دریادار ایرانی: در حال برنامه ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم

چابهار- ایرنا- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی ارتش تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ و تنها در ۲ تنگه حضور نداشته‌ایم که در یکی از این تنگه‌ها امسال حضور پیدا می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم.

به گزارش ایرنا امیر دریادار «شهرام ایرانی» روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت که در کنارک برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های دریایی را نیازمند نگاه ویژه همه مسوولان دریایی کشور دانست و اظهارداشت: اقداماتی که امروز در نیروی دریایی ارتش صورت گرفته بدون همراهی جامعه نخبگانی، شرکت‌های دانش بنیان و وزارت دفاع میسر نبوده است.

وی بیان کرد: سواحل مکران برای کشور مهم است برای همین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به آبادانی و توسعه آن ورود جدی کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: مراکز اقتصادی و اشتعالزایی باید در کنار دریا مستقر تا از نعمت دریا بهره‌مند شوند و بتوانند صادرات و واردات داشته باشند و از آب دریا هم برای صنایع آب بر نظیر فولاد و پتروشیمی استفاده کنند.

وی افزود: ایرانیان بسیار زودتر از کشورهای دنیا و اروپایی‌ها دریانوردی را آغاز کردند و باید دوباره به تمدن گذشته خود که در زمینه دریانوردی داشته‌ایم بازگردیم و این کار شدنی است.

امیر دریادار ایرانی اظهارداشت: امروز باید حضور دریایی خودمان را در آبهای بین المللی قدرتمندتر کنیم و امروز می‌توانیم بگوییم در حوزه علمی هیچ مشکلی برای رشد در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به تمدن نوین ایرانی اسلامی باید از ظرفیت‌های خدادادی دریا برای رسیدن به این هدف بسیار ارزشمند نهایت استفاده را ببریم.

استرالیا و فرانسوی‌ها تهدیداتی را برای ما ایجاد و سعی کردند از قوانینی که خودشان برای عبور از سواحلشان مصوب کرده بودند تخطی کنند که با اقتدار و براساس قانون جواب آن‌ها را دادیمفرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز همرزمان من در دریا در حال به نمایش گذاشتن جلوه‌هایی از اقتدار ایران عزیز هستند و ما به عنوان ویترین مردم عزیز کشورمان برای اولین مرتبه در اقیانوس آرام حضور پیدا کردیم.

وی ادامه داد: البته در این مسیر استرالیا و فرانسوی‌ها تهدیداتی را برای ما ایجاد و سعی کردند از قوانینی که خودشان برای عبور از سواحلشان مصوب کرده بودند تخطی کنند که با اقتدار و براساس قانون جواب آن‌ها را دادیم. 

امیر دریادار ایرانی با اشاره به اهمیت سواحل مکران تصریح کرد: برقراری امنیت پایه اصلی توسعه سواحل مکران است و در این زمینه به توفیقات بسیار ارزشمندی دست یافته‌ایم.

وی بیان کرد: توسعه تمدن دریا از آغاز انقلاب اسلامی بوده و در سالهای گذشته اقدامات و طرح‌های بزرگی در این زمینه از سوی نظام در سواحل مکران اجرایی شده که در این باره رهبر معظم انقلاب و مسوولان کشور تاکید زیادی برای توسعه این منطقه راهبردی دارند. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: برای توسعه همه جانبه ایران اسلامی نیازمند یک جهاد بزرگ هستیم بنابراین مسوولان با تلاش بیشتری کار کنند.

وی افزود: ما به عنوان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریا به همه کمک می‌کنیم و نیروی دریایی بازوی کمکی برای همه است.

امیر دریادار ایرانی تاکید کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیروی دریایی در واقع یک نیروی راهبردی است و در ابعاد بین المللی تاثیرگذار هستیم و در جاهای مختلف حضور داریم.

وی تصریح کرد: ضروری است نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اقتدار لازم را در همه پهنه دریایی داشته باشد.

دبیر علمی همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت نیز گفت: این همایش به مدت ۲ روز در منطقه سوم دریابی نبوت کنارک در حال برگزاری است.

هادی اعظمی افزود: سخنرانان روز اول همایش مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان شیلات ایران، رییس سازمان بنادر و دریانوردی و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایرانی خواهند بود.

گفتنی است پنل های تخصصی این همایش در پنج محور، نیروی دریایی و توسعه سواحل مکران،آمایش توسعه سواحل،اقتصاد،تجارت،توسعه پایدار دریایی،اشتغال آفرینی و تولید دانش بنیان، ژئوپلیتیک، امنیت، دیپلماسی و جغرافیا دفاعی - نظامی دریایی باهدف بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه سواحل مکران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha