۲ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبر: 85005513
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

« برآستان آفتاب» طلیعه رونق فرهنگی در بیت امام خمینی(ره)

خمین – ایرنا – رویداد هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی طلیعه رونق در بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) و یکصد و بیستمین سالروز تولد امام خمینی(ره)، رویداد ملی «بر آستان آفتاب» و هفته فرهنگی خمین در زادگاه امام راحل برگزار شد.

این رویداد ملی با محوریت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری به مدت هشت روز برگزار شد و در هر روز علاوه بر حضور و سخنرانی مقامات کشوری و استانی، برنامه‌های متنوعی در بیت تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.

در هفته فرهنگی خمین هر روز، فیلم‌های روز کشور در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی یادگار امام برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها به صورت رایگان اکران شد.

همایش مسئولیت اجتماعی، نشست علمی زن در اندیشه امام، آیین پاسداشت فرهنگ، هنر و مفاخر خمین، همایش ائمه‌جمعه استان مرکزی، نشست تخصصی عدالت تربیتی در اندیشه امام خمینی(ره)، عصر شعر «بر آستان آفتاب» و آیین تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران از دیگر برنامه‌های این هفته فرهنگی بود.

در بخش خدمات اجتماعی نیز، حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص جهادی و داروخانه سیار در بیت امام خمینی(ره) سبب مراجعه بسیاری از شهروندان در این مکان شد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنری، نمایشگاه آثار هنری، نمایشگاه صنایع دستی و غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسترساز حضور تمام سنین و اقشار جامعه در بیت امام راحل شد.

رویداد « برآستان آفتاب» در هشت روز برگزاری نشان داد که بیت امام خمینی(ره) ظرفیت بسیارخوبی برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی است.

برگزاری هفته فرهنگی خمین در زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تثبیت شود

استاندار مرکزی در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف هفته فرهنگی « برآستان آفتاب» نیز گفت: باید برگزاری این هفته فرهنگی در خمین تثبیت شود و با ارزیابی برنامه‌ها، هر سال موفق‌تر از سال گذشته باشد.

«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: امسال با تدبیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و مجموعه عوامل فرهنگی و اجرایی در استان مرکزی، برنامه مناسب و در شان خمین اجرا شد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه برگزاری چنین برنامه‌ای در این سطح تجربه اول بود، خدمات اجتماعی خیلی خوبی در طول هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» ارایه شد و مردم نیز از برنامه‌های تدارک دیده شده استقبال بسیار خوبی داشتند.

استاندار مرکزی ادامه داد: نامگذاری هفته و موقعیت زمانی آن خیلی خوب بود و با موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برای استمرار این هفته در سال‌های آتی مشورت شد و در افتتاحیه نیز استمرار این برنامه اعلام شد.

مخلص‌الائمه گفت: ظرفیتی که در هفته فرهنگی خمین با عنوان «برآستان آفتاب» ایجاد شد و حضور چهره‌های شاخص ملی و تلاقی روز زن با زادروز امام خمینی(ره)، فرصت خوبی برای معرفی امام خمینی(ره) است.

وی عنوان کرد: از ابزارهای فرهنگی و هنری مختلفی در این هفته برای معرفی شخصیت امام خمینی (ره) بهره‌گیری شد و انتظار است در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و زادروز امام خمینی(ره) کانون توجه ایران به سمت خمین باشد.

در طول برگزاری هفته فرهنگی « برآستان آفتاب»، بیت تاریخی امام خمینی(ره)، میزبان بازدیدکنندگانی از دیگر کشورها بود که ضمن حضور در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، از بخش‌های مختلف بیت امام راحل بازدید کردند.

حضور هشت‌هزار و ۳۰۰ دانش آموز در بیت تاریخی امام راحل

به گفته معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، هشت هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در کارگاه‌های آموزشی این هفته فرهنگی، در بیت تاریخی امام راحل شرکت کردند.

«امین عارف‌نیا» افزود: شرکت جوانان در برنامه‌های تعاملی، نمایش فیلم‌های روز سینما و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، زمینه ترغیب مردم برای حضور در خانه پدری امام خمینی(ره) را فراهم کرد.

وی بیان کرد: حضور دهه هشتادی و نودی‌ها در این رویداد و آشنایی با سیما و نقش امام راحل در تحولات جهان معاصر از طریق آثار سینمایی، فرهنگی و بازی و سرگرمی کودکانه در دالان‌ها و حیاط خانه پدربزرگ مهربان، دستاوردی ارزشمند برای برگزارکنندگان بود.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: مجتمع فرهنگی و هنری یادگار امام به عنوان یک مرکز فرهنگی فعال، کانون برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و اردوهای دانش‌آموزی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با معمار کبیر انقلاب اسلامی دایر شد.

عارف‌نیا اظهار داشت: نگارستان روح الله به عنوان یک مرکز پویا در زمینه آفرینش‌های هنری و نمایشگاه عرضه آثار تجسمی در تعامل با هنرمندان نقاش، خوشنویس، نگارگر، عکاس و گرافیست نیز برپا شد و فیلم‌های سینمایی در مرکز همایش‌های قدس ایران در نوبت‌های مشخص برای علاقمندان اکران شد.

اجرای ۴۰ نوع خدمات اجتماعی در هفته فرهنگی خمین

فرماندار خمین هم گفت: در هشت روز پیوسته، از صبح تا پاسی از شب، برنامه محتوایی و ۴۰ نوع خدمات اجتماعی و فرهنگی در بیت امام راحل برگزار شد.

«حمید کمانکش» افزود: در راستای برنامه پخش فیلم این هفته فرهنگی، پنج هزار و ۱۰۰ مخاطب در سالن آمفی تئاتر بیت امام راحل حضور پیدا کردند.

وی بیان کرد: ارایه ۳۰۰ ساعت خدمات دارویی و درمانی به شهروندان خمین از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این هفته بود.

امام راحل الگویی کامل در مبارزه با ظلم است

«فاطمه محمدبلا» از کشور نیجریه گفت: ظلم ستیزی از ویژگی‌های امام خمینی(ره) است و ایشان الگویی از مبارزه با ظلم است.

وی که در رشته ادبیات عرب جامعه المصطفی قم تحصیل میکند، ادامه داد: از طریق رهبر شیعیان در نیجریه با امام خمینی (ره) آشنا شدم و این آشنایی زندگی من و خیلی دیگر از مردم کشورم را تغییر داد.

این بانوی نیجریه‌ای افزود: قبل از امام خمینی(ره)و انقلاب اسلامی در ایران، مردم این کشور مسلمان بودند اما با حجاب آشنایی کافی نداشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دین اسلام در آفریقا قوی‌تر شد.

توکل برخدا ویژگی مهم امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی بود

«دیانا» از کشور روسیه هم گفت: توکل به خدا ویژگی مهم امام خمینی(ره) است و این توکل سبب تحمل سختی‌های انقلاب شد.

وی که در رشته کلام اسلامی در قم تحصیل می کند، گفت: پس از حضور در ایران با شخصیت امام خمینی(ره) آشنا شدم و با مطالعه انقلاب و دستاوردهای آن متوجه شدم که اگر امام خمینی(ره) انقلاب نمی‌کرد، الان نمی‌توانستم به راحتی در این کشور تحصیل دینی داشته باشم.

نمایش وسایل شخصی امام راحل در نگارستان روح‌الله

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: نمایش وسایل شخصی امام خمینی(ره) در نگارستان روح‌الله فضای معنوی خاصی را در این مکان ایجاد کرده بود.

«سینا دلشادی» افزود: این نگارستان زیرساخت بسیاری خوبی دارد و می‌تواند مورد استفاده هنرمندان خمین قرار گیرد.

وی بیان کرد: بهترین ابزار و وسیله برای انتقال پیام، استفاده از زبان و بیان هنری است و هرچقدر این ابزار قوی‌تر باشد، پیام نیز بهتر به مخاطب منتقل می‌شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: هنر مهمترین ابزار جهاد تبیین بعنوان یک فریضه واجب برای همه مسئولان است.

هفته فرهنگی « برآستان آفتاب» میزبان شاعران پرآوازه‌ای نیز بود که در کارگاه شعر و عصر شعر شرکت کردند.

بیت امام راحل باید به محلی برای فعالیت انجمن‌های ادبی تبدیل شود

یکی از شاعران طنزپرداز گفت: بیت تاریخی امام خمینی(ره) قرار نیست به موزه تبدیل شود چراکه می‌توان در این مکان تشکیلاتی از شعر، ادب و هنر راه انداخت.

«ناصر فیض» افزود: یکی از راهکارهای جلوگیری از تمرکززدایی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری است که باید بیشتر جنبه‌های فرهنگی و ادبی شهرستان‌ها تقویت شود.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان برای مقوله فرهنگ هزینه می‌کنند و خمین دارای ظرفیت بالایی در زمینه پرورش علما و شاعران خوب است.

این شاعر طنزپرداز تاکید کرد: هفته فرهنگی خمین، بهانه‌ای برای راه‌اندازی تشکیلات شعر و ادب و هنر در بیت امام خمینی(ره) است و نشان می‌دهد این شخصیت آنقدر ارزشمند است که به برکت وجودشان می توان چنین برنامه‌هایی برگزار کرد.

فیض گفت: بیت امام خمینی(ره) ظرفیت برگزاری جشنواره شعر، کارگاه‌های هنری، نمایشگاه خط و کاریکاتور را نیز دارد و بدون تردید از برگزاری رویدادهای ادبی و هنری در این مکان و شهر استقبال می‌شود.

ابعاد شخصیتی امام راحل در هفته برآستان آفتاب به خوبی معرفی شد

یک شاعر انقلابی نیز با اشاره به ضرورت برگزاری هفته فرهنگی خمین، گفت: برگزاری این هفته‌ها ضروری است، چراکه به موضوعات فرهنگی استان‌های متعدد ایران پرداخته می‌شود.

«عبدالجبار کاکایی» افزود: تفاوت‌های فرهنگ بومی و شرایط زیست و اقلیم در هنر موسیقی و شعر، بیشتر نمایان می‌شود.

وی بیان کرد: در هفته‌های فرهنگی باید به اصل و تکنیک هنر پرداخته شود نه اینکه بستری برای گزارش عملکرد مسئولان و فرمانداران شود.

کاکایی با اشاره به اینکه هفته فرهنگی خمین برای قدرگذاشتن به هنر است، اضافه کرد: در کارگاه ادبی « برآستان آفتاب»، آثار شاعران نقد فنی شد.

این شاعر ادامه داد: سطح شعر استان مرکزی با کشور برابری می‌کند و معدل شعر این استان متوسط به بالا است و این مهم نشان دهنده فعالیت محافل ادبی در این خطه است.

یکهزار و ۵۶۳ بیمار خدمات درمانی دریافت کردند

رییس جمعیت هلال احمر خمین درباره خدمات پزشکی ارائه شده در هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» هم گفت: در مجموع هشت روز هفته فرهنگی « برآستان آفتاب»، یکهزار و ۵۶۳ بیمار خدمات درمانی دریافت کردند.

«مهدی داودی» افزود: در این مدت، یکهزار و ۵۰۲ مورد خدمات دارویی، ۲۵۴ مورد خدمات پرستاری به مراجعه کنندگان ارایه شد و ۱۳ مورد جراحی سرپایی نیز انجام شد.

وی، ارزش ریالی داروهای رایگان توزیع شده در بین بیماران را، ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال عنوان کرد.

هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» از ۲۳ تا ۳۰ دی‌ماه امسال در بیت تاریخی امام خمینی(ره) برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha