۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 1171
کد خبر: 84993062
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۵۰ هکتار به سطح گلخانه‌های سیستان و بلوچستان افزوده شد

زاهدان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۵۰ هکتار از سال گذشته تاکنون سطح گلخانه این استان به ۳۵۸ هکتار با تولید سالانه ۶٧ هزار تن رسید.

امان‌اله طوقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باتوجه به قرارداشتن بخش وسیعی از سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک و کمبود سالانه نزولات جوی و تبخیر و تعرق بالا، توسعه گلخانه‌ها و سایر محیط‌های کنترل شده از جمله سایبان‌ها و سایر روش‌های نوین برای کم کردن تلفات آبی و افزایش تولید نسبت به واحد آب مصرفی ضروریست که در این راستا علاوه‌بر گلخانه‌های افتتاح شده، ۱۳۰هکتار گلخانه جدید نیز در دست ساخت است.

وی ادامه داد: هم‌اینک ٩٠ درصد از فضای گلخانه‌ای سیستان و بلوچستان زیر کشت محصولاتی نظیر گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، توت فرنگی، فلفل، کدو و سبزیجات برگی است که ٧٠ درصد تولیدات این بخش به محصولات نظیر گوجه‌فرنگی و خیار اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای استان که عمدتا گوجه‌فرنگی بوده به خارج از کشور صادر شده که نقش مهمی در توسعه گلخانه‌ها در استان دارد.

وی به اهمیت گلخانه‌ها در کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوریکه توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا کشت گلخانه‌ای با صرفه ترین و کم آب‌ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.
شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه ۲ شهرستان بندری چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارند.
دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.
از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین نیاز بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha