معاون استاندار: حساسیت ها نسبت به آلودگی هوای مازندران کم است

ساری- ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نسبت به نبود حتی یک ایستگاه پایش و سنجش آلودگی هوا در استان انتقاد کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که به دلیل شرایط اقلیمی و وجود مواهب طبیعی ،حساسیت ها نسبت به نفوذ و گسترش آلودگی های آب ، خاک و به خصوص هوا در این خطه شمالی همچنان کم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، رضا علیخانی روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت آلودگی هوای مازندران وضعیت آلودگی ها در آب و خاک را عمیق‌تر توصیف کرد و افزود: اگرچه هوای مازندران به نسبت آب و خاک وضعیت بهتری به لحاظ آلودگی ها دارد، اما اگر به عوامل و منشاء آلودگی ها توجه نشود، همانند آلودگی آب و خاک با چالش مواجه می شویم.

وی با اظهار این که قانون هوای پاک برای حفاظت از آب ،خاک و هوا است، ادامه داد : حساسیت های آلودگی های آب ، خاک و هوا ی مازندران در وزارت کشور را ایجاد کرده ایم، مسوولان و متولیان استان نیز باید همواره وضعیت آلودگی ها را پایش و مورد ارزیابی قرار بدهند.

وی با تاکید بر این که داده های آلودگی ها در هر سه حوزه آب ،خاک و هوا با همکاری استادان دانشگاه باید بررسی و اعلام شود، توضیح داد: اگرچه وضعیت آلودگی ها به مرز بحران نرسیده است، اما همین مقدار آلودگی ها برای استان فاجعه است.

وی با اشاره به این که معاینه فنی خودرو ها ،اسقاط خودروهای فرسوده و مصرف سوخت مازوت منشاء آلودگی های هوا در استان مازندران هستند ،گفت: نفوذ شیرابه های زباله ، مصرف سموم و کود های شیمایی ،خاک کشاورزی و آب شرب استان را تحت تاثیر جدی آلودگی قرار داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران به فعالیت های صنایع بزرگ بدون رعایت استاندارد های جلوگیری از آلودگی های هوا اشاره کرد و ادامه داد: از آن جایی که همچنان عمده آب شرب مازندران از آب چاه های عمیق تامین می شود، باید نسبت به نفوذ احتمالی شیرابه های زباله ها و مصرف بیش از سموم کشاورزی اهتمام و راهکار های جلوگیری را عملیاتی کنیم.

عیلخانی با تاکید بر این که باید منشأ و علل بروز آلودگی های آب ،خاک و هوای استان را دائمی رصد و بررسی کنیم، گفت: آلودگی های صنعتی ،معدنی و کشاورزی در استان بسیار جدی است.

وی به بیان این که وضعیت آب شرب منطقه غرب مازندران به خصوص شهرستان تنکابن مناسب نیست، گفت: اگر به سر منشا آلودگی ها این مناطق بی توجهی کنیم، در آینده نزدیک به بحران خواهیم رسید.

لزوم ایجاد ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرهای مختلف مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اظهار این که فقط یک ایستگاه پایش و سنجش هوا در ساری مرکز استان قرار دارد ، گفت: از آن جایی که برای نصب هر ایستگاه سنجش آلودگی هوا به یک میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان نیاز است، پیشنهاد می شود تا شهرداری های بزرگ استان نسبت به تامین این اعتبار همکاری و مشارکت کنند.

عطاء الله کاویان افزود: شرکت شهرک های صنعتی مازندران به خصوص شهرک صنعتی آمل باید نسبت به ایجاد ایستگاه سنجش آلودگی هوا اقدام کند،با توجه به فعالیت معادن و آلودگی های ناشی از گرد و خاک در این منطقه و همچنین ترافیک سنگین خودرویی از طرف محور هراز ، اهمیت ایجاد این ایستگاه را دوچندان کرده است.

وی وضعیت هوای مازندران را به لحاظ آلودگی پاک و سالم توصیف کرد و بیان کرد: اگر چه به دلیل افزایش مصرف سوخت مازوت در بخش هایی از مناطق استان به خصوص با آلودگی هوا مواجه هستیم، اما در مجموعه وضعیت مناسب است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران مصرف مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا ، کارخانه سیمان و صنایع چوب و کاغذ استان را یک تصمیم ملی دانست ،گفت: البته برخی از صنایع در حال تغییر سوخت به سمت مازوت سوزی هستند که باید از آن جلوگیری شود.

کاویان به اهمیت رصد و پایش واحدهای صنعتی و تولیدی و همچنین معاینه فنی خودروها برای جلوگیری از هر گونه آلودگی هوا در استان اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که بعضی از معدنکاران برای جلوگیری از گرد و غبار همراه با ضوابط زیست محیطی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha