه قرار گیرند.

وی با اشاره به مرد نمکی زنجان و چاقوی او، گفت: صنعتگران صنایع دستی با ساخت و تیزی چاقوهای خود مهربانی را در بین مردمان تقسیم می کنند و ما سعی می کنیم جایگاه هویت بخشی صنایع دستی و هنرهای سنتی خود را در سطح کشور نشان دهیم.

این مسوول ادامه داد: در کاوش های اخیر در زرین تپه چهرآباد به آثاری رسیده اند که نشان دهنده کوره و آهن است و احتمال دارد چاقوهای زنجان در آن عصر در آنجا ساخته می شده است.

وی با بیان اینکه توجه به توسعه صنعت چاقو در استان باعث ایجاد اشتغال و درآمد می شود، خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی برای تحقق این امر مهم برنامه ریزی لازم را دارد.

صفوی گفت: در حال حاضر خانه هنرمندان زنجان راه اندازی شده که آموزش های لازم را در رشته های مختلف آموزش می دهد تا هنرمند خوداشتغال و کارآفرین داشته باشیم.

واگذاری کارگاه به صنعتگران چاقوساز زنجانی

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا یکماه دیگر به صنعتگران چاقوساز زنجانی در ناحیه صنعتی ظریفان کارگاه تحویل می شود.

محسن عباسی افزود: چاقوسازی در زنجان قدمتی دیرینه دارد و این هنر توانسته در قالب صنایع‌ دستی جایگاه ویژه‌ای را در کشور کسب کند.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان در خصوص ناحیه صنعتی ظریفان در ضلع شمالی عوارضی آزادراه زنجان– قزوین، اظهار داشت: این شهرک پس از چندین سال به مرحله واگذاری واحدهای کارگاهی رسیده است.

وی اضافه کرد: این پروژه که با همکاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی و شهرک‌های صنعتی استان کلید خورد با هدف عرضه صنایع دستی و استفاده از ظرفیت رهگذران طراحی شد تا بتواند حمایت اساسی از صنایع دستی زنجان انجام گیرد.

عباسی افزود: استان زنجان در تولید صنایع دستی فلزی از لحاظ فروشگاه‌های عرضه، تعداد و کیفیت دست‌سازها جزو استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود که حدود یک ماه دیگر راسته ای از آن به صنعتگران چاقوساز تعلق می گیرد.

به گفته این مسوول، هدف از ایجاد این ناحیه، جذب مسافران عبوری از زنجان است، چون در این ناحیه صنعتی امکانات رفاهی از جمله نمازخانه، رستوران، کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه ادامه داد: صنایع دستی، تبلور عینی فرهنگ و مظاهر هنری و از نوع هنرهای کاربردی و مردمی به حساب می آید.

انسیه ابوبصیر با بیان اینکه صنایع دستی به عنوان بخشی از فرهنگ و میراث هر جامعه برای مردم آن کشور دارای اهمیت است، افزود: از سوی دیگر به دلیل جنبه هنری نهفته در آن برای مردم سایر کشورها نیز جذاب و مورد احترام است.

این عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ادامه داد: صنعتگر و خالق اثر در صنایع دستی، خود ایده پرداز، طراح و سازنده اثر است و به طور طبیعی اثر خلق شده نشات گرفته از ارتعاشات ذوقی، حسی، عاطفی و زیبایی شناسانه خالق اثر است و تمام حس و ادراک خود از زیبایی و مقوله هنر را در تولید اثر خود دخیل می کند.

وی خاطر نشان کرد: آثار صنایع دستی حاصل تراوش ذهن هنرمند و خلاق گذشتگان تا به امروز است و در این میان صنایع دستی هنر گذشتگان است که ما باید از انقراض آنها جلوگیری کرده و به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha