ممانعت از تولید محصول بی‌خریدار؛ کشت قراردادی مرهمی بر پیکر سیستان‌وبلوچستان

زاهدان- ایرنا- کشت قراردادی گندم به عنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم در اولویت جهاد کشاورزی قرار گرفت و سیستان و بلوچستان نیز به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در تولید این محصول، تاکنون گام‌های استواری در تحقق این امر برداشته است.

به گزارش ایرنا هر ساله برخی کشاورزان سیستان و بلوچستان در زمان کشت محصول نمی‌دانند که امسال چه محصولی کشت کنند که راحت تر به فروش برسد و سودی نیز شامل حالشان شود؛ بنابراین این قشر زحمتکش بر سر دوراهی قرار می گیرند. اما امسال دولت سیزدهم با ارائه طرح کشت قراردادی گندم در زمین‌های آبی به نوعی تکلیف را برای کشاورزان روشن کرد که محصولشان با قیمت مشخصی خریداری خواهد شد و حتی از کمک‌های دولتی نیز برای خرید کودهای شیمیایی لازم بهره‌مند خواهند شد.

از منظر کارشناسان شفاف شدن قیمت و تضمین بازار محصولات تولیدی، استفاده از کشاورزی قراردادی به‌عنوان وثیقه، مشارکت در ریسک و امنیت در برابر تغییرات قیمت بازار، توسعه و تجاری شدن کشاورزان فعال در اراضی خرد، کاهش هزینه‌های مبادله و ثبات درآمدی کشاورزان و افزایش مهارت‌های مدیریتی و فنی کشاورزان از مهمترین مزایای توسعه کشت قراردادی بشمار می‌رود و در این نوع کشت محصولات با کیفیت یکدست‌تری تولید می‌شود.

کشت قراردادی دغدغه هزینه تولید و فروش محصول را از کشاورز می‌گیرد و به او این اطمینان را می‌دهد دولت در زیان تولید با او شریک است و سود حاصل را هم برای خود کشاورز می‌خواهد، این اقدام به نوعی در قالب خریدهای تضمینی سنوات گذشته است اما با این تفاوت، که دولت از ابتدای کاشت محصول در کنار کشاورزان است و هر کجا لازم باشد آنها را یاری می‌دهد.

کشت قراردادی طرح مهم دولت سیزدهم برای ارتقای جایگاه کشاورزی بویژه در محصولات استراتژیک است که با عملیاتی شدن آن بسیاری از دغدغه‌های و نگرانی‌های کشاورزان سیستان و بلوچستان پایان می‌یابدهمچنین در این نوع کشت تمام نهاده ها با زمان کاشت به صورت اعتباری در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و کود، سم و نهاده‌های مورد نیاز زمان کاشت به صورت اعتباری و رایگان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و این هزینه‌ها زمان خرید محصول از مبلغ خریداری کسر خواهد شد.

کشاورزی یکی از مزیت‌ها و پیشران اصلی اقتصاد در سیستان و بلوچستان است بطوریکه بیش از نیمی از جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که با فرارسیدن پاییز بسیاری از کشاورزان به تکاپوی خرید نهاده‌های کشاورزی برای کشت پاییزه محصولات نظیر گندم می‌افتند اما افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و نبود تمکن مالی برای خرید آن این بخش از اقتصاد استان را تحت تاثیر قرار داده است و اجرای کشاورزی قراردادی بسیاری از دغدغه‌های آنها را برطرف می‌کند.

امسال دولت سیزدهم با برنامه ریزی منسجم برای محصول گندم تحت عنوان " کشت قراردادی" اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از تولید محصول بدون خریدار و پیشگیری از ضرر کشاورزان کرد تا دسترنج کشاورزان راهی سفره آنها شود.

ممانعت از تولید محصول بی‌خریدار؛ کشت قراردادی مرهمی بر پیکر سیستان‌وبلوچستان

کشاورزی قراردادی راهکاری برای جلوگیری از واسطه‌گری

کشاورزی قراردادی را وزارت جهاد کشاورزی به عنوان راهکار نهایی برای جلوگیری از فساد، ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان معرفی کرده و اجرای آن را در سالجاری با گندم و کلزا آغاز کرده است.

بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار، قراردادی در راستای تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و کشاورزان متقاضی در قبال دریافت نهاده مورد نیاز بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول غلات و دانه‌های روغنی می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تامین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای این نوع کشت است.

برآیند بررسی ها نشان می دهد که کشت قراردادی گندم تا حد زیادی به توسعه کشاورزی و افزایش رضایت تولیدکنندگان این محصول منجر می شود و در این شرایط باید برای توسعه کشت قراردادی آن تدابیر ویژه‌ای اندیشید

به عقیده کارشناسان، کشت قراردادی گندم نقش مهمی در تغییرالگوی کشت دارد و گامی ارزشمند در رفع مشکلات بخش کشاورزی از جمله نیاز نقدینگی کشاورزان گندم کار برای خرید نهاده و ماشین آلات محسوب می‌شود.

با اجرای این طرح کشاورزان متعهد می‌شوند که گندم تولیدی خود را خارج از قرارداد در جایی دیگر عرضه نکنند و از طرفی کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی بر مبنای قیمت روز یا قیمت مناسب اقدام به خرید از کشاورزان می کنند و آنان با رغبت بیشتری به تولید ادامه می دهند چرا که درآمد خوبی از ناحیه فروش گندم کسب می کنند.

کشت قراردادی به نوعی تکلیف کشاورز را مشخص می کند، آینده روشنی در پیش روی او قرار می دهد که تردید در خصوص هزینه‌های بالای تولید و تامین کود را پایان دهد و با اراده‌ای محکم نسبت به پرورش محصول اقدام کند، چراکه دولت در هزینه‌های تولید کمک حال آنها می‌شود، اقدامات ترویجی رایگان را برای آنها ارائه می‌کند و در زمان خرید نیز محصولشان را تضمینی و به ارزش روز خریداری خواهد کرد.

توسعه کشت قراردادی محصول استراتژیک گندم به اعتقاد شماری از کارشناسان کشاورزی ضرورت اجتناب ناپذیری است که در روند رونق این محصول نقش بسزائی دارد که کاهش نقش دلالان و واسطه های سودجو در بازار، پایداری صادرات، افزایش ضریب نفوذ دانش، افزایش سرمایه گذاری و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی از دیگر ثمرات آن است.

ممانعت از تولید محصول بی‌خریدار؛ کشت قراردادی مرهمی بر پیکر سیستان‌وبلوچستان

سطح کشت قراردادی گندم در سیستان وبلوچستان از ۱۶ هزار هکتار گذشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تاکنون حدود ۵۰ درصد از گندمزارهای استان در قالب یک‌هزار و ۷۲۰ قرارداد تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است.

سید محمدرضا سیدحسینی گفت: امسال ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم در سیستان و بلوچستان کشت شده که از این سطح بیش‌از ۱۶ هزار هکتار قراردادی بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد این میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان با مشارکت کشاورزان بزودی رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: توسعه کشت قراردادی گندم برای تامین امنیت غذایی با استفاده از الگوی کشت مناسب و رسیدن به بهره‌وری تولید، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات و تعادل قیمت ضروری بوده و انجام آن در اولویت جهاد کشاورزی است.

کشت اقتصادی گندم به لحاظ علمی با تحلیل و برنامه‌ریزی، افزایش بهره‌وری، استفاده بهینه از نهاده ها، مدیریت دقیق مزرعه، استفاده از فناوری، تکنولوژی و ابزارهای مدرن شکل خواهد گرفتوی با اشاره به مزایای کشت قراردادی گندم گفت: کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می‌شود.

حسینی افزود: در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند و تمرکز کشاورزان روی برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می شود.

وی بیان کرد: اگر کشت قراردادی گندم سرلوحه کشاورزان قرار گیرد و خرید محصولات هم بر اساس کیفیت مورد نظر باشد، پیشرفت خوبی در کشت قراردادی و افزایش تولید گندم اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کشت اقتصادی گندم به لحاظ علمی با تحلیل و برنامه‌ریزی، افزایش بهره وری، استفاده بهینه از نهاده ها، مدیریت دقیق مزرعه، استفاده از فناوری، تکنولوژی و ابزارهای مدرن شکل خواهد گرفت.

وی از همه کشاورزان خواست با توجه به سیاست‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی برای کشت‌های قراردادی، هر چه سریعتر نسبت به قراردادی کردن مزارع زیر کشت خود اقدام کنند.

ممانعت از تولید محصول بی‌خریدار؛ کشت قراردادی مرهمی بر پیکر سیستان‌وبلوچستان

بیشترین کشت قراردادی سیستان و بلوچستان در ایرانشهر

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر سیستان و بلوچستان گفت: کشاورزان این شهرستان امسال ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار معادل ۶۶ درصد از اراضی خود را به کشت گندم قراردادی اختصاص دادند.

مجید فیاضی اظهارداشت: سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان ایرانشهر تا کنون زیر کشت گندم رفته که ۶۶ درصد آن در قالب ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار معادل ۸۶ پرونده تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد به زودی کل سطوح زیر کشت گندم شهرستان ایرانشهر در قالب کشت قراردادی قرار خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر ادامه داد: اجرای طرح کشت قراردادی به دلیل تاثیر مثبتی که در زمینه ارتقای سطح کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی ایفا می‌کند، عامل مهمی در پایداری امنیت غذایی نیز به شمار می‌آید و به همین دلیل مسوولان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان نسبت به اجرای آن اهتمام دارند.

وی خاطرنشان کرد: طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در این شهرستان اجرا می‌شود و در آن مزایای خوبی دیده شده‌ که گندم‌کاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید کنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

فیاضی با بیان اینکه بیش‌از ۸۰۰ نفر در امر کاشت، داشت و برداشت گندم در ایرانشهر مشغول فعالیت هستند، گفت: کشت قراردادی با هدف توسعه کشت اقلام استراتژیک کشاورزی در این شهرستان آغاز شده و کشاورزان هم استقبال خوبی از این طرح کرده‌اند انتظار می‌رود با اجرایی شدن این طرح گام بلندی در ارتقای امنیت غذایی منطقه برداشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha