بسته‌های تشویقی برای نوسازی واحدهای فرسوده خراسان رضوی اختصاص یافت

مشهد-ایرنا- سرپرست اداره برنامه‌ریزی، مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران بسته‌های تشویقی برای نوسازی مسکن شهری در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری در قالب تسهیلات بانکی برای مشهد و سایر شهرهای این استان در نظر گرفته است.

سمانه نصراللهی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در تشریح این بسته های تشویقی افزود: بسته نخست شامل اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی است که از این میزان ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ کارمزد ۱۸ درصد در شهر مشهد و ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ کارمزد ۱۸ درصد برای سایر شهرهای استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: ۱۵۰ میلیون تومان باقیمانده در قالب بسته نخست با کارمزد صفر درصد از منابع دولتی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران تامین می‌شود.

نصراللهی بیان کرد: در این بسته تشویقی برای بافت های فرسوده محدوده حرم مطهر رضوی، تسهیلات بانکی ۶۰۰ میلیون تومانی برای نوسازی هر واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که از این میزان ۱۵۰ میلیون تومان با کارمزد صفر درصد، ۵۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و ۴۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

وی افزود: این تسهیلات باید پس از پایان دوره مشارکت، تسویه شود، زمان ساخت هم برای خانه های این بخش یک سال و نیم در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره برنامه ریزی و مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه گفت: بسته دوم تشویقی شرکت بازآفرینی شهری ایران مربوط به تسهیلات اسکان موقت می شود که شامل ۶۰ میلیون تومان در مشهد و ۴۵ میلیون تومان در شهرهای دیگر استان است.

نصراللهی اظهار داشت: بسته سوم تشویقی شرکت بازآفرینی شهری ایران، "شهرسازانه" است که در نشست ۲۱ شهریورماه امسال در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: این بسته های تشویقی چهار گروه شامل "بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری"، "نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله ای و مناطق واقع در حاشیه"، "نوسازی در عمق بافت فرسوده" و "قطعات غیرقابل تجمیع "را شامل می شود.

سرپرست اداره برنامه ریزی و مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در صورتی که متقاضیان نوسازی مسکن شهری از بسته های تشویقی مزبور استفاده کنند، مشمول تخصیص ۵۰ درصدی در هزینه عوارض صدور پروانه ساختمانی و تراکم خواهند بود و پس از نوسازی طبق ماده ۱۴ قانون "حمایت از احیا بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد" شهرداریها مکلف هستند برای صدور پروانه ساختمانی خارج از نوبت، ظرف حداکثر ۲ ماه اقدام کنند.

وی اظهار داشت: ۷۶۶ واحد مسکونی در مناطق دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری استان خراسان رضوی در قالب ۱۰۶ پروژه شرکت بازآفرینی ایران در سال مالی گذشته ( پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱) از تسهیلات بانکی بهره گرفته اند که از این تعداد ۵۷۵ واحد در قالب ۴۵ پروژه مربوط به شهر مشهد بوده است.

نصراللهی تعداد پروانه های صادره در محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی توسط شهرداریها در سال مالی گذشته را ۲ هزار و ۳۰۴ پروانه ساختمانی عنوان کرد.

خراسان رضوی دارای چهار هزار و ۸۸۴ هکتار بافت فرسوده است و با برخورداری از ۲۹۹ هزار و ۸۰۷ واحد مسکونی نامقاوم ۱۱.۷ درصد از کل واحدهای مسکونی نامقاوم کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha