۲۶ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85000183
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجلاس ۲۰۲۳ داووس در سایه تداوم بحران انرژی و تهدید رکود اقتصادی

تهران- ایرنا- اجلاس مجمع جهانی اقتصاد امسال در حالی در محل سنتی خود در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود که بحران انرژی و اختلال در عرضه برخی دیگر از کالاها به دلیل جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و اقتصاد جهان با فشار ناشی از تورم بالا و رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای دویچه وله نوشت، جمعیت شرکت کننده در اجلاس داووس در حالی به محل آشنای برگزاری این اجلاس باز می گردند که سرسبزی فضای این اجلاس که سال گذشته برای اولین بار در ماه مه برپا شد، جای خود را به دامنه های پوشیده از برف داده است.

به نوشته این رسانه، آب و هوا ممکن است دستخوش تغییراتی شده باشد اما محور اصلی مذاکرات همان است که بود. انتظار می رود جنگ اوکراین و تبعات گسترده ناشی از آن، بار دیگر محور اصلی مذاکرات امسال را تشکیل دهد.

اجلاس سالانه داووس با شرکت رهبران اقتصادی و سیاسی جهان، چهره های سرشناس و فعالان اجتماعی در برهه ای برگزار می شود که اقتصاد جهان به دلیل تورم بالا، بحران انرژی، اختلال در زنجیر عرضه ناشی از جنگ و بازگشت موارد کرونا در چین بار دیگر تحت فشار قرار گرفته است.

کلاوس شواب (Klaus Schwab)، بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد به خبرنگاران گفت: بحران های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و ژئوپلیتیکی در حال همگرایی و ترکیب شدن با یکدیگر هستند و آینده ای بسیار متنوع و نامطمئن را ایجاد کرده اند. نشست سالانه داووس باید اطمینان یابد که رهبران در اندیشه این بحران گرفتار نخواهند ماند.

اجلاس ۲۰۲۳ داووس در سایه تداوم بحران انرژی و تهدید رکود اقتصادی

انتظار می رود اجلاس امسال تحت عنوان «همکاری در یک جهان تکه تکه شده» با حضور برخی از رهبران جهان از جمله یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، گوستاوو پترو (Gustavo Petro) رئیس جمهور کلمبیا و فردیناند مارکوس جونیور( Ferdinand Marcos Jr) رئیس جمهوری فیلیپین برگزار شود. از قاره آفریقا سیریل رامافوسا (Cyril Ramaphosa) رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و سامیه صلحو حسن (Samia Suluhu Hassan) رئیس جمهور تانزانیا شرکت خواهند کرد.

از آمریکا نیز، جان کری نماینده ویژه و کاترین تای نماینده تجاری دولت جو بایدن در این اجلاس حضور خواهند یافت.

انتظار می رود بیش از ۵۰ نفر از سران دولت ها و کشورهای جهان در این اجلاس حضور یابند و اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا از مهمانان احتمالی هستند.

این اجلاس شرکت کننده ای از روسیه نخواهد داشت زیرا مجمع جهانی اقتصاد به دنبال حمله به اوکراین روابطش را با نهادهای روسیه قطع کرد. اوکراین بار دیگر هیاتی از مقامات عالی رتبه را به این اجلاس اعزام خواهد کرد اما به دلایل امنیتی سازمان دهندگان جزییات بیشتری را درباره آن ارائه نداده اند.

رکود اقتصادی

پنجاه و سومین دوره اجلاس داووس در بحبوحه یکی از شدیدترین رکودهای اقتصادی در قرن جاری برگزار می شود و کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، هشدار داده که ممکن است امسال، یک سوم اقتصاد جهانی دچار رکود شود.

جنگ اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه به بحران انرژی بی سابقه ای منجر شده است. تورم در اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا و منطقه یورو به اوج خود رسیده است و همچنان به طرز نگران کننده ای بالا است. این امر بانک های مرکزی را مجبور کرده در مسیر افزایش نرخ های بهره بانکی شدید باقی بمانند. این به معنای افزایش هزینه های وام در مواجهه با روند کند اقتصادی است. ضمن این که خطر بدتر شدن بحران بدهی ها در کشورهای در حال توسعه از جمله آفریقا را در پی دارد.

بانک جهانی هشدار داده که بحران کنونی اقتصادی می تواند خطر فقر را در کشورهای زیرصحرا در آفریقا افزایش دهد. این منطقه اکنون ۶۰ درصد از جمعیت بسیار فقیر جهان را در خود جای داده است.

نظرسنجی سالانه مجمع جهانی اقتصاد که در روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد بحران ناشی از هزینه جهانی زندگی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و تهاجم روسیه به اوکراین به‌عنوان بزرگ‌ترین خطر، قریب الوقوع خواهد بود. این نظرسنجی حکایت از آن داشت که محدودیت های تامین انرژی و غذا احتمالا تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.

بازگشت به روال عادی برگزاری اجلاس

اجلاس داووس برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ در فصل سنتی خود در زمستان برگزار می شود. اولین بار در این سال جهان در معرض همه گیری کرونا قرار گرفت. این رویداد به صورت مجازی در سال ۲۰۲۱ برگزار و سال بعد از آن (۲۰۲۲) در ماه مه برگزار شد.

تغییر زمان برگزاری به ماه مه باعث شد برخی از رهبران سیاسی و تجاری جهان به دلیل دغدغه های خود نتوانند در آن شرکت کنند. اما داووس امسال با بزرگترین هیات تجاری متشکل از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از رهبران تجاری و با حضور ۶۰۰ نفر از مدیران اجرایی برخی شرکت های بزرگ جهان برگزار می شود.

انتظارات از داووس ۲۰۲۳

خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی با عنوان «انتظارات از داووس ۲۰۲۳» نوشت: این اجلاس همزمان با بحران های متعدد که اختلافات بین کشورها را تعمیق و چشم انداز ژئوپلتیک را تضعیف کرده است، برگزار می شود.

این رسانه افزود: اجلاس داووس از روز دوشنبه آغاز می شود و بیش از دو هزار و ۷۰۰ رهبر از ۱۳۰ کشور از جمله ۵۰ رئیس دولت یا کشور را گرد هم می آورد. انتظار می رود اعتراضاتی علیه شرکت های جهانی به دلیل نقش آنها در تخریب محیط زیست به دست بشر در محل برگزاری اجلاس صورت گیرد.

اجلاس ۲۰۲۳ داووس در سایه تداوم بحران انرژی و تهدید رکود اقتصادی

مقامات سوئیس تدابیر امنیتی شدیدی را در سراسر شهر داووس اتخاذ کرده‌اند. آنها هزاران پرسنل امنیتی اضافی را از جمله در پست‌های بازرسی در مسیرهای ورودی شهر مستقر و رفت و آمد در برخی خیابان های مرکز شهر را محدود کرده‌اند.

جهانی شدن به کجا می رود؟

آناتولی نوشت: بزرگترین سوالی که در مجمع داووس مطرح خواهد شد این است که «جهانی شدن به کجا می رود؟» زیرا آسیب های ناشی از کووید-۱۹ و جنگ مداوم روسیه و اوکراین برخی را متقاعد کرده است که دوران جهانی شدن، بزودی رو به پایان است.

به نظر می‌رسد این اجلاس، امسال خود را برای بررسی برخی اختلالات نظام‌مند در روند جهانی شدن و ادامه حمایت خود از آن آماده می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha