سهم شهرداری‌های کوچک از درآمد مالیات بر ارزش افزوده افزایش می‌یابد

تهران - ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری‌های شهرهای کوچک را از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۶۷ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در فصل تخصیص، انتقال و توزیع مالیات آمده است و نحوه توزیع منابع حاصل از اجرای این قانون را در بین شهرداری ها و دستگاههای اجرایی مشخص می کند.

در بند ب ماده ۳۹ قانون فعلی چنین آمده بود: عوارض و جریمه‌های مربوط به بندهای «الف» و «ت» ماده ‌(۲۶) و ماده ‌(۲۸) این قانون به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا براساس شاخص جمعیت میان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری توزیع ‌گردد.

این بند از قانون به این معناست که درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده کالاهای نفتی، انواع سیگار و محصولات دخانی و نیز شماره گذاری خودرو تنها بر اساس «شاخص جمعیت» بین شهرداری‌ها، دهیاری ها و روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری توزیع می شود و بنابراین در هر منطقه که جمعیت بیشتری ساکن باشد، از درآمدهای این بخش بهره بیشتری خواهد برد.

با اصلاحی که امروز در مجلس صورت گرفت، علاوه بر تعیین نسبت توزیع درآمدهای این بخش از قانون بین کلانشهرها، شهرهای دیگر و روستاها، شاخص توسعه نیافتگی نیز لحاظ شد.

در ماده واحده این طرح آمده است: در بند (ب) ماده(۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲/ ۳/ ۱۴۰۰ عبارت «براساس شاخص جمعیت» به عبارت «به نسبت (۱۲ %) کلانشهرها، (۵۳ %)سایر شهرها و (۳۵ %) روستاها براساس شاخصهای جمعیت و توسعه نیافتگی» اصلاح می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha