چرا خیران مدرسه ساز رغبت کمتری برای ورود به کهگیلویه و بویراحمد دارند؟

یاسوج - ایرنا -کهگیلویه و بویراحمد با وجود آنکه سرانه آموزشی پایینی دارد اما بر اساس نظرات برخی مسئولان، خیران مدرسه ساز، رغبت چندانی برای ورود به مدرسه سازی در این استان ندارند. مدیرکل نوسازی مدارس در میزگردی در خبرگزاری ایرنا به دلایل این موضوع پرداخته است.

به گزارش ایرنا،"سید رضا حسینی نیک"، در بخش اول گفت و گو،(منتشر در ۲۴ دی ماه) گفت: آمار سرانه آموزشی استان در برنامه و بودجه کشور، به اشتباه ۸.۲ متر مربع اعلام شده است چرا که استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون، ۱۷۲ هزار دانش آموز دارد و فضاهای آموزشی استان مطابق با سرانه آموزشی اعلام شده، باید یک میلیون و ۳۹۴هزار متر مربع باشد در صورتی که در استان حدود ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و حدود ۴۰۰ هزار مترمربع فضا کم داریم و همین آمار اشتباه مانعی برای مشارکت خیران در استان می شود.

حسینی نیک اضافه کرد: خیران مدرسه ساز کمتر به استان کهگیلویه و بویراحمد توجه دارند، چرا که وضعیت فضای آموزشی استان تاکنون به خوبی بازتاب داده نشده است همچنین نیروی بومی در سطح وزارت خانه برای رایزنی کردن و جذب خیران به استان وجود ندارد.

چرا خیران مدرسه ساز رغبت کمتری برای ورود به کهگیلویه و بویراحمد دارند؟

نبود زمین مناسب در شهر یاسوج

وی دلایل عدم ورود خیران مدرسه ساز در استان را بر شمرد و گفت: با اینکه شهر یاسوج با تراکم جمعیتی با بحران فضای آموزشی مواجه است، نبود زمین مناسب در این شهر، مانعی است برای ورود و مشارکت خیران مدرسه ساز، حتی در محله "سرآبتاوه" یاسوج ۲۲۰ دختر در یک مدرسه اجاره ای، در یک شرایط نامناسب تحصیل می کنند که بدلیل نبود زمین تاکنون موفق به ساخت مدرسه نشدیم.

حسینی نیک تاکید کرد: اگرچه زمینه برای حضور خیران برای رفع این مکان آموزشی فراهم است اما از آنجا که خیران زمین نمی خرند و صرفا مدرسه می سازند، تاکنون موفق به تامین فضای مناسب آموزشی نشدیم.

قانونی که مانع حضور مشارکت خیران در مدرسه سازی می شود

وی گفت: مطابق با قانون، خیرینی که در شهر ۵۰ درصد و در روستا ۳۰ درصد هزینه های مکان های آموزشی را کمک کنند، دولت موظف است اعتبارات ملی لازم را برای تکمیل این پروژه در قالب مشارکت ها تهیه و تخصیص دهد.

حسینی نیک اضافه کرد: حتی در این قانون یاد شده، نامگذاری اسم مکان آموزشی را به اختیار خیرین قرار داده است مگر مدارسی که اسم آنها به نام شهدا باشد و خانواده شهید، با تغییر اسم مدرسه مخالفت کنند.

ولی با این قانون، مدارسی در مناطقی از استان (نظیر: "جلیل" "دیشموک"، "چهار روستا"، "مهریان")، داریم که نیاز به مشارکت و حضور خیران دارد که با توجه به این مانع قانونی (مخالفت خانواده شهدا با تغییر اسم مدرسه)، تاکنون موفق به تکمیل مدارس یادشده نشدیم.

چرا خیران مدرسه ساز رغبت کمتری برای ورود به کهگیلویه و بویراحمد دارند؟

همکاری نکردن دستگاه های خدمات رسان استان با خیران

حسینی نیک برای رفع این مانع قانونی، پیشنهادی هم به وزارت اعلام کردند که اجازه حضور خیران در اینگونه مدارس فراهم شود منتهی مدرسه به اسم انتخابی خیران باشد و لو اینکه تابلو و مهر مدرسه به اسم شهید باشد (گرچه تاکنون موافقت نشده است).

وی همکاری نکردن دستگاه های خدمات رسان استان با خیران را مانعی دیگر برای مشارکت خیران دانست و گفت: خیری که قصد ساخت مدرسه در روستاهایی از استان (نظیر: مدرسه روستای "بِطاری" در ۳۵ کیلومتری شهر یاسوج و مدرسه "چهار زالو ممبی") را دارد، تقاضای ارائه خدمات آب و برق و گاز را دارد که به دلیل فراهم نشدن این خدمات تاکنون موفق به ساخت مدرسه نشدیم.

نگرانی خیران از عمل نکردن برخی دستگاه های دولتی به تعهداتشان در پروژه های مشارکتی

حسینی نیک مهمترین مانع حضور خیران مدرسه ساز را؛ نگرانی آنها از عمل نکردن برخی دستگاه های دولتی به تعهداتش در پروژه های مشارکتی، می داند، چرا که خیران ادعا دارند در پروژه های مشارکتی سهم خود را پرداخت می کنند ولی این نهادها به تعهداتش عمل نمی کند و پروژه هایی که نیکوکاران هزینه کرده اند فرسوده می شوند.

وی اظهار امیدواری کرد، تبیین وضعیت فضاهای آموزشی استان توسط افراد مورد وثوق خیران تاثیرگذار است همچنین در استان افراد ثروتمندی هستند که امیدواریم برای تکمیل فضاهای آموزشی مدرسه مشارکت اثرگذار داشته باشند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اظهار داشت: در قالب طرح محرومیت زدایی ، ۳۳ پروژه (مدرسه بزرگ و کوچک) در سال جاری شروع کردیم که درصورت تخصیص اعتبار به این پروژه ها، در مهر ۱۴۰۲ تکمیل و تحویل می شوند.

چرا خیران مدرسه ساز رغبت کمتری برای ورود به کهگیلویه و بویراحمد دارند؟

آمار ناقص آموزش و پرورش مانعی برای برنامه ریزی نوسازی مدارس است

حسینی نیک گفت: بنا داریم کلیه سرویس های بهداشتی مدارس فاقد سرویس(۱۵۰ مورد) یا سرویس بهداشتی مشکل دار(۲۱۵ مورد)،را تا سال آینده تعمیر و تجهیز نماییم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، نگرانی خود را از آمار ناقص آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: آماری که آموزش و پرورش به نوسازی اعلام می کند ناقص است و جامع نیست که یکی از مشکلات برنامه ریزی و اولویت گذاری نوسازی همین است.

حسینی نیک اضافه کرد: اگرچه لازم است آمارهای آموزش و پرورش تا قبل از مهر هر سال به روزرسانی شوند اما این کار انجام نمی شود. حتی از آموزش و پرورش آماری از مدارس کانکسی خواستیم که پس از راست آزمایی، آمار اعلام شده، واقعیت را نشان نمی دهد.

پیشنهاد معاونت تعمیر و نگهداری اموال در آموزش و پرورش

وی یکی از مهمترین نگرانی و دغدغه سازمان نوسازی مدارس را، نگهداری دقیق از اموال بیت المال برشمرد و گفت: اگرچه خلا قانونی و حتی جای نظارت بر اموال و حتی فضاهای آموزشی خالی است، اما پیشنهاد شده که "معاونت تعمیر و نگهداری اموال" در آموزش و پرورش ها پیش بینی شود که هم نظارت دقیق بر آمار داشته باشند و هم از اموال و تجهیزات آموزشی بدرستی محافظت کنند.

حسینی نیک یادآور شد: نوسازی مدارس بعد از تحویل مدارس اگرچه ضمانت در خصوص ساختمان دارد ولی حق دخالت در نظارت بر اموال آموزش و پرورش پس از تحویل را ندارد و مطمئن هستیم اگر این نظارت تداوم داشته باشد مشکلات آموزشی ما کمتر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha