حسین حاجی بگلو روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زیرساخت هایی از جمله سردخانه، واحدهای سورتینگ و بسته بندی، انبارهای مکانیزه در خراسان شمالی به میزان مورد نیاز ایجاد نشده است و این امر هم در صادرات تاثیر منفی دارد.
وی تصریح کرد: نبود زیرساخت های لازم به منظور حمل کالاهای صادراتی به صورت ریلی و هوایی از زدیگر مشکلات زیرساختی صادرات در خراسان شمالی است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: تمامی محصولات تولیدی استان از طریق جاده ای حمل می شود و صرفه اقتصادی ندارد و ضرورت دارد تا در این زمینه و توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی چاره اندیشی شود.
وی افزود: مسافت زیاد مبدا تولید از مبادی صادراتی و بالا بودن هزینه های حمل جاده ای سبب بالا رفتن قیمت نهایی کالا شده و قدرت رقابت پذیری صادرات را کاهش می دهد.
حاجی بیگلو، مشکلات ناشی از اجرای دستورالعمل و ضوابط اجرایی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی را از دیگر مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده است تا تعداد زیادی از کارت های بازرگانی صادرکنندگان استان تعلیق و صادرکنندگان نتوانند به فعالیت تجاری خود ادامه دهند.
بازگشایی بازارچه مرزی در اولویت
وی، نبود بازارچه مرزی را یکی از دغدغههای اساسی برای توسعه صادرات در این خطه از کشور دانست و گفت: بازگشایی گذر مرزی پرسه سو در مرز ایران و ترکمنستان در اولویت قرار دارد.
ایجاد بازارچه مرزی مشترک پرسه سو در خراسان شمالی در سال ۸۳ به تصویب هیات دولت رسید که متاسفانه علی رغم پیگیری های متعدد و طرح موضوع در اجلاس های مشترک و دیدارهای مسوولان عالی رتبه استانی و کشوری با مقامات کشور ترکمنستان بی نتیجه مانده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: نبود رغبت از طرف ترکمنستان و فعال نبودن ۱۰۰ درصدی بازارچه های مرزی اینچه برون گلستان، باجگیران، لطف آباد و سرخس در خراسان رضوی علت به نتیجه نرسیدن ایجاد بازارچه در خراسان شمالی است.
وی با بیان اینکه نبود بازارچه مرزی تاثیر منفی در رشد صادرات استان به خصوص در حوزه مرزنشینان داشته است گفت: تمدید نشدن کارت های الکترونیکی مرزنشینان به صورت سامانه ای (سیستمی) سبب گلایه این فعالان اقتصادی شده است.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و در این استان حدود ۴۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه فعالیت است.
نظر شما