امید مرزبانان صادقِ دیرین ایران به دستوری که رئیس جمهور صادر کرد

زاهدان - ایرنا - معاون اول رئیس جمهور به همراه وزرای نفت و نیرو در پی دستور آیت الله رئیسی مبنی بر پیگیری میدانی مشکلات انرژی و کم آبی سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد؛ سفری امیدبخش برای تحقق وعده‌های صادق و حضوری میدانی برای آنکه گام‌های موثر دولت در توسعه زیرساخت و حل مشکلات مردم استان تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان از ۲ بخش شمالی «سیستان» و جنوبی «بلوچستان» تشکیل شده است، شغل بیشتر مردم شمال این استان کشاورزی، دامداری و صیادی و صنایع دستی حاصل از وجود تالاب بین المللی هامون بود که با قطع آب رودخانه هیرمند از ۲ دهه پیش و خشک شدن دریاچه هامون تمامی کشاورزان، دامداران و صیادان بیکار شدند، بخشی از این جمعیت که راه امرار معاش خود را از دست دادند راهی حاشیه شهرها شدند و به شغل های کاذب رو آوردند.

بسیاری از مردم این دیار به مرز دل خوش کردند و با همسایگان افغان خود به داد و ستد کالا مشغول شدند که در این میان بیشترین کالای انتقالی موادسوختی بود بطوریکه برخی خانواده‌هایی که مهاجرت کرده بودند نیز بازگشتند و به داد و ستد موادسوختی مشغول شدند اما با اجرای طرح بسته شدن مرز و ایجاد دیوار امنیتی راه داد و ستد مرزنشینان شمال استان نیز بسته و مجددا کوچ به حاشیه شهرها شروع شد بطوریکه زاهدان یکی از بزرگترین شهرهای حاشیه نشین شده است.

جنوب سیستان و بلوچستان نیز از خشکسالی بی‌نصیب نشد اما ایجاد سدها و بندها و بعضا بارانهای موسمی امیدواری برای مردم جنوب استان ایجاد کرد که آنهم تاثیری بر خشکسالی نداشت و بسیاری از مردم این منطقه که بیشترین جمعیت استان را در خود جای داده است بیکار شدند و راهی بجز مبادلات مرزی نداشتند اما این مبادلات نیز تبدیل به قاچاق موادسوختی شد.

سود کلان قاچاق سوخت بسیاری از سودجویان و فرصت طلبان داخلی و خارجی (همسایگان افغانستانی و پاکستانی) را به خود جلب کرد، از یک طرف مردم روستایی و مرزنشین بیکار بودند و از سوی دیگر سرمایه‌ای برای استفاده از آن را نداشتند، به همین سبب زمینه برای سودجویان فراهم شد و دست بکار شدند و بسیاری از مردم را به عنوان کارگر و مزدور بکار گرفتند تا سرمایه ملی ما را به ازای دریافت مبلغی اندک به آنسوی مرز منتقل کنند.

تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده که به گفته برخی رانندگان برای سوخت‌گیری به ناچار باید سه تا چهار ساعت وقتشان را در این صف‌ها سپری کنند. این در حالیست که بازار قاچاق سوخت رونق زیادی گرفته و قاچاقچیان سوخت و سودجویان بشدت به تکاپو افتاده و برخی از مردم نیز به فروش سهمیه‌های نفت و بنزین خود رو آورده‌اند.

معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و ساعت ها انتظار در این نقاط برای مردم سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست؛ چرا که هر از گاهی با افزایش اختلاف قیمت سوخت میان ایران و پاکستان، با توجه به هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با این کشور و حجم قابل توجه قاچاق سوخت از مرزهای منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان به پاکستان، مشکلات تشدید می‌شود و البته پس از مدتی با کاهش اختلاف قیمت، صف‌ها فروکش می‌کند.

البته ناگفته نماند که انتقال موادسوختی نه تنها برای سرمایه دارانی که هر کدام چندین دستگاه وانت خریداری کرده و در اختیار برخی از جوانان بیکار قرار داده اند تا برای آنان سوخت حمل کنند سود سرشاری دارد بلکه هر فردی که در انتقال موادسوختی مشغول بکار نیز بی نصیب از این رودخانه عظیم نمی شود.

بسیاری از افرادی که یک روز حتی درآمد بخورنمیری نداشتند با ورود به عرصه قاچاق سوخت به یک سال نرسیده دارای ثروت و مکنتی شده اند و همین مساله و چشم هم چشمی خیلی از جوانان بیکار را تشویق به فعالیت در قاچاق سوخت کرده است.

امید مرزبانان صادقِ دیرین ایران به دستوری که رئیس جمهور صادر کرد

دستور ویژه رئیس جمهور

مشکلات سوخت در سیستان و بلوچستان ریشه در قاچاق سوخت دارد که این مساله مشکلاتی را برای مردم این استان به وجود آورد و باعث نارضایتی برخی از شهروندان در زمینه کمبود جایگاه عرضه مواد سوختی و همچنین کمبود شدید جایگاه سی ان جی شد. بروز سرمای بی سابقه و نیاز به مواد سوختی مردم این دیار باعث شد تا رئیس جمهور به معاون اول و وزیر نفت در جلسه هیات دستور دهد تا مشکلات سوخت مردم این دیار را که هم ناشی از قاچاق سوخت و هم به علت سرمای بی سابقه بود را به صورت میدانی بررسی کنند.

رئیس جمهور در نشست دوم بهمن ماه هیات دولت؛ مردم سیستان و بلوچستان را مرزبانان صادق دیرین ایران توصیف کرد و با اشاره به مشکلات پیش آمده در تأمین انرژی در این منطقه، به معاون اول مأموریت داد رفع این مشکل را با فوریت پیگیری کند.

آیت الله رئیسی همچنین وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان را مأمور کرد تا از طریق رایزنی با هیات حاکم بر این کشور، موضوع حق‌آبه کشورمان از رود هیرمند و تأمین آب مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان را با جدیت دنبال کنند.

مردم سیستان و بلوچستان که در آماج پمپاژ رسانه‌های بیگانه بودند و این رسانه های بیگانه از این وضعیت به وجود آمده بدنبال سوء استفاده و در حال تلاش برای نا امید ساختن مردمان سرزمین نخل و آفتاب بودند دستور رئیس جمهور به مثابه آبی بر آتش بود تا دشمنان را غمناک و دوستان را شادمان کند.

متن کامل این دستور را اینجا بخوانید

سفر معاون اول رئیس جمهور به همراه وزا به زابل

معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه زابل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آب در سیستان و بلوچستان از موضوع مهم بشمار می رود، اظهارداشت: اینکه یک استان در کنار دریا بوده و در اعماق زمین نیز آب به وفور موجود است اما روی زمین خشک باشد، اصلا موضوعیت ندارد و به منظور رفع مشکلات مردمان این دیار موضوعات انتقال آب از دریا، آب‌های ژرف و پیگیری حق آب تالاب هامون به جد مورد تاکید دولت است.

محمد مخبر تاکید کرد: به منظور تامین آب مورد نیاز در شمال سیستان و بلوچستان موضوع پیگیری حقابه هیرمند از طریق دیپلماسی نیز دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل تامین سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: به منظور تامین سوخت مورد نیاز در این استان موضوع افزایش تعداد جایگاه های سوخت مورد تصمیم‌گیری خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: همچنین موضوع اشتغال و مصوبات سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه‌های مهم در سفر به این استان است.

احداث ۷۱ جایگاه سوخت جدید در سیستان و بلوچستان

معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان که با حضور وزرای نفت و نیرو و مجمع نمایندگان این استان برگزار شد گفت: ۷۱ جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان به منظور رونق ترانزیت کالا و حل مشکل کاهش صف‌ها در این استان احداث می‌شود.

وی اظهار داشت: در سفر به این استان علاوه بر مصوب شدن مصوباتی در بخش‌های مختلف نظیر ساخت سدها، خطوط انتقال آب از دریا و آبرسانی به روستاها و گازرسانی، مقرر شد ۷۱ جایگاه سوخت جدید نیز به منظور کمک به رفع مشکلات مردم و توسعه روز افزون این نقطه از ایران اسلامی ساخته شود.

مخبر با اشاره اهمیت جبران خسارت کشاورزان دچار سرمازدگی سیستان و بلوچستان نیز افزود: مقرر شد علاوه‌بر تهیه و در اختیار قرار دادن دام سبک به دامداران، به گلخانه داران نیز کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی اعطاء شود.

وی تصریح کرد: همچنین در مناطقی از سیستان و بلوچستان که به دلیل سرمای زیاد مجبور به استفاده برق شدند برق اضافی مصرف شده نسبت به ماه قبل آنان مورد بخشودگی قرار خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در این سفر مقرر شد گازرسانی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در سیستان و بلوچستان به صورت رایگان انجام شود.

وی بر ساخت مدارس، رفع مشکلات بیمارستان‌ها و اضافه شدن ۱۰۰ لیتر سهمیه نفت اضافه در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو ساخت پنج هزار مزرعه خورشیدی پنج کیلو واتی در این استان را قبول کرده است.

مخبر بر مد نظر قرار دادن یک تیم تخصصی برای بررسی جاده‌های سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: این حجم از کمبود بزرگراه در این استان نیازمند اعتبارات بیشتر است و باید از منابعی نظیر تهاتر نفت به این بخش کمک کرد.

وی بیان کرد: همچنین در بحث آب‌های ژرف قرار شد سیستان و بلوچستان پایلوت کشوری شود که وزارت نیرو یک‌هزار میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته است.

پیشرفت فیزیکی ۶۴ درصدی گازرسانی به منازل

معاون اول رئیس جمهور گفت: با اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم عملیات گازرسانی به منازل و سایر مراکز سیستان و بلوچستان هم‌اینک به ۶۴ درصد رسیده در حالیکه در دولت قبل تنها ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی اظهارداشت: دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان در حال انجام دارد که امیدواریم هر چه زودتر مشکل این استان برای همیشه در بحث کمبود گاز برطرف شود.

دولت سیزدهم برای رفع مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان طرح‌هایی همچون طرح انتقال آب دریا، استفاده از آب‌های ژرف و همچنین پیگیری حقابه هیرمند را به طور جد دنبال می‌کندمخبر بیان کرد: به دستور رئیس جمهور به همراه وزرای نیرو و نفت به سیستان و بلوچستان سفر کردیم تا از نزدیک مشکلات انرژی و کم آبی این استان را بررسی و در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود.

وی گفت: سیستان و بلوچستان در حالیکه در کنار دریا قرار دارد و یک دریایی هم تحت عنوان آبهای ژرف در زیر زمین قرار دارد مناسب نیست که با مشکلات کم آبی مواجه باشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دولت سیزدهم برای رفع مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان طرح‌هایی همچون طرح انتقال آب دریا، استفاده از آب‌های ژرف و همچنین پیگیری حقابه هیرمند را به طور جد دنبال می‌کند.

وی با اشاره به سفر خود به زابل افزود: در این شهرستان در زمینه انرژی و کمبود جایگاه که البته این مشکل در کل سیستان و بلوچستان وجود دارد مباحثی مطرح و در این زمینه تصمیماتی گرفته خواهد شد.

مخبر بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی توسط دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان در زمینه اشتغال و مسکن در حال انجام است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور شهریور ماه پارسال سفری به سیستان و بلوچستان داشتند که این سفر مصوباتی را در پی داشت که در آخرین وضعیت مصوبات پیگیری می شود.

امید مرزبانان صادقِ دیرین ایران به دستوری که رئیس جمهور صادر کرد

احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی با سرمایه پنج هزار میلیاردی

وزیر نفت در حاشیه سفر به سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با دست پر به سیستان‌وبلوچستان سفر کردیم گفت: با توجه به اینکه یکی از معضلات این استان تأمین فرآورده‌های نفتی است خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از جنوب کرمان به طول ۵۴۰ کیلومتر با پنج هزار میلیارد تومان بار مالی انجام می‌شود.

جواد اوجی ادامه داد: این خط لوله از جنوب کرمان یعنی شهرستان رفسنجان انشعاب می‌گیرد که امیدواریم طی ۲ سال آینده تامین فرآورده های نفتی استان از همین خط لوله صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به وسیله تانکرهای سوخت رسان و خط ریلی تامین فرآورده های نفتی استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

وزیر نفت بیان کرد: ۶۵ تانکر سوخت رسان به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت تا طی ۲ سال آینده که خط لوله فرآورده نفتی احداث شود مشکلی در تامین سوخت نداشته باشیم.

وی افزود: در ۹ ماهه سالجاری نسبت به سال ۱۴۰۰ در حوزه تامین فرآورده‌ها اعم از بنزین، نفت گاز، نفت سفید، ال پی جی یا گاز سیلندر تقریبا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش را داشتیم.

۵۰ جایگاه سی ان جی جدید و ۳۰ جایگاه بنزین نیز در سیستان و بلوچستان احداث خواهد شد که تجهیزات این جایگاه‌های جدید نیز به صورت رایگان از سوی وزارت نفت تامین می‌شوداوجی بیان کرد: حسب دستور معاون اول رئیس جمهور سهمیه ۱۰۰ لیتری نفت سفید به هر خانوار تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم و در اردیبهشت ماه سالجاری شاهد بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز از زابل به زاهدان بودیم، گفت: سیستان و بلوچستان تنها استانی است که وزارت نفت تجهیزات جایگاه های سی ان جی را به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های سرمایه گذار قرار می‌دهد.

وزیر نفت ادامه داد: ۵۰ جایگاه سی ان جی جدید و ۳۰ جایگاه بنزین نیز در سیستان و بلوچستان احداث خواهد شد که تجهیزات این جایگاه‌های جدید نیز به صورت رایگان از سوی وزارت نفت تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: خط لوله گاز انتقال زاهدان زابل دشتک به طول ۲۱۹ کیلومتر با اعتبار ۴۳۰ میلیارد تومان و پنجاه و هشت میلیون یورو امسال به بهره‌برداری رسید.

اوجی ادامه داد: در دهه فجر امسال خط لوله ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر با اعتبار ۱۶۵۳ میلیارد تومان و ۱۸۱ میلیون یورو به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: در حوزه سیستان تا پایان امسال پنج شهرستان را گازدار خواهیم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی خود شهر زابل نیاز دارد که تا کنون ۴۷۰ کیلومتر اجرا و از این ۴۷۰ کیلومتر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر آن گازدار شده و تا امروز چهار هزار علمک نصب شده و تا پایان امسال نیز شبکه کامل خواهد شد.

ساخت ۳۲۵ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سیستان و بلوچستان

وزیر نیرو نیز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت نیرو در این استان طی یکسال اخیر گفت: در دولت سیزدهم اجرای چند کلان پروژه در قالب نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت بیش‌از چهار هزار مگاوات با مصوبه شورای اقتصاد در کشور در حال ساخت هست که ۳۲۵ مگاوات آن مربوط به سیستان و بلوچستان است.

علی اکبر محرابیان اظهارداشت: سه نیروگاه برق در زاهدان در این مدت به بهره‌برداری رسید و اقدامات اجرایی برای ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در این شهر نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان نیاز به تقویت تولید برق داریم افزود: طبق برنامه زمانبندی شده اقداماتی از سوی وزارت نیرو در این استان برنامه ریزی شده که در حال انجام است.

وزیر نیرو گفت: یکی از اقدامات مهم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ساخت نیروگاه بزرگ میل نادر در منطقه سیستان است که از این محل ۵۰ مگاوات انرژی به شبکه برق سیستان و بلوچستان متصل می‌شود.

وی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر خانگی اظهارداشت: همچنین هفت هزار واحد پنج کیلوواتی خانگی تولید انرژی برق در سیستان و بلوچستان توسط مددجویان بهزیستی و کمیته امداد (ره) در این استان حال انجام است.

امید مرزبانان صادقِ دیرین ایران به دستوری که رئیس جمهور صادر کرد

به گزارش ایرنا، مساله آب در سیستان از چالش‌های قدیمی این منطقه است زندگی مردم این خطه چنان وابسته به رودخانه هیرمند است که بدون وجود این روزنه، مهاجرت کمترین پدیده قابل مشاهده است از اینرو در این مقطع تاریخی که حیات اجتماعی و اقتصادی بشریت از بحران نبود آب پایدار رنج می‌برد و تالاب بین‌المللی هامون و گستره آبی رنگش در حال تبدیل شدن به خاطره‌ای کم رنگ در ذهن‌هاست ضرورت دارد چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا مردم منطقه سیستان مجبور به تحمل آسیب‌ها نباشند.

با وجود انعقاد قرارداد حقآبه هیرمند، از اواخر دهه ۱۳۷۰ و هم‌زمان با کاهش بارش سالانه و گسترش خشکسالی بر سیستان، میزان ورودی آب رود هیرمند به دریاچه هامون مرتبا کاهش یافت.

نبود دولت قدرتمند در افغانستان، حفر نهرها و رودهای متعدد برای انتقال آب رودخانه، نصب و بکارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند برای کشاورزی در افغانستان در نهایت خشک شدن تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی جهان را در پی داشت.

این موضوع موجب قطع منبع زندگی و امرار معاش حدود نیم میلیون نفر از مردم ساکن در سیستان، کاهش چشمگیر پرندگان بومی و مهاجر سیستان و سایر وحوش طبیعی، رو به انقراض نهادن گاو سیستانی، تنگدستی و مهاجرت گسترده سیستانیان به مناطق شمالی ایران و زوال روزافزون صنایع دستی در این منطقه شد.

پیگیری حقابه هیرمند از طریق مجامع بین‌المللی

معاون اول رئیس جمهور در نشست سه ساعته با مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: دولت سیزدهم با جدیت موضوع حقابه رودخانه هیرمند را از افغانستان و از طریق مجامع بین‌المللی تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند.

محمد مخبر با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم در راستای توسعه، پیشرفت و آبادانی سیستان و بلوچستان، تاکید کرد و اظهارداشت: تمام تصمیمات اتخاذ شده در این سفر با توجه به تاکیدات رییس جمهور تا مرحله اجرا و نهایی شدن پیگیری می شود.

وی با قدردانی از نمایندگان سیستان و بلوچستان برای حضور تمام وقت در این سفر، افزود: حجم اقدامات انجام شده در زمینه‌های اشتغالزایی، گازرسانی و آب در دولت سیزدهم و در این استان بی سابقه است، با این حال هنوز از گذشته مشکلات بسیاری بر زمین مانده که باید برای حل آنها برنامه ریزی کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم مشکلات کم‌آبی و خشکسالی سیستان و بلوچستان بویژه منطقه سیستان را به طور ویژه مورد رسیدگی قرار می‌دهد تا این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود.

افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کندوی با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تامین آب آشامیدنی برای مردم سیستان و بلوچستان است اظهارداشت: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های زیرزمینی به این استان را پیگیری می‌کند تا مشکلات کم‌آبی و خشکسالی مردم این منطقه به طور ریشه‌ای حل شود.

مخبر همچنین به برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای حل مشکلات آب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: تامین آب از طریق چاه های ژرف و آب های سطحی تا بهار سال آینده از برنامه‌های کوتاه مدت و همچنین بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب استانی حداکثر تا ۲ سال آینده از برنامه‌های میان مدت دولت است.

وی در خصوص برنامه‌های بلند مدت حل مشکلات کم آبی سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان تا پایان دولت سیزدهم نهایی شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هامون در رویای وصال هیرمند؛ پشت سد کمال خان چه می‌گذرد؟

چاه‌های ژرف؛ نسخه نجات بخش دولت برای حل مشکل کم آبی سیستان

۹۵۱ شهر و روستای سیستان و بلوچستان چشم انتظار حق‌آبه هیرمند هستند

افتتاح خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان - میرجاوه

خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به اعتبار یک‌هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهارداشت: طول مدار این خط ۱۵۰ کیلومتر و مدت اجرای طرح ۱۳ ماه بوده است.

علیرضا پرنده با بیان اینکه پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت پرواز زاهدان نیز به ارزش یک‌هزار میلیارد ریال افتتاح شد افزود: این خط با ظرفیت ۱۰۰ مگا ولت آمپر در مدت ۱۲ ماه اجرا شده است.

افتتاح کارخانه قیر زاهدان

کارخانه قیر و عایق رطوبتی با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت و وزیر نیرو در شهرک کامبوزیا زاهدان افتتاح شد.

با افتتاح این پالایشگاه تولید قیر نیاز استان سیستان و بلوچستان به این محصول مهم برطرف و در اجرای پروژه های زیرساختی این استان تسریع می شود.

لازم به ذکر است بنیاد برکت در ۱۵ سال گذشته در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی ۲۵ هزار طرح با ظرفیت اشتغالزایی ۷۶ هزار و ۳۰۰ نفر و با سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد ریال در کشور به بهره برداری رسانده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: کارخانه قیر شرکت فرآبند مهراد شرق با مساحت ۶ هزارو ۷۹۲ متر و ظرفیت سالانه تولید ۸۰ هزار تن قیر و ۱۵ هزار تن عایق رطوبتی امروز افتتاح شد.

علیرضا راشکی با بیان اینکه این کارخانه با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است افزود: کارخانه قیر و عایق رطوبتی برای ۱۲۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

افتتاح دویست و بیستمین مدرسه برکت در سیستان و بلوچستان

مدرسه برکت شهید "احمد باجی زائی" شهرستان زرآباد به عنوان دویست و بیستمین مدرسه برکت در سیستان و بلوچستان با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این طرح آموزشی در روستای دودر شهرستان زرآباد قرار دارد که همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح شد.

میثم لک زایی بیان کرد: با افتتاح این طرح آموزشی بیش‌از ۱۸۰ نفر دانش آموز از فضای آموزشی استاندارد در این منطقه برخوردار شدند.

وی زیربنای این مدرسه را ۵۴۰ مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: این طرح با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال توسط بنیاد برکت و با مشارکت اداره‌کل نوسازی مدارس ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان ضمن تقدیر از همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خصوص احداث مدارس در این استان افزود: این بنیاد در سال‌های گذشته ۲۲۰ طرح مدرسه سازی را در نقاط مختلف استان با بیش‌از یک‌هزار کلاس درس با اعتبار بیش‌از ۹۱ میلیارد تومان ساخته است.

وی بیان کرد: هم‌اینک بنیاد برکت ۱۷ طرح با تعداد ۹۴ کلاس درس در سیستان و بلوچستان در حال ساخت دارد.

لک زایی در خصوص میزان سرانه فضای آموزشی سیستان و بلوچستان، گفت: با همکاری خیرین نیک اندیش، نهادهای انقلابی و دولت و فعالیت جهادی همکاران ما در این اداره‌کل، فضای آموزشی استان به ۳.۸۱ رسیده که همچنان با میانگین سرانه آموزشی کشور ۵.۲۲ فاصله دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha