۴۱۲ پایش زیست محیطی از واحدهای صنعتی خراسان‌شمالی انجام شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۴۱۲ مورد پایش زیست محیطی از ابتدای امسال تاکنون از صنایع و واحدهای تولیدی استان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا شکاریان روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در این مدت ۱۳۲ مورد نمونه برداری از صنایع، واحدهای تولیدی و خدماتی استان انجام شد و به ۲۰۲ واحد آلاینده اخطار زیست محیطی داده شد.

وی تصریح کرد: ۳۵ واحد بزرگ و کوچک آلاینده در استان شناسایی شده است که باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: همچنین ۵۰ مورد مجوز انتقال پسماند به سایر استان ها و ۴۸ مورد انتقال پسماند به خارج کشور در این اداره کل صادر شده است.

دفن غیرقانونی پسماند در کوه باباموسی

وی در ادامه با بیان اینکه دفن زباله در باباموسی غیرقانونی و غیراصولی انجام می شود گفت: تجمیع زباله کوه باباموسی در شمال بجنورد با ورود شیرابه به منابع آبی و آلودگی خاک منطقه همراه است.

شکاریان ادامه داد: آتش زدن عمدی یا احتراق پسماند موجب انتشار انواع گاز و بخارات سمی و خطرناک در مناطق مسکونی پیرامون شده و این امر سبب گلایه ساکنان روستاهای اطراف شده است.

به گزارش ایرنا، مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن پسماند در دره های طبیعی موجود در منطقه انجام می شود.

افزایش روزهای آلوده در بجنورد

شکاریان درباره وضعیت آلودگی هوا در مرکز استان گفت: مردم شهر بجنورد امسال در ۶۴ روز هوای پاک و ۲۰۳ روز هوای سالم تنفس کردند و در این مدت افزایش ریزگردها و غلظت آلایندگی ها در آسمان، کیفیت هوای شهر را در ۳۳ روز ناسالم برای گروه های حساس و در چهار روز ناسالم برای تمامی گروه ها و در یک روز خیلی ناسالم قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شمار روزهای ناسالم در شهر بجنورد در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد افزایش دارد.

کشف ۱۶۱ مورد تخلف تعلیف غیرمجاز

وی درباره برخوردها و تشکیل پرونده در یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: در این مدت؛ ۹۴ فقره پرونده در زمینه شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران تشکیل شد.

شکاریان با بیان اینکه در این مدت بیش از ۱۰۰ مورد جلوگیری از تخلفات ثبت شده است اظهار کرد: همچنین ۱۶۱ مورد تخلف تعلیف غیرمجاز، ۱۴ مورد آلودگی محیط زیست و چهار مورد تخریب و تصرف برخورد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در این مدت ۵۰ قبضه سلاح مجاز و ۱۵ قبضه سلاح غیرمجاز از متخلفان کشف شده است.

وی درباره صدور حکم جایگزین برای متخلفان زیست محیطی در استان گفت: بیش از ۲۰ درصد احکام صادر شده برای متخلفان، حکم جایگزین حبس بوده است و متخلفان مکلف شدند نسبت به انجام اقدامات مختلف در صیانت از حیات وحش و محیط زیست استان اقدام کنند.

پایش زیستگاه یوزپلنگ

شکاریان با اشاره به اینکه زیستگاه منطقه میاندشت شهرستان جاجرم و منطقه توران استان سمنان به صورت مستمر پایش می شود گفت: تلاش داریم تا امنیت برای یوزپلنگ ها در حرکت از زیستگاه میاندشت به توران استان سمنان ارتقاء یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: این زیستگاه میاندشت جاجرم و منطقه توران استان سمنان را به همدیگر متصل می کند و محل گذر یوزپلنگ ها است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha