حکومت یغماگر پهلوی؛ ماجرای قطع رابطه ایران و فرانسه در زمان رضاخان چه بود؟+فیلم

تهران- ایرنا- معاون پژوهشکده تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه دولت پهلوی نمونه یک دولت یغماگر بود، گفت: دست درازی‌های رضاشاه به زمین‌های مردم آن قدر شدت پیدا کرد که روزنامه فیگارو فرانسه نوشت یک جانور زمین خوار در آسیا پیدا شده است همین مسئله موجب خشم رضاخان و باعث شد سه سال روابط ایران و فرانسه قطع شود.

رضا قریبی در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا، اظهار داشت: دولت پهلوی نمونه یک دولت یغماگر است که میراث ملتش را چپاول کرد بدون این که خدماتی ارائه دهد. من برای این ادعا یک سری واقعیات را از دوران رضا شاه تا دوران محمدرضا شاه بیان می‌کنم.

این محقق تاریخ بیان کرد: رضاشاه ابتدا یک نیروی قزاقی بود که مهتر و نگهبان سفارت هلند بود. او بعد از کودتای سوم ۱۲۹۹ برای این که خانه‌ای بخرد از دوستانش پول قرض گرفت. همین رضا شاه بی پول وقتی در شهریور ۱۳۲۰ از کشور خارج شد چیزی حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار در بانک‌های خارجی سپرده داشت.

غاصب سه هزار هکتار زمین مرغوب

قریبی با اظهار این که رضا شاه در طول مدت پادشاهی همچنین توانست سه میلیون هکتار از اراضی مرغوب کشور را غصب کند، گفت: زمانی که رضاشاه از کشور رفت در حساب بانکی اش در داخل کشور ۶۷ میلیون تومان پول بود که به دلار شهریور ۲۰ چیزی حدود ۴۲ میلیون دلار می شود.

معاون پژوهشکده تاریخ معاصر ایران اضافه کرد: مطبوعات آن دوره مثل روزنامه نیویورک تایمز گفتند رضاشاه ثروتمندترین پادشاه آسیاست. برخی منابع هم گفتند در همین دوره ای که رضا شاه بوده، ثروت راکفلر ۸۰ میلیون دلار بوده است، یعنی رضا شاه یکی از ثروتمندترین افراد دنیا بود.

در سال ۱۳۴۰ قیمت املاک غصبی رضاشاه که به محمدرضاشاه و شاهپورها واگذار کرده بود ۱۳۵ میلیون دلار به ارزش دلار آن وقت بوده است. دلار آن موقع حدود ۲۰۰ برابر اکنون قیمت داشته است که به پول اکنون ۲۷ میلیارد دلار می‌شود

قریبی افزود: بخش دیگر پولی که رضاشاه به دست آورد از طریق نفت بود. نفت ما را انگلیسی ها طبق قرارداد دارسی به یغما می‌بردند. رضا شاه این قرارداد را تمدید کرد. حدود ۸ تا ۱۰ درصد بهای این نفت به حساب شخصی رضا شاه پرداخت می‌شد و بقیه را انگلیسی‌ها می‌بردند. رضاشاه هم بخش اندکی از این پول را صرف ارتش می‌کرد و مابقی را خود برمی‌داشت.

به گفته این محقق تاریخ معاصر؛ تنها بازیگر اقتصادی ایران در زمان رضا شاه خود او بود و درآمد رضاشاه در طول سال چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان است که به پول آن زمان رقم هنگفتی می شده است.

جانور زمین خوار و قطع رابطه با فرانسه

قریبی تصریح کرد: دست درازی‌های رضاشاه به زمین‌های مردم آن قدر شدت پیدا کرد که روزنامه فیگارو فرانسه نوشت یک جانور زمین خوار در آسیا پیدا شده است که همین موجب خشم رضا خان و باعث شد سه سال روابط ایران و فرانسه قطع شود.

وی ادامه داد: رضاشاه روزی ۷۷ سند ملکی را به نام خود زده بود، یعنی در طول مدت پادشاهی، او ۴۴ هزار سند ملکی را به اسم خود زده است. لذا می بینیم بیشترین تعداد زندانیان سیاسی رضاشاه ثروتمندان بوده اند چرا که رضاخان میل سیری ناپذیری برای غصب زمین در نقاط مختلف کشور داشته است و این املاک متعلق به ثروتمندان بوده است.

اهدای ۶ هزار پارچه آبادی

رضاشاه روزی ۷۷ سند ملکی را به نام خود زده بود، یعنی در طول مدت پادشاهی، او ۴۴ هزار سند ملکی را به اسم خود زده است. لذا می بینیم بیشترین تعداد زندانیان سیاسی رضاشاه ثروتمندان بوده‌اند چرا که رضاخان میل سیری ناپذیری برای غصب زمین داشته است

معاون پژوهشکده تاریخ معاصر ایران گفت: رضاشاه هر چه از اموال منقول و غیرمنقول که در طول سلطنت خود به دست آورد با یک شاخه نبات به محمدرضاشاه واگذار کرد. در این اموال چیزی حدود ۶ هزار پارچه آبادی در نقاط خوب ایران به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۴۰ قیمت املاک غصبی رضاشاه که به محمدرضاشاه و شاهپورها واگذار کرده بود ۱۳۵ میلیون دلار به ارزش دلار آن وقت بوده است. دلار آن موقع حدود ۲۰۰ برابر اکنون قیمت داشته است که به پول اکنون ۲۷ میلیارد دلار می‌شود.

قریبی اظهار کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد نفتی که قیمتش روز به روز بالاتر می‌رود نیمی از درآمد آن به ایران می‌رسد و تحت نظارت محمدرضاشاه است. تمام خریدهای نظامی که در این دوران انجام می‌شود، همه فعل و انفعالات اقتصادی که رخ می‌دهد، محمدرضا حتما باید پورسانت خود را بگیرد.

این پژوهشگر تاریخ اظهار داشت: بودجه نظامی ایران دردهه ۵۰ معادل بودجه نظامی چین است یعنی ۹.۵ میلیارد دلار. حالا محمدرضا چقدر از این بابت به سود می‌رسد را کسی نمی‌داند. او از دهه ۴۰ به بعد شروع به خرید اموال غیر منقول در نقاط مختلف جهان می کند مثلا جزیره می‌خرد، ساختمان در آمریکا می‌خرد.او هچنین به دپو کردن پول خود در بانک های سوئیس و آمریکا می‌کند.

قریبی ادامه داد: این دولت یغماگر در قبال این درآمدها هیچ خدماتی به مردم ارائه نمی‌دهد. از نظر معیشت مردم در تنگنا هستند. طبق برآورد اردشیر زاهدی محمدرضاشاه چیزی حدود ۳۱ میلیارد دلار از کشور خارج کرد. اگر این را ضربدر ۱۰۰ کنیم بیشتر از ۳ هزار میلیارد دلار توسط شاه از ایران خارج شده است. این غیر از اشیای قیمتی و ۳۸۰ چمدانی است که توسط او از کشور خارج شده است. البته این‌ها فقط اموالی است که توسط محمدرضاشاه خارج شده و این غیر از اموالی است که توسط افرادی چون اشرف پهلوی از ایران خارج شده است.

نبود دیوان سالاری و شفافیت باعث غارتگری اموال ملی

وی گفت: عدم وجود دیوان سالاری سالم و نبود شفافیت در دوران پهلوی باعث شده است مشخص نباشد که چه مقدار اموال از کشور خارج شده است.

عدم وجود دیوان سالاری سالم و نبود شفافیت در دوران پهلوی باعث شده است مشخص نباشد که چه مقدار اموال از کشور خارج شده است

معاون پژوهشکده تاریخ معاصر ایران اظهار کرد: یک مثلثی را فرض کنید که یک ضلع آن آمریکا و انگلیس و رژیم صیهونیستی، ضلع دیگر آن شاه و اطرافیانش، و ضلع سوم سرمایه داران محلی از جمله بهائیان هستند. این سه ضلع در حال چپاول بودند. نمره اول را می توانیم به ضلع خارجی ها و شرکت های چندملیتی دهیم که در حال چپاول گسترده‌ای بودند. نمره دوم خود شاه و دولت پهلوی است. نمره سوم هم همین سرمایه داران محلی بودند. یعنی ما فقط روی شاه نباید فوکوس کنیم. مثلا هژبر یزدانی و عبدالکریم ایادی سران بهاییت هستند.

وی گفت: شاه ۵ میلیارد دلار وام بلاعوض از کیسه ملت به کشورهای دیگر داد چون خود عامل وابسته به بیگانه بود. سال ۵۷ وقتی می خواهد انقلاب شود کشور نه راننده کامیون دارد نه پزشک دارد و همه این ها را باید از خارج وارد کند.

قریبی افزود: مثلثی که گفتم فرایندی را شکل دادند وقتی انقلاب شد جمهوری اسلامی یک کشور ورشکسته را تحویل گرفت. برای مثال مرغ قبل از انقلاب غذایی لوکس بود اما امروز را نگاه کنید که وضع عوض شده است و مردم حداقل هفته ای یک بار از این غذا می‌خوردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha