صنایع دانش بنیان رو به رشد و نقطه امیدی برای تحقق هوای پاک هستند

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صنایع دانش بنیان در کشور رو به رشد و نقطه امیدی برای تحقق هوای پاک هستند و امکان استفاده از صندوق ملی محیط زیست برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز وجود دارد.

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه در گفت و گویی به مناسبت هفته هوای پاک افزود: تمامی ابعاد محیط زیست، مطالبه عمومی مردم است و آلودگی هوا نیز یکی از این مسائل است که در سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت به این موضوع پرداخته می شود.

وی با اشاره به هوای آلوده کلانشهرها افزود: مسائل متعددی موجب وضعیت کنونی محیط زیست کشور و افزایش تعداد شهرهای آلوده شده است. یکی از این مسائل مربوط به فرآیند پایداری جو است. آنچه به عنوان تغییر اقلیم در سطح دنیا رخ داده واقعیتی انکارناپذیر است و کشور ما باید خود را برای این شرایط آماده کند و گام‌های محکمی بردارد.

وی اظهارداشت: بر اساس قانون هوای پاک ۲۳ دستگاه مسئول هستند که ۱۱ دستگاه مسئولیت مستقیم و ۱۲ دستگاه مسئولیت غیرمستقیم اما موثر دارند، سازمان حفاظت محیط زیست نیز به ارزیابی، آسیب شناسی و نظارت بر اجرای این قانون می پردازد. البته سازمان بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک به عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی ناظر بر اجرای قانون هوای پاک است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در جایگاه قانونی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان یک دستگاه ناظر وظیفه نظارت، ارائه گزارش، تعبیه سامانه‌های مربوط به نظارت و تایید و تصویب آیین‌نامه‌های مربوطه را دارد که تقریبا همه آیین‌نامه‌های مربوطه را سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۹۶ تاکنون مصوب کرده و در بعد نظارتی نیز اقدامات لازم را انجام داده است.

سلاجقه افزود: قبل از قانون هوای پاک با اجرایی شدن سه قانون انرژی، حمل و نقل عمومی و انرژی‌های نو با توجه به وظایف دستگاه اجرایی کشور طبیعتا فرآیندها خیلی بهتر انجام می‌شد. مسائلی در قانون هوای پاک مطرح است اما به طور مثال در خرداد ماه مجلس قانون اسقاط خودرو و ساماندهی صنعت خودرو را اعلام کرد که خیلی اوقات این قوانین مشکل دارند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های مربوطه هیچ زمانی مسائل هوای پاک را به عنوان وظیفه ذاتی خود مطرح نکردند اما اکنون این رویکرد ایجاد شده و دستگاه‌ها در روند اجرای قوانین محوله امید آفرین صحبت می‌کنند، براساس رویکرد کلی دولت سیزدهم، تمام کابینه دولت در حال پیدا کردن جایگاه خود در قانون هوای پاک است، سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حال نظارت و مطالبه‌گری در کنار مردم، دولت و رئیس جمهوری است.

به گفته سلاجقه رئیس جمهوری در سه هفته اخیر که موضوع بودجه سال آینده کشور مطرح بوده است مرتبا به بحث قانون هوای پاک و اینکه دستگاه‌ها مکلف هستند تکالیف خود را بدون کم و کاست انجام دهند، اشاره کرده است. با این رویکرد و مطالبه‌گری دستگاه‌ها حرکتی رو به جلو پیدا کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موضوع آلودگی هوا را کسی کتمان نمی‌کند اظهار داشت: مردم مسائل را بسیار بهتر از مسئولان تجزیه و تحلیل و رو به جلو حرکت می‌کنند، ما به عنوان مسوول باید به وظایف قانونی خود عمل کنیم، در این راستا ما قانون هوای پاک و عدم اجرای آن را آسیب‌شناسی کرده‌ایم و به نتایج خوبی رسیده‌ایم، به عنوان نمونه فرآیندهای محیط زیستی در بعد مسائل اقلیم، آب، خاک، پوشش گیاهی و جانوری در بلند مدت حل خواهد شد و فرآیند کوتاه مدت نیست، حدود ۶۰ تا ۷۰ سال این مسائل را در کشور داشتیم اما هیچ گونه قوانین خاصی احصا نشده و اکنون کشور به چنین شرایطی رسیده‌ است. در یک یا دو سال مشکلی حل نخواهد شد اما نکته حائز اهمیت این است که رویکردها به این سمت باشد، در قوانین به نحو مطلوب به این مسائل پرداخته شود همچنین در اجرا نیز دولت مکلف است که طبق قوانین به آن‌ها بپردازد.

وی در ادامه به ظرفیت صندوق ملی محیط زیست اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام شد که ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی خودرو باید در این صندوق قرار گیرد، تمام صنایع آلاینده می توانند از ظرفیت و تسهیلات این صندوق استفاده کنند، به عنوان نمونه به ۶۰۰ تاکسی در شهر تبریز به هر کدام ۵۰ میلیون تومان وام داده شد و این روند تا پایان سال ادامه دارد، همچنین به صنایع آلاینده، پساب‌ها و پسماندها در استان گیلان نیز حدود ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد تا به اقدامات لازم برای رفع آلایندگی بپردازند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به ضرورت اسقاط خودروها اشاره کرد و گفت: اسقاط خودرو اولین بحث ما در کشور است، گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌ طور میانگین سالی ۲۵ هزار خودرو اسقاط می‌شد که این عدد ناچیزی است، در بحث حمل و نقل عمومی اتفاق خاصی نیفتاده اما اکنون شهرداری و وزارت کشور پای کار آمده‌اند، در بحث گازسوز و برقی کردن حمل و نقل عمومی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، در موضوع سوخت یورو ۴ برای ما محقق شده اما برای تحقق یورو ۵ و ۶ آیا واقعا خودروهای ما توان استفاده از چنین سوخت باکیفیتی را دارند؟ در بحث سوخت به عنوان صنعتی که احتراق دارد و باعث تولید دود می‌شود با همکاری وزارت نفت درحال انجام اقدامات خوبی هستیم.

سلاجقه ادامه داد: در این زمینه زیرساخت های لازم در کشور فراهم نشده است، به عنوان نمونه مصرف انرژی در کشور قانون دارد و مانند سایر کشورها نباید اجازه دهند از ۲۲ درجه سانتیگراد بالا برود، همه مکلف هستیم با پوشیدن لباس گرم از مصرف بیش‌ از حد انرژی جلوگیری کنیم، وزارت نفت در بحث بهینه‌سازی و کیفی‌سازی پای کار است و تا ۲۲ بهمن خبر خوبی را در یک گام بسیار رو به جلو در کیفی سازی سوخت کشور خواهیم شنید که افتتاحیه آن با حضور رئیس جمهوری و وزارت نفت صورت می‌گیرد. در بحث خودروها نیز ورود کرده‌ایم و با پایش‌های مداوم اجازه نمی‌دهیم هر خودرویی به بازار عرضه شود.

وی افزود: ما بعضا مسائل را با واقعیات کشور پیش نمی بریم، مثلا آیین‌نامه‌ای تنظیم می‌کنیم که تا ۱۴۰۰ تمام سوخت ما باید یورو ۶ باشد این در حالی است که زیرساخت آن را نداریم ، دراین شرایط ترک فعل رخ می‌دهد. باید براساس معیارهای داخلی برنامه‌ریزی و از ظرفیت‌های بین‌اللملی نیز برای افزایش دانش استفاده کنیم.

معاون رییس جمهوری گفت: درباره هوای پاک‌ گام‌های بلندی برداشته شده است، به عنوان مثال وزارت ارتباطات قرار است فردا موتور برقی در اختیار پستچی‌ها قرار دهد اما نکته حائز اهمیت این است که انباشت بدهی و توقعات مالی وجود دارد که برای انجام دادن هر اقدامی فقط با اعتبار چند ساله کشور می‌توان اتفاق جدی را در بحث قانون هوای پاک کشور رقم زد.

وی با اشاره به قوانین مربوط به موتورسیکلت‌های شهر تهران توضیح داد: قرار بر ارائه تسهیلات، وام و اسقاط خودروهای فرسوده بود اما این اتفاق رخ نداده است.

سلاجقه با اشاره به افقی روشن در بودجه ۱۴۰۲ توضیح داد: ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی که قرار است به صندوق محیط زیست واریز شود، اعتباری مناسب است، نیروگاه‌ها و صنایع باید خود را با شرایط و ضوابط محیط زیست انطباق دهند، فرآیندها با ۳۰ سال گذشته متفاوت است و دانش بنیان شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از صنایع می‌خواهم از صندوق محیط زیست کمک دریافت کنند و مشکلات خود مانند تعویض فیلتراسیون را انجام دهند تا آلایندگی ایجاد نکنند.

سلاجقه گفت: تمام عزم دولت برای حل معضل آلودگی هوا جزم است، معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرده است که رویکرد بودجه ۱۴۰۲ باید بوی محیط زیستی داشته باشد، ابعاد محیط زیست دیده شده که امیدواریم مجلس نیز همراهی کند. براین اساس اگر دولت با این رویکرد حرکت کند، مشکلی پیش نیاید و دستگاه‌ها هم که همگام شده‌اند به همین روند ادامه دهند مطمئن باشید تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد آلودگی هوا کاهش خواهد یافت، در بحث کاهش سولفور اقدامات خوبی در حال انجام است که با این اقدام مشکل نیروگاه ها کاهش پیدا می‌کند. تهاتری بین پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در حال رخ دادن است که از اصفهان آغاز شده است و در اراک نیز قصد انجام آن را داریم.

آبگیری سد چم‌شیر راستی آزمایی می شود

سلاجقه در ادامه خبر آبگیری سد چم‌شیر را تکذیب کرد و گفت: سرمایه‌گذاری کلانی بر چم‌شیر برای کشور انجام شده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در زمان خود مجوزهای لازم را داده است. به عبارتی گزارش‌های ارزیابی سد چم‌شیر مدون هستند، سازندهای زمین‌شناسی منطقه حساس هستند و از لحاظ مکان‌یابی محل اجرای سد و بحث‌های ساختاری مناسب انتخاب شده اما سمن‌ها و اساتید دانشگاه درباره عرصه دریاچه بحث داشتند، ما واقعا اجازه نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم منطقی حرکت کنیم، ما از ابتدای کار به وزارت نیرو نامه زدیم که با احداث چند چاهک راستی‌آزمایی انجام دهیم. رئیس جمهوری نیز این نامه را برای وزیر نیرو ارسال کرد. در همین راستا در حال حرکت کردیم و ابتدا راستی‌آزمایی را انجام می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha