۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۰۶
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85010569
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آیین جشن باستانی سده در ششتمد خراسان رضوی برپا شد + فیلم

سبزوار - ایرنا- آیین جشن باستانی سده عصر روز پنجشنبه در شهرستان ششتمد، در غرب استان خراسان رضوی برگزار شد.

یک کارشناس میراث فرهنگی و فعال آیینی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: آیین جشن سده تاریخی کهن دارد که همه ساله در شب های پایانی دهه نخست بهمن ماه در محله "بیهق" شهر ششتمد، مرکز شهرستان تازه تاسیس ششتمد برگزار می‌شود.

محمدحسین داوطلب اظهار داشت: قدمت جشن سده به ایران باستان و دوران رواج آیین زرتشتی بازمی گردد که این آیین دیرینه همزمان با برگزاری پرشور آن در مناطق زرتشتیان همچون استان‌های یزد و کرمان، در ششتمد خراسان رضوی نیز در روز "مهرایزد" برپا می‌شود.

آیین جشن باستانی سده در ششتمد خراسان رضوی برپا شد + فیلم

مسوول برگزاری آیین سده ششتمد با اشاره به نحوه برگزاری این آیین که با برافروختن آتش و جشن و شادی همراه است، گفت: شیوه برافروختن آتش بدین شکل است که سیم‌های فلزی را با نخ و بوته هیزم به هم متصل و گویی از آتش درست کرده و آنرا به آسمان پرتاب می‌کنند که علاوه بر امیدآفرینی و نشاط، فضای دلنشینی ایجاد می‌کند.

داوطلب با بیان اینکه جشن سده یا "آتش سره" که با رقص و شادی همراه است، به نوعی مقدمه جشن بزرگ نوروز است، گفت: امسال مراسم جشن سده در شب هفتم بهمن به صورت عمومی در محله بیهق ششتمد و ۲ نوبت دیگر نیز به صورت اختصاصی و با حضور جمعی از فعالان آیینی برگزار خواهد شد.

آیین جشن باستانی سده در ششتمد خراسان رضوی برگزار شد

در مناطق مختلف ششتمد ۵۵ روز مانده به عید نوروز مراسم جشن سده (آتش سره) برگزار می شود که مردم با برپا داشتن آتش با استقرار بر بلندی ها تصنیف "ای سده، سده، سده صد به غله پنجه به نوروز" را که از روزگار کهن به جا مانده است، می خوانند.

آیین جشن باستانی سده در ششتمد خراسان رضوی برپا شد + فیلم

شهرستان ششتمد با داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی شامل آرامگاه ابوالحسن بیهقی، نویسنده و تاریخ نگار شهیر، محل وضوی حضرت امام جواد(ع)، بقاع متبرکه، پناهگاه دوره سلجوقیان و آب و هوای معتدل کوهستانی و طبیعت سرسبز، مکان مناسبی برای مسافران و گردشگران محسوب می شود.

ششتمد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع دارای ۲۴ هزار نفر جمعیت است.

این شهرستان متشکل از ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی دارد.

مرکز شهرستان تازه‌ تاسیس ششتمد در ۲۴۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha