مدیریت ۳۰ سال آینده جنگل آموزشی‌ خیرود بار دیگر به دانشگاه تهران واگذار می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اعلام کرد: مدیریت پایدار «جنگل آموزشی‌ پژوهشی خیرود» واقع در جنگل‌های هیرکانی برای ۳۰ سال آینده باردیگر به این دانشگاه واگذار می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، مهدی قربانی با یادآوری سابقه نزدیک به ۶۰ سال مدیریت جنگل آموزشی‌پژوهشی خیرود توسط این دانشکده افزود:‌ بر اساس قرارداد امضا شده بین سازمان جنگلبانی ایران و دانشکده کشاورزی کرج (دانشگاه تهران) در ۲۴ آذر ماه ۱۳۴۳ و همچنین موافقت‌نامه شماره ۱۳۵۸۱ مورخ ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۴۵ دانشکده کشاورزی کرج، جنگل خیرود در اختیار دانشکده جنگلداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مدیریت بهینه جنگل آموزشی‌پژوهشی خیرود در راستای مسوولیت اجتماعی دانشگاه تهران است، افزود: بر اساس توافقی که بین دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حاصل شده است، مقرر شد طرفین پس از انجام بررسی‌های لازم تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱، نسبت به تمدید تفاهم‌نامه ۳۰‌ساله سوم اقدام کنند.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جنگل آموزشی، پژوهشی خیرود یک الگوی موفق در سطح ملی و بین‌المللی است و حفظ این جنگل بی‌نظیر در سطح ملی و حتی در مقیاس جهانی به عنوان جنگلی مدل و نیم‌رخ کاملی از جنگل‌های هیرکانی، نیازمند ادامه همکاری‌های مشترک سازمان منابع طبیعی و دانشگاه در راستای مدیریت بهینه جنگل است.

تفاهم‌نامه ۳۰ ساله سوم مدیریت پایدار جنگل آموزشی‌پژوهشی خیرود امضا می‌شود

به گزارش ایرنا، یکی از جنگل‌های شمالی که در استان مازندران، شهر نوشهر واقع شده است، جنگل خیرودکنار است که در روستایی به همین نام واقع شده است و مناظر فوق العاده ای دارد. جنگل خیرودکنار با وسعت هشت هزار و ۱۷ هکتار در حدود هفت کیلومتری شرق نوشهر و در استان مازندران واقع شده است.

قربانی در ادامه به برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیریت پایدار جنگل آموزشی‌پژوهشی خیرود دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با حضور مدیران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی در سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ اشاره و ابراز امیدواری کرد: ارائه مدلی نمونه جهت برون‌رفت از چالش‌ها و ارائه راهکارها برای مدیریت پایدار جنگل‌های شمال کشور، در تعامل دولت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌ها و راهکارهای علمی محققان دست‌یافتنی شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع برنامه موقت حفاظتی‌فنی جنگل خیرود (در دوره گذار) که توسط اعضای هیأت علمی گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تهیه شده است، در نشست مشترک با مدیران ارشد سازمان منابع طبیعی مطرح و مقرر شد برای سال‌های ۱۴۰۲ و بعد از آن، جهت تصویب و اجرا به شورای عالی جنگل سازمان ارائه و سپس اجرایی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha