خراسان رضوی از ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات کشاورزی برخوردار است

مشهد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید محصولات کشاورزی در این استان از توان و ظرفیت بالایی برای صادرات به خارج از مرزهای کشور برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا قنبری روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی با هیات اعزامی از کشور عراق افزود: رابطه خوب استان خراسان رضوی با اوراسیا و خاورمیانه می‌تواند فرصت خوبی برای کشور عراق به منظور صادرات محصولات کشاورزی باشد

وی با بیان اینکه ۱۹.۸ درصد اشتغالزایی کشاورزی کشور در خراسان رضوی محقق می‌شود، ادامه داد: هشت درصد تولید گوشت قرمز کشور در این استان انجام می‌شود و خراسان رضوی آمادگی لازم برای همکاری با کشور عراق در این زمینه را دارد.

قنبری گفت: کشور ایران پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های استان به مرحله ای رسیده است که توان صادرات را به خارج از مرزهای کشور دارد که می تواند منجرب به صادرات محصولات با برند مشترک بین ایران و کشور عراق در خاورمیانه و اوراسیا شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: توقعی که ما از کشور عراق داریم این است که در ترانزیت محصولات به خراسان رضوی کمک کند تا شاهد موفقیت بیش از پیش در کشورمان باشیم.

آمادگی برای صادرات واکسن مورد نیاز کشور عراق

رییس موسسه سرم سازی رازی نیز در این جلسه با بیان توانمندی‌های این موسسه گفت: موسسه رازی یکی از مجموعه های تولید واکسن در ایران با سابقه خدمت یک قرن است.

دکتر حمید رضا فرزین ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۸۰ فرآورده در این مرکز تولید می‌شود که می‌توان به ساخت انواع کیت‌ها اشاره نمود.

وی گفت: در حال حاضر انواعی از فرآورده های تولید شده در این موسسه در حال صادرات به کشورهای دیگر است که از آن جمله می توان به واکسن ضد عقرب گزیدگی و مارگزیدگی اشاره کرد که به کشور عراق صادر می شود.

فرزین بیان کرد: آمادگی کامل برای صادرات واکسن‌های مورد نیاز به کشور عراق را داریم.

وابستگی ۷۰ درصدی عراق به واردات محصولات لبنی

معاون امور دام کشور عراق نیز در این جلسه ضمن قدردانی از استقبال مسوولان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: روابط ایران و عراق می تواند بسیار گسترده‌تر باشد.

دکتر احمد عباس با اشاره به اینکه کشور عراق در زمینه های مختلف از جمله گوشت طیور اکنون به خودکفایی رسیده است، افزود: ولی در برخی مسائل از جمله گوشت قرمز و لبنیات دچار نقص می باشیم و خواهان کمک مسوولان ایرانی هستیم.

وی گفت: کشور عراق در زمینه محصولات لبنی ۷۰ درصد وابستگی دارد که خواستار کمک ایران در این زمینه هستیم.

معاون امور دام کشور عراق بیان کرد: این کشور به شدت نیازمند گاوهای شیری و گوشت قرمز می باشد، این در حالی است که زیربنای سرمایه گذاری در این کشور موجود است و ما هیچ دریغی از سرمایه گذاران نداریم.

وی ادامه داد: کشور عراق در حال واردات گوشت قرمز از کشورهای دیگر است و ما از ایران درخواست صادرات دام زنده را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha