به گزارش ایرنا، علی جعفری روز سهشنبه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی آستارا به خبرنگاران بیان کرد: ظرفیت پذیرش ترانزیت و صادرات از مرز آستارا باید همگام با تفاهمنامهها (بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان) باشد.
وی افزود: وقتی که تفاهمنامهای امضا میشود و درخواست صادرات و ترانزیت افزایش پیدا میکند، اگر آن قسمت همسو و همتراز با این مساله پیش نرود، به طور طبیعی این مشکل ادامه پیدا خواهد کرد.
مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای بیان کرد: مشکلی این است که همزمان با توسعه ترانزیت و صادرات به طور تقریبی ۹۰ درصد حمل بار از طریق حمل و نقل زمینی اتفاق میافتد، در حالی که در خیلی از کشورها و همچنین در سند چشمانداز قرار بود کاهش پیدا کند و به طور تقریبی به حدود ۳۰ درصد برسد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشمانداز میبایست بیشتر حمل بار از طریق ریلی و دریایی صورت میگرفت، اضافه کرد: باید بتوانیم بخش زیادی از حمل و نقل و ترانزیت کشور را از طریق ریلی و در مرزهای شمالی از طریق دریا و کشتی انجام بدهیم.
جعفری در پاسخ به پرسشی در مورد علت تجمع کامیونها در مرز آستارا و رغبت کمتر به استفاده از پایانه مرزی بیلهسوار تشریح کرد: آنجا هم پذیرش خود را تا جایی که ظرفیت داشته باشد، انجام میدهند اما یک نکته ظرفیت آنجا است و نکته دیگر هم تقاضای بیشتری که نسبت به تردد از مرز آستارا وجود دارد.
وی ادامه داد: به خاطر دسترسی و مسیر راحتتری که پایانه مرزی آستارا دارد، تمایل به تردد از این منطقه بیشتر است؛ البته آنجا هم اعلام آمادگی کردهاند که بخشی از کار را انجام دهند و در حال حاضر هم مشغول هستند.
مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای عنوان کرد: مساله دیگر این است که صادرکنندگان هم باید موافقت کنند که به آنجا منتقل شوند؛ با توجه به گردنهای که هم در اینجا و هم در کشور مقابل وجود دارد، تقاضا برای تردد از سمت آستارا بیشتر است.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی ترافیک کامیونها در مرز آستارا گفت: وضعیتی که الان کامیونها تبدیل به انبار شده به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ نه توجیه اقتصادی دارد و نه به صلاح کشور است که کامیونها به انبار تبدیل شود و خوابشان بالا برود و این مساله باید حل شود.
جعفری افزود: فردا با حضور نماینده رئیس جمهور روسیه، معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار گیلان و دستگاه مربوطه در آستارا نشستی در مورد احداث و راهاندازی راهآهن رشت-آستارا برگزار خواهد شد که اگر اجرا شود، بخش زیادی از بار جادهای کاهش پیدا میکند.
وی اظهار کرد: باید تا آن زمان تلاش شود که بخشی از حجم تردد و ترافیک کامیونهای ترانزیتی و صادراتی از طریق مرزهای دریایی کاهش یابد و اگر طرف آذری نیز این ظرفیت را داشته باشد، بخشی از کامیونها را هم میتوان به نقطه مرزی انتقال داد تا کالاها از طریق ریلی از مرز آستارا عبور کنند.
تجمع و ترافیک تعداد زیادی از کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی و صادراتی در محدوده آستارا به ویژه گمرک زمینی این شهرستان موجب بروز برخی مشکلات و نارضایتی فعالان حوزه حمل و نقل، ترانزیت و صادرات شده است.
شهرستان آستارا با برخورداری از سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی در منتهیالیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.
نظر شما