تاجیکستان: از تجربیات دارویی ایران بهره می‌گیریم

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت بهداشت و حمایت اجتماعی تاجیکستان با بیان اینکه چند شرکت دارویی این کشور با شرکتهای ایرانی تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند، گفت "با توجه توانمندی های دارویی ایران، این شرکتها از تجربیات ایران در این مورد بهره مند خواهند شد."

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از آسیا پلاس، امامعلی میرزایف سخنگوی وزارت بهداشت و حمایت اجتماعی تاجیکستان افزود: داروسازان تاجیکستان و ایران مصمم به آغاز تولید مشترک محصولات دارویی هستند و در همین ارتباط رئیسان پنج شرکت تولید دارو از تاجیکستان به منظور بررسی تجربیات شرکت‌های دارویی ایران و ایجاد تولید مشترک دارو، طی روزهای ۱۶ تا ۲۱ ژانویه( ۲۶ دی تا ۱ بهمن) در تهران حضور یافتند.

وی تصریح کرد: این شرکت ها شامل «سینو-۲۰۱۳»، «ویجا»، «اوریا-مدیکال»، «حلیم-۲۰۰۲» و «تیب برای تو» با چند شرکت ایرانی قرارداد همکاری امضا کردند.

میرزایف گفت: شرکت های مذکور ضمن امضای تفاهم نامه همچنین موافقت کردند که در روند همکاری مشترک و تولید فرآورده های دارویی، از گیاهان دارویی تاجیکستان به طور گسترده استفاده کنند.

آسیاپلاس نوشت: تاجیکستان نیاز خود به محصولات دارویی را عمدتاً از طریق واردات از خارج تامین می‌کند و تنها در دو سال گذشته نزدیک به ۸۴ میلیون دلار دارو وارد این کشور شده است.

به گزارش این رسانه تاجیکستان، قرارداد همکاری بین شرکت‌های تاجیکستان و ایران در حالی است که امامعلی رحمان در آخرین پیام خود در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ بر لزوم توسعه صنعت داروسازی در این کشور تاکید کرد.

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه «اکنون ۵۴۰ نوع دارو در کشور تولید می شود و حجم محصولات این صنعت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ سه برابر شده است، تأکید کرد که «فرصت های استفاده نشده در این زمینه همچنان وجود دارد».

وی گفت: به منظور توسعه بیشتر صنعت داروسازی، لازم است وزارتخانه‌های صنعت و فناوری‌های نوین، بهداشت و حمایت اجتماعی مردم، بنگاه‌های مدرنی را برای تولید دارو، فرآوری گسترده گیاهان دارویی ایجاد و راه‌اندازی کنند.

محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به ایرنا گفت: نظام سلامت ایران امکانات زیادی دارد و می‌تواند منشأ خدمات در حوزه‌های آموزشی، پزشکی، پژوهشی و تبادل معلم و دانشجو برای تاجیکستان باشد.

وی تصریح کرد: «اکنون ۹۷ درصد داروی مورد نیاز را خودمان تامین می کنیم، اما ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز تاجیکستان وارداتی است. نیکنام اظهار داشت: مرکز پزشکی ایران در تاجیکستان فعال است و امید است این همکاری ها در سایر زمینه ها به ویژه در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی ادامه یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha