به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اسماعیل مکیزاده اظهار داشت: به منظور اطمینان از ایمن بودن مسیر دسترسی دریایی به بندرگاه جدید بندرخمیر و افزایش دقت در انتخاب موقعیت استقرار علائم کمک ناوبری، عملیات سایداسکن سونار بستر دریا انجام شد.
وی ادامه داد: این عملیات به مدت سه روز به همت واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و با نظارت مقیم واحد دریایی این اداره کل انجام شد.
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، انجام هیدروگرافی کانال مجاور بندرگاه و بهدست آوردن اطلاعات هیدروگرافی مسیرهای جنوب غربی از خمیر تا منتهی الیه جنوب غربی جزیره قشم و مسیر شرقی از خمیر تا بندر پل با هدف جانمایی مسیر تردد را از دیگر اقدامات تامین ایمنی دریانوردی در بندر خمیر عنوان کرد.
مکیزاده گفت: بر اساس برنامهریزی تدوین شده بازگشایی مسیری به عرض ۳۰۰ متر و طول ۱۰ کیلومتر سایت اسکن انجام شده و همچنین پنج فروند بویه لترال در نیمه شرقی مسیر مستقر و ۶ دستگاه بیکن نیز در نیمه غربی تا روبروی بندرگاه کوبش میشود.
اطمینان از ایمنی دریانوردی با تهیه نقشههای دریایی
وی افزود: عملیات سایداسکن سونار، فرآیندی است که طی آن تصویر محدوده عریض تعریف شدهای از بستر دریا، زیرخط سیر شناور حامل سامانه مربوطه و با استفاده از فنآوری امواج قابل مشاهده روی صفحه مانیتور بوده و ابعاد، موقعیت موانع و عوارض زیرسطحی قابل رویت است.
"تصویربرداری سوناری، روش تصویربرداری است که در آن آشکارسازی و مکانیابی هدف با استفاده از سونار فعال و امواج صوتی انجام میشود. روشهای اساسی و مدرن تصویربرداری سوناری در زیر آب شامل سونارهای با شکلدهی پرتو چندگانه سونارهای اسکن جانبی، سونارهای روزنـه مصنوعی، لنزهای صوتی و هولوگرافی صوتی است.
مهمترین و کاربردیترین دستاورد عملیات آبنگاری (هیدروگرافی) نیز در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه های دریایی است.
بندرگاه خمیر بهعنوان یک طرح مهم و راهبردی با هدف تسهیل تجارت، صادرات و واردات و رونق بخشی به اشتغال مردم بومی دارای چهار پست اسکله به صورت شمع، عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکلهها است که دهه فجر امسال به بهرهبرداری میرسد.