۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 84994095
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفتگوی بغداد با آنکارا درباره حملات نظامی ترکیه و منابع آبی

تهران – ایرنا – بغداد و آنکارا برای تشکیل کمیته‌ای مشترک با هدف رفع مشکلات دو طرف در حوزه حملات مکرر ترکیه به عراق و سدهای آبی این کشور به توافق رسیدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری عراق «واع»، هیات پارلمانی عراق به ریاست «محسن مندلاوی» معاون اول مجلس نمایندگان با «مصطفی شنتوب» رئیس مجلس ترکیه در حاشیه شرکت در نشست مجمع پارلمانی آسیا در ایالت آنتالیای ترکیه دیدار کرد.

در این دیدار روابط دوجانبه عراق و ترکیه و موضوعات فیمابین به ویژه سهم آب عراق از رودخانه های دجله و فرات و حملات مکرر ترکیه به داخل خاک عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو طرف در این دیدار توافق کردند کمیته مشترکی برای رسیدگی به این مشکلات و تقویت همکاری ها در همه زمینه ها، با هدف دستیابی به منافع دو کشور و با رعایت اصل احترام متقابل تشکیل شود.

با وجود اینکه دولت عراق تاکنون بارها از آنکارا خواسته‌ که به اشغالگری خود در شمال عراق پایان داده و نیروهای خود را خارج کند اما ترکیه بارها به بهانه مقابله با عناصر پ.ک.ک، به خاک عراق حمله کرده و حتی همچنان بخش‌هایی از خاک این کشور را در اشغال خود دارد.

بغداد حملات ترکیه را مصداق تجاوزگری به خاک عراق خوانده و خواستار خروج نظامیان این کشور از شمال عراق شده‌ است.

بغداد همچنین حملات توپخانه‌ای مکرر ارتش ترکیه به شمال عراق را نقض حاکمیت کشورشان دانسته و خواهان پایان دادن به آن شده‌ است.

همزمان نیز دولت عراق با ترکیه درباره سهم آب خود از رودخانه های دجله و فرات اختلاف دارد. دولت عراق می گوید که ترکیه با سد سازی زیاد بر روی سرشاخه های این دو رودخانه باعث کاهش ورودی آب به خاک عراق و در نتیجه کم آبی در این کشور شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha