اسلواک ها از همه پرسی در باره برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال نکردند

تهران - ایرنا - با استقبال نکردن شهروندان اسلواکی از همه پرسی روز شنبه، راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام به پیشنهاد احزاب مخالف دولت، هموار نشد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ داده های دفتر آمار اسلواکی نشان می دهد که تنها ۲۷.۳ درصد از رای دهندگان واجد شرایط در این همه پرسی شرکت کرده اند که بسیار کمتر از اکثریت مطلق برای اعتبار بخشی به یک همه پرسی در این کشور شرق اروپاست.

از هنگام استقلال اسلواکی در ۱۹۹۳، تنها شمار مشارکت کنندگان در رای گیری در باره پیوستن این جمهوری به اتحادیه اروپا، از آستانه لازم گذر کرده است.

برای تغییر قانون اساسی به منظور مجاز شمرده شدن کوتاه شدن دوره چهارساله پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام در اسلواکی الزامی است و چنین تغییری در قانون اساسی، نیازمند جذب دستکم ۹۰ رای موافق در مجلس ۱۵۰ نفری این کشور است.

ادوارد هگر نخست وزیر، پس از ناتوانی در دریافت رای اعتماد از پارلمان در دسامبر، سرپرستی دولت را بر عهده گرفته است.

احزاب سیاسی اسلواکی قصد دارند یکشنبه شب در دور دیگری از مذاکرات، دورنمای برگزاری انتخابات زودهنگام را پیش از تابستان یا در پائیز، بررسی کنند.

موعد عادی برگزاری انتخابات فوریه ۲۰۲۴ تعیین شده است.

زوزانا کاپوتووا رئیس جمهوری اسلواکی چند روز پیش گفت که در صورت دست نیافتن احزاب سیاسی به توافق تا پایان ژانویه، دولت هگر را تعویض خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha