پاسگاه حفاظت از منابع طبیعی منطقه گوشکی چهارمحال و بختیاری فعال شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پاسگاه ایست بازرسی واقع در منطقه گوشکی برای پیشگیری و برخورد با قاچاق چوب و زغال فعالیت خود را آغاز کرد.

اصغر احمدی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این ایستگاه یکی از گلوگاه‌های راهبردی(استراتژیک) در برخورد با عوامل و سوداگران حمل چوب و زغال حاصل از درختان جنگلی است که اگرچه در سال‌های گذشته فعال بود اما بنا بر تصمیمات مسوولان مدتی تعطیل شد اما از روز ۲۹ دی مجدد فعالیت خود را از سر گرفت.

وی ادامه داد: این پاسگاه نقش تاثیرگذاری در پیشگیری از تخلف حمل غیرمجاز چوب و زغال جنگلی دارد اما در کنار آن همکاری و مشارکت مردم و گروه‌های مردم‌نهاد در شناسایی و گزارش متخلفان نیز بسیار موثر است از همین رو درخواست می‌شود تا مردم با شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تخلفات را به این اداره‌کل گزارش دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فعالیت این پاسگاه ایست بازرسی به صورت شبانه‌روزی است، تصریح کرد: در این پاسگاه چهار مامور از نیروهای گشت و مراقبت فعال هستند و در حفاظت از جنگل‌های منطقه این مواهب خدادادی تلاش می‌کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: از آنجاکه بخش زیادی از جنگل‌های استان در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا واقع شده است از همین رو ضرورت راه‌اندازی این پاسگاه ایست بازرسی به شدت احساس می‌شد.

به گفته وی، با استناد به ماده ۲۵ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه هرگونه حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال حاصل از درختان جنگلی به طور مطلق و ارتکاب این اعمال در مورد سایر محصولات و فراورده‌ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذصلاح ممنوع است و مرتکب علاوه‌بر ضبط کالاهای مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده، جز در موارد مذکور در مواد (۲۵)و (۲۶) این قانون و سایر مواردی که مجازات بیشتری به موجب قوانین پیش‌بینی شده است مشمول مجازات‌ها و احکام مقرر برای قاچاق کالای مجاز مشروط می‌شود، چنانچه خرید اقلام ذکر شده بدون علم و عمد نسبت به منشأ آن صورت گرفته باشد از شمول این ماده خارج است.

احمدی با اشاره به وجود ۳۲۰ هزار هکتار جنگل در استان، اظهار داشت: گونه غالب این جنگل‌ها، بلوط است که وظیفه این اداره‌کل در قبال آن رویکرد حفاظتی و زیست‌محیطی است و حفظ این ذخایر به سلامت و زندگی انسان‌ها کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن را جنگل و ۶۲ درصد آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

شهرستان‌های خانمیرزا و لردگان از مناطق دارای جنگل هستند که در ۱۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha