اجرای طرح بساط‌گستری در مترو تهران/دستفروشی جرم نیست

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اجرای طرح بساط‌گستری در ۱۲ ایستگاه پرتردد گفت: اگر بازخورد درستی دریافت کنیم در سایر ایستگاه‌ها این طرح توسعه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود درستی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: بساط گستری، نظم ایستگاه‌ها را برهم‌می‌زند و در ۱۰ تا ۱۲ ایستگاه پرتردد، طرح ساماندهی بساط گستری را اجرا کردیم و فکر می‌کنم تا پایان بهمن در ایستگاه محمدیه بازخورد طرح را دریافت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا بساط‌گستری باید از روی سکوها جمع شود و در راستای نظم و آرامش مسافران این طرح اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اظهارداشت: دستفروشی جرم نیست و این موضوع را نمی‌توان با حالت قهری برخورد کرد اما دستفروشان نباید برای مسافران ایجاد مزاحمت کنند.

وی تاکید کرد: خط قرمز ما ایجاد مزاحمت برای مسافران است و تلاش داریم ساماندهی دستفروشان را به شکلی اجرا کنیم که موجب مزاحمت برای مسافران نشود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره کمبود قطعات یدکی و خرابی برخی آسانسورها و پله‌های برقی نیز گفت: این موضوع نباید باعث برهم خوردن آرامش شهروندان شود اما عمده مشکلات خانوادگی است که باید در درون خانواده شهرداری برطرف شود.

وی با بیان اینکه روزانه پله‌های برقی توسط تیم فنی بررسی می‌شود، افزود: اکنون در خطوط ۲، ۳ و ۴ نیز چند پله برقی در حال تعمیر است و نمی‌توان اعلام کرد از فردا هیچ کدام از پله برقی‌ها خراب نیست زیرا رفع مشکلات پله‌های برقی ربطی به تحریم‌ها ندارد اما برخی از قطعات مورد نیاز برای تعمیر پله‌های برقی در بازار وجود ندارد همچنین نسل برخی از تجهیزات تغییر کرده و شرکت سازنده نیز در داخل یا خارج از کشور این قطعات را ندارند.

درستی با اشاره به مشکل دستگاه‌های شارژ بلیت در ایستگاه‌های مترو اظهارداشت: حتما باید در این بخش مهم، مشکلات مسافران برطرف شود که البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مشکلات شارژ بلیت در اوایل سال آینده برطرف خواهد شد همچنین باید اعلام کرد از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ امروز مشکلی در گیت فروش بلیت داشتیم و همه گیت‌ها برای عبور مسافران باز بود.

اجرای طرح بساط‌گستری در مترو تهران/ دستفروشی جرم نیست

وی درباره رایگان شدن مترو در ایام آلودگی هوا نیز گفت: زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری برای این طرح وجود دارد که برخی موضوعات از قبل تمهیدات آن اندیشیده شده و ما تنها با دستور کتبی شهردار این کار را انجام می دهیم به عنوان مثال در روزهای جمعه تردد نمازگزاران رایگان است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره میزان واگن اختصاصی به بانوان نیز گفت: هر رام قطار هفت واگن دارد که سه واگن به بانوان اختصاص دارد و امکان افزایش این واگن‌ها وجود ندارد.

به گفته وی، سوار نشدن آقایان در واگن‌های مختص به بانوان به یک کار فرهنگی نیاز دارد و ما نمی‌توانیم به طور قطعی مانع از این کار شویم کما اینکه تذکراتی داده می‌شود.

درستی درباره میزان فعالیت ناوگان مترو نیز گفت: فعالیت این ناوگان به گونه‌ای است که طبق آمار موجود، روزانه ۲ هزار و ۱۶۰ حرکت و ۵۴ هزار کیلومتر پیمایش دارد و این در حالی است که میزان مرزهای آبی و خاکی کشور حدود ۹ هزار کیلومتر است.

به گفته وی، در این میزان پیمایش حتما نواقصی وجود دارد اما در تلاش هستیم این نواقص را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اضافه کرد:  اکنون ۱۳۸ قطار در حال تردد در خطوط مترو داریم و با توجه به عمر حدود سه دهه این قطارها اما همه این قطارها از استانداردهای ایمنی برخوردار هستند.

همچنین قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل تعمیر قطارهای مترو با اشاره به قدمت ۲۳ ساله این ناوگان گفت: معمولا متروی تهران با عناوینی همچون شلوغی، سریع بودن و پاک بودن به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی شناخته می‌شو اما در خطوط مترو تهران سه نسل از قطارها را در خدمت شهروندان داریم که بی تردید هیچ‌یک از آنها بدون تأمین امنیت و تأییدیه ایمنی وارد خط نمی‌شود.

مجید رستمی افزود: حتی اگر مجبور شویم قطار کمتری وارد خط کنیم و سرویس کمتری بدهیم این کار را انجام می‌دهیم اما قطار بدون تأییدیه ایمنی وارد خط نخواهیم کرد و قطارها به صورت دوره‌ای تعمیراتی دارند و تعمیر آنها نیز انجام می‌شود.

به گفته وی، اکنون ۱۶۷ قطار در اختیار داریم که حدود ۱۳۵ رام قطار روزانه به خطوط ما اعزام می‌شود که البته کیفیت خدمات‌دهی سطح خیلی بالایی ندارد اما خیلی دور از استانداردها هم نیست؛ روزانه نزدیک به ۲ میلیون سفر را پوشش می‌دهیم که البته روزهای گذشته بین ساعات ۶ تا ۹ صبح در سه خط یعنی خطوط یک، سه و چهار با ازدحام یک هزار نفری مسافر مواجه شدیم.

قائم مقام شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به اینکه سوله تعمیرات دوره‌ای مترو در پایانه‌های صادقیه، کلاهدوز، دردشت و فتح آباد گفت: در پایانه‌های صادقیه و فتح آباد با وجود کارگاه‌های مختلف تعمیرات سنگین نیز انجام می‌شود و باید اعلام کرد هیچ حادثه‌ای در مترو تهران در هیچ‌ یک از خطوط همانند آنچه که در ایستگاه چیتگر رخ داد نداشتیم و این مورد نیز به دلیل یک اشتباه نیروی انسانی اتفاق افتاده و منشا ایمنی نداشته است.

وی درباره ایمنی چرخ‌های قطار مترو نیز گفت: وقتی قطر چرخ‌ها از حد تعیین شده کمتر می‌شود، سیستم ایمنی قطار وارد عمل می‌شود و اجازه حرکت قطار را نمی‌دهد؛ قطاری که در چنین وضعیتی قرار گیرد تا تامین چرخ از سیستم خارج می‌شود. بازدیدهای دوره‌ای برای قطارهای مترو براساس یک فهرست دقیق و کامل انجام می‌شود.

به گفته وی، اکنون باید ۶۳۰ واگن قطار به مجموعه مترو تهران اضافه شود تا موضوع توسعه خطوط بدون دغدغه و مشکل انجام شود همچنین نمی گذاریم ظرفیت موجود کمتر شود و با توجه به برنامه‌ریزی که انجام شده با تامین قطعات تعمیرات دوره‌ای تقویت خواهد شد و ظرفیت موجود را حفظ خواهیم کرد اما نگران توسعه هستیم زیرا باید سرفاصله‌ها را کاهش دهیم؛ با وضع موجود پس از اتصال قطعه شمالی و جنوبی خط ۶ نمی‌توان سرفاصله این خط را کمتر از ۱۰ دقیقه محقق کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha