به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجید امامی عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست گذاری شورای فرهنگ عمومی و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با توجه و ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی با تاکید بر محور خانواده و تشریح نمایشگاه شهر خانواده گفت: این نمایشگاه شبیه سازی نسبتا واقعی از چگونگی بکارگیری محصولات فرهنگی شخصیتهای ایرانی در درون خانواده است.
ارائه بیش از ۶۰ نوع محصولات فرهنگی
وی با اشاره به عرضه بیش از ۶۰ نوع محصول فرهنگی در این نمایشگاه افزود: این محصولات در حوزه های پویانمایی، اسباب بازی، عروسک، بازی رو میزی، نوشت افزار، بازی های ویدئویی، کتاب تعاملی، کتاب تصویری کودک و کتاب پی نما در زندگی واقعی فرزندان در اتاق های درون منزل و در تعامل با محله زندگی ارائه می شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از اهداف نمایشگاه به معرفی برند شخصیت های بومی، ایرانی و اسلامی با بکارگیری تئاتر تعاملی، ارائه یک نمونه کاربردی از چیدمان محصولات فرهنگی در محیط های زندگی خانواده و فرزندان و ارزیابی از میزان جذابیت و کشش شخصیت های بومی، ایرانی و اسلامی برای مخاطبان نمایشگاه اشاره کرد.
به گفته وی، این نمایشگاه به نوعی شبیه سازی سبک زندگی خانواده ایرانی در درون منزل و محله زندگی شامل آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق کار و مطالعه، اتاق یادگیری و اتاق محله بازی است.
امامی گفت: این نمایشگاه به صورت تئاتر تعاملی اجرا می شود که گروه نمایش تعاملی با پذیرش مخاطبان نمایشگاه به صورت خانوادگی با بکارگیری محصولات فرهنگی شخصیت محور، ظرفیت ها و مزیت های شخصیت ها و عناصر را معرفی و ترویج می کند.
وی افزود: شهر خانواده نمایش دستاوردها و ظرفیت های فرهنگی و شخصیت پردازی ایرانی اسلامی است.
نمایشگاه مد و لباس دائمی می شود
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین گفت: گله همیشگی مردم عدم دسترسی به پوشاک سالم، زیبا و عفیفانه بوده است که با کمک مصلی تهران امید است بتوانیم نمایشگاه دائمی و در مقاطع یک یا دو ماهه و یا با فاصله از هم، این ظرفیت برای دسترسی مردم به پوشاک و کالای حجاب با محوریت تولید کنندگان کوچک فراهم شود.
صندوق اعتباری هنر حامی مالی – معنوی نمایشگاه شهر خانواده
وی به این نکته هم اشاره کرد که صندوق اعتباری هنر به عنوان تنها صندوق تخصصی سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر حامی اصلی مالی و مشارکت کننده مادی و معنوی این نمایشگاه است که به مانند همیشه حضوری فعال و دائمی و همراه در فعالیت ها و نمایشگاه های فرهنگ، هنری دارد.
جشنواره مد و لباس بهار ۱۴۰۲ برگزار می شود
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در عین حال به برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در بهار سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: با توجه به کثرت جشنواره های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن ماه و ایام مبارک دهه فجر انقلاب
اسلامی افزود: با توجه به این کثرت و برگزاری نمایشگاه ملی شهر خانواده که خود نمودی از نمایش و معرفی مد و لباس و حجاب و عفاف است، دیگر ظرفیتی برای برگزاری جشنواره مد و لباس در این ایام باقی نمانده و از مهر ماه امسال شورای سیاست گذاری در جلسه ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی هنری در بهار سال آینده موافقت کرد.
وی افزود: آیین نامه های جشنواره مد و لباس فجر متحول و مصوب شده و در آن صنایع پوشاک و توان تحول آفرینی و ارائه مد به خانواده ها افزایش یافته است.
امامی از سفر اخیر خود به کشور تونس هم خبر داد و گفت: یکی از مهمانان خاص دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس از هنرمندان و طراحان این کشورخواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: مضامین اساسی جشنواره دوازدهم تا آخر بهمن امسال اعلام می شود.
امامی این را هم اضافه کرد که پیگیری های خوبی در دولت انجام شده تا بن های تخصیصی به کارمندان تهران و کارکنان ستادی دولت برای نمایشگاه شهر خانواده باشد. ظاهرا قرار است تسهیلات خرید از فروشگاه های بزرگ مانند شهروند و رفاه در پایان سال از طریق شبکه بانکی کشور برای کل مایحتاج خانواده اختصاص داده شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به عرضه محصولات حوزه مد و لباس در مصلی تهران هم اشاره کرد و اظهار داشت: نحوه قیمت گذاری غرفه ها از طرف مصلی به نحوی است که بهانه ای برای کاهش قیمت نماند و ۱۵ درصد حاقل تخفیف بوده و تا ۳۰ درصد هم قابل افزایش است.
امامی در عین حال تاکید کرد: تسهیلات اقتصادی دولت وظیفه جدی آن است که از طریق صندوق اعتباری هنر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود. کسر معینی از صندوق نوآوری و شکوفایی باید به حوزه صنایع فرهنگی و هنری اختصاص یابد و چون اصحاب فرهنگ و هنر و حجاب نمی توانند کارهای خود را به مرحله سرمایه پذیری برساند از این تسهیلات میلیاردی محروم مانده اند.
تصویب روز لباس و اقوام ایرانی در تقویم کشور
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین از پیگیری و پیشنهادات لازم برای تعیین روزی به عنوان روز لباس و فرهنگ و اقوام ایرانی در تقویم رسمی کشور خبر داد و گفت به زودی این مهم در جلسات بعدی شورای فرهنگ عمومی تصویب و نهایی می شود.
تاکید بر مشارکت در برگزاری نمایشگاه های فرهنگی با موضوع خانواده
مدیرعامل مجموعه فرهنگی عباس آباد تهران با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه گفت: یکی از محورهای اصلی اراضی عباس آباد خانواده و دغدغه اصلی شهر تهران نیز همین موضوع است. برای همین تلاش کردیم در امور مربوط به برگزاری نمایشگاه های فرهنگ بخصوص نمایشگاه فعلی شهر خانواده مشارکتی فعال داشته باشیم.
سیدمحمدحسین حجازی افزود: در برنامه بازارپردازی تهران به عنوان این که بخشی از اراضی که طراحی و مصوبه طرح جامع آن به موضوع صنایع خلاق فرهنگی می پرداخت کار کرده بودیم و طرح جامع هم داشتیم، با دریافت پیشنهادها از سوی برگزارکنندگان رویداد سعی کردیم با مشارکت جدی در این عرصه بتوانیم به نمایشگاه بزرگ شهر خانواده بپیوندیم.
مدیرعامل مجموعه فرهنگی عباس آباد تهران با بیان این که یکی از دغدغه های این مجموعه، نشاط شهری است افزود: سعی داریم به تجربه ای که در سبک زندگی خیلی از ارگان ها و مجموعه ها، بخش های خصوصی و حتی به تعبیری پلتفرم (سکوی حقیقی) پرداخته اند، بپردازیم.
سیدامیر آقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی نیز گفت: حضور محصولات فرهنگی درون خانواده ها دوام و بین دو تا سه نسل امتداد دارد و همین حضور باعث می شود رفتار فرهنگی کودک و نوجوان درون خانواده شکل گیرد. اگر روی مدیریت این محصولات موثر باشیم می توانیم تاثیر تحول سبک زندگی درون خانواده را داشته باشیم.
وی افزود: نمایشگاه سانس بندی شده و به صورت بازدید عمومی نیست و در سانس های مشخصی در قالب سایت و گیشه ثبت و ثبت نام به صورت رایگان است.
سجاد لطفی دبیرکارگروه مد و لباس نیز در این نشست گفت: شهر خانواده متعلق به تمام اعضای خانواده است و شعار آن تامین کالای فرهنگی خانواده است.
وی ادامه داد: در استان ها بحث دسترسی به پوشاک عفیفانه نامساعدتر است. در همدان و کرمانشاه نمایشگاه پوشاک عفیفانه دایر شد و پایان هفته در اصفهان با همکاری کارگروه های مد و لباس این نمایشگاه دایر می شود.
نظر شما