پنجره واحد مرزی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس خراسان رضوی راه اندازی شد

مشهد- ایرنا- رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خراسان رضوی گفت: مجموعه پسکرانه مرزی و ساختمان پنجره واحد مرزی متشکل از نمایندگان ۱۸ ارگان متولی انجام امور مرزی و گمرکی منطقه ویژه در این شهرستان راه اندازی و به بهره برداری رسید.

محمدرضا برهمند روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: راه اندازی و نصب نرم افزارها، شبکه ارتباطی و فیبر نوری و سامانه نوبت دهی در قالب پسکرانه مرزی روز گذشته در شهرستان مرزی سرخس با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی گفت: پنجره واحد مرزی نیز با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریال برای فعالیت همزمان و متمرکز نهادهای متولی در امور مرزی روز گذشته در آیینی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس به بهره برداری رسید.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس اضافه کرد: همچنین درب ورود ناوگان باری (از داخل کشور) به منطقه ویژه و محدوده گمرکی از یک گیت به ۲ گیت و درب خروج ناوگان (از منطقه ویژه به داخل کشور) نیز از یک گیت به ۲ گیت افزایش یافت.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس نیز گفت: باتوجه به افزایش روز افزون مبادلات وتبادلات مرزی دراین مرز، در شورای اداری شهرستان سرخس مصوب شد مجموعه فعالیتهای این گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان ۲۴ ساعته شد.

علی اکبر کیانی علی آباد افزود: پس از ابلاغ فعالیت شبانه روزی گمرک، ناوگان باری در هر ساعت از شبانه روز که وارد منطقه ویژه و محدوده گمرکی شوند می توانند فعالیتهای گمرکی را انجام دهند و پس از بازگشایی دربهای مرزی به مسیر خود در خاک ترکمنستان یا داخل کشور ادامه دهند.

پنجره واحد مرزی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس خراسان رضوی راه اندازی شد

وی معطلی کنونی ناوگان باری در مرز سرخس را چهار شبانه روز عنوان کرد و گفت: این روند از توقف و معطلی ناوگان در مرز سرخس جلوگیری کرده و به سرعت تردد ناوگان در این گذرگاه مرزی منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسوولان مرزی در شهرستان سرخس روزانه حدود ۱۳۰ دستگاه کامیون از مرز ایران وارد ترکمنستان شده و حدود همین تعداد ناوگان نیز وارد کشور می شود.

پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی شهرستان سرخس انجام شد و بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس و بقیه از مرز جاده ای مبادله شده است.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی، ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد و هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha