طب ایرانی با منشا فرهنگ بومی هیچ منافاتی با طب نوین ندارد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- دبیر کمیته گردشگری طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طب ایرانی منشا فرهنگ بومی مردم این دیار است و هیچ منافاتی با طب نوین و جاری ندارد و به عنوان طبی مکمل شناخته می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد پناهی روز پنجشنبه در نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت گردی و طبیعت درمانی بسکی در محل دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس اظهارداشت: سال ۱۴۰۰ یک اتفاق خوب در حوزه وزارت بهداشت افتاد و آن هم توجه به «گردشگری طب ایرانی» به عنوان یکی از ظرفیت‌های به حاشیه رانده شده و گمنام در کشور بود.

وی افزود: طب ایرانی قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد و ایرانیان از دیرباز با گیاهان دارویی آشنا بودند و این طب با فرهنگ مردم این کشور عجین شده است و امروزه می‌توان از این طب به عنوان یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل برای توسعه گردشگری یاد کرد.

دبیر کمیته گردشگری طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: طبی که تحت عنوان «طب ایرانی» در وزارت بهداشت مطرح می‌کنیم شاکله علمی و تخصصی دارد و گواه این موضوع وجود پزشکان فارغ‌التحصیل در حوزه طب ایرانی و فعالیت سلامتکده تخصصی و دانشکده‌های این طب است.

پناهی خاطرنشان کرد: براساس کتاب‌های مرجع پزشکی اروپا طب هندی زیر مجموع طب ایرانی و طب یونان هم مدیون طب ایرانی است و در تمام دنیا ایرانیان از لحاظ شخصیت حقوقی و حقیقی پرچمدار طب بوده، هستند و خواهند بود.

طب ایرانی با منشا فرهنگ بومی هیچ منافاتی با طب نوین ندارد

به گفته وی، در شرایط کنونی گردشگرانی آن هم از کشورهای مختلف برای درمان به کلینیک‌های تخصصی طب ایرانی مراجعه می‌کنند و حتی شاهد حضور ایرانیان مقیم اروپا هم برای استفاده از طب ایرانی و سنتی در این کلینیک‌ها هستیم.

وی معقوله گردشگری سلامت را از مباحث تخصصی وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: گردشگری سلامت شامل سه محور «گردشگری پزشکی مبنی بر درمان با طب نوین، طبیعت درمانی و تندرستی» است.

دبیر کمیته گردشگری طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در ایران وجود دارد و این مساله باعث شده تا کشور در بحث طبیعت درمانی ظرفیت بسیار بی‌بدیلی داشته باشد که از جمله آن می‌توان به ۳۷۰ چشمه آب‌های معدنی که حدود ۲۰۰ مورد آنها تاسیسات مرتبط با گردشگری طبیعت درمانی دارد و یا ظرفیت کویر درمانی در مناطق گرم و خشک و لجن درمانی در شمال کشور اشاره کرد.

پناهی، تندرستی را ظرفیت سوم حوزه گردشگری سلامت برشمرد و گفت: حضور در استان‌های مختلف کشور از جمله گلستان به دلیل ظرفیت‌های طبیعی فراوان شامل جنگل، آبشار، چشمه، رودخانه و مرتع و بیابان می‌تواند باعث ایجاد نشات روحی و جسمی برای گردشگران شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم در این کنفرانس گفت: برخورداری از ظرفیت ویژه قرابت و همزبانی قومیتی و همسایگی با برخی از کشورهای آسیای میانه، این استان شمالی را در بحث گردشگری سلامت از دیگر استان‌ها متمایز می‌کند.

دکتر محمدمهدی زرگران افزود: این فرصت امتیاز بزرگی برای استان گلستان است تا با تقویت زیرساخت‌های سلامت در حوزه گردشگری بتواند زمینه توسعه بیش از پیش این صنعت را با همراهی خیران سلامت فراهم کند.

طب ایرانی با منشا فرهنگ بومی هیچ منافاتی با طب نوین ندارد

وی بیان کرد: فعالیت‌ها و مجاهدت‌های مختلف در حوزه محیط زیست در کنار طبابت باعث جاودانگی نام و یاد دکتر بسکی در گلستان و کشور شده است و با رونق گردشگری سلامت در استان این نام جهانی خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار داشت: گردشگری سلامت ابعاد مختلفی دارد که قسمت عمده آن به بحث درمان در کنار سایر مباحث مانند گردش خدمات و جذب توریست بر می‌گردد.

زرگران بیان کرد: با وجود زیرساخت‌های درمانی مختلف از جمله فعالیت مراکز نازایی، آنژیوگرافی، اتاق عمل، خدمات دندانپزشکی، درمان‌های زیبایی و رادیوتراپی، گلستان ظرفیت خوبی برای رونق صنعت گردشگری سلامت و توسعه مشاغل جدید در این حوزه دارد.

خلیل فرشباف متولی موقوفات دکتر بسکی هم در این کنفرانس گفت: توسعه هر جامعه‌ای در گروی توجه به منابع طبیعی و سایر ارزش‌های مادی آن است.

وی افزود: برای رسیدن به تراز درستی از سلامتی و داشتن آسمانی آبی و هوایی پاک در کشور و استان گلستان نیاز است که به مدل زیست محیطی بر پایه اقتصاد بدون نیاز به آب و با رویکرد گردشگری توجه کرد.

فرشباف شعار دکتر بسکی را حفاظت از تالاب‌ها، توجه به نوع کشت‌ها در اراضی شیب‌دار و احترام به ظرفیت زیست بومی دانست و گفت: این طبیعت میراث گران بهایی که است باید برای نسل آینده باقی بگذاریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس هم مهمترین علت ماندگاری نام دکتر بسکی را وقف کردن منافع شخصی خودشان به نفع مردم اعلام و بیان کرد: رسیدن به توسعه پایدار نیازمند توجه به موضوع فرهنگ در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اهمیت دادن به معقوله آموزش برای پرورش نسلی فرهیخته و تقویت مهارت است.

علیرضا گرایلی افزود: می‌طلبد با تقویت ارتباط حوزه صنعت و دانشگاه، زمینه توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و دانش بنیان در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم شود.

طب ایرانی با منشا فرهنگ بومی هیچ منافاتی با طب نوین ندارد

نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت گردی و طبیعت درمانی بسکی امروز پنجشنبه با حضور مهمانان کشوری، استانی و شهرستانی در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی و پدر طبیعت ایران، متولد بهم ماه سال ۱۳۱۰ سبزوار و از نخستین پزشکان و جراحان در رشته زنان و زایمان منطقه گنبدکاووس بود که درسال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در این شهرستان راه اندازی کرد اما چند سال بعد درسال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها و باقی عمر خود را وقف دفاع از محیط زیست، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت شمار زیادی نهال متنوع از درختان مثمر و جنگلی کرد.

دکتر بسکی که نام او با طبیعت و محیط زیست ایران عجین شده بود و آوازه‌ای بین المللی داشت، پس از تحمل ۷۰ ماه بیماری بامداد چهارشنبه ۲۳ مرداد درسن ۸۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و بنا به وصیت او، پیکرش پس از تشییع مقابل بیمارستانش، در پارک ملی گلستان نزدیک روستای تنگراه، در خاک آرام گرفت.

موسسه سبزگامان بسکی یک موسسه غیردولتی زیست محیطی، مستقل و غیرانتفاعی با ساختار هیات امنایی است که توسط خانواده مرحوم دکتر غلامعلی بسکی (فعال و دوستدار محیط زیست ملقب به پدر طبیعت ایران) و تعدادی از علاقه‌مندان به طبیعت و محیط زیست، از سال ۱۳۹۳ با شماره ثبت ۱۹۲ به صورت رسمی فعالیت خود را در راستای حفاظت از محیط زیست آغاز کرده است و دفتر این موسسه در شهر گنبدکاووس قرار دارد.

تراز منفی برداشت از سفرهای آب زیرزمینی کشور به ۱۴۰ میلیارد مترمکعب رسید

نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت و طبیعت درمانی بسکی آغاز به‌کار کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha