خطر فرونشست دشت‌ها، کرمانشاه را تهدید می کند

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، گفت: در صورت عدم مدیریت درست در زمینه کنترل مصرف آب‌های زیرزمینی، کرمانشاه به زودی گرفتار معضل بزرگ فرونشست دشت‌ها می شود.

به گزارش ایرنا؛ «طهماسب نجفی» دوشنبه شب در نشست قرارگاه آبخیزداری و آبخوانداری استان در استانداری؛ اظهار کرد: متاسفانه تداوم خشکسالی‌ها و مدیریت ضعیف در زمینه مصرف منابع آبی موجود، بسیاری از دشت های حاصلخیز استان را گرفتار مشکلات ناشی از بحران آب کرده است.

وی افزود: استان هایی مانند سمنان، اصفهان و همدان به دلیل برداشت های بی رویه از منابع آبی زیرزمینی، گرفتار بحران فرونشست دشت ها شده اند و در استان ما هم اگر یک مدیریت علمی و قاطع در زمینه کنترل مصرف آب زیرزمینی و احیای این دشت ها صورت نگیرد، کرمانشاه به زودی گرفتار معضل بزرگ فرونشست دشت ها خواهد شد.
نجفی گفت: مصرف بی رویه و بی ضابطه از آب چاه ها طی سالیان گذشته، موجب شده سطح آب های زیرزمینی در برخی از دشت های مهم استان مانند ماهیدشت، سنجابی و روانسر بسیار پایین برود.

وی تاکید کرد: اگر این دشت ها احیاء نشوند در آینده نزدیک گرفتار مشکلات جدی مانند کاهش تولیدات کشاورزی، تخلیه تدریجی روستاها و دامن زدن به حاشیه نشینی در شهر کرمانشاه و عواقب اجتماعی آن خواهیم شد.

نجفی همچنین یادآور شد: برنامه محدودکردن کشت محصولات آب بر مانند هندوانه، سیب زمینی و ذرت، ممنوعیت کشت دوم، کنترل برداشت از آب چاه های مجاز و مسدود کردن چاه های غیرمجاز در دشت‌های استان باید توسط جهاد کشاورزی و آب منطقه ای با جدیت دنبال شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری تاکید کرد: یکی از راهکارهای مهم و بسیار ضروری برای تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی و احیای این دشت ها، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری و تغذیه مناسب این دشت ها است که باید در قالب طرح جامع مدیریت آب های سطحی انجام شود.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش موضوع تامین آب باغات «کندوله» و «کرم‌بست» را یک اولویت مهم برشمرد و گفت: باغات کندوله از بهترین و پربارترین باغات استان کرمانشاه محسوب می شوند و نقش بسیار مهمی در معیشت و اقتصاد منطقه ایفا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت مردمی در اجرای طرح ها به موفقیت و پایداری بیشتر آن ها کمک می کند در ادامه گفت: بخش دولتی باید بسترهای لازم برای مشارکت فعال و پویای مردم منطقه کندوله در قالب گروه های جهادی در طرح تامین آب باغات کشاورزی را فراهم کند.

وی یادآور شد: یک طرح مطالعاتی با همکاری یک تیم کارشناسی برای شناسایی منابع تامین آب پایدار برای باغات کندوله و کرم‌بست در حال انجام است.

در این نشست اجرای طرح آبخیزداری در ماهیدشت، اجرای بند انحرافی و تغذیه دشت کنگاور توسط آب منطقه ای و همچنین اجرای طرح ترمیم و مرمت سرریز بندهای خاکی کیلانبر شهرستان روانسر و اجرای یک بند خاکی جدید در این منطقه بررسی و بر اجرایی شدن آن تاکید شد.

به گزارش ایرنا، در استان دو میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha