۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85011546
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مسکو: آمریکا نگران مسائل حقوق بشری خود باشد

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴
کد خبر: 85011546
مسکو: آمریکا نگران مسائل حقوق بشری خود باشد

تهران- ایرنا- سفارت روسیه در بیانیه‌ای خطاب به مقام‌های آمریکایی نوشت: به جای سرزنش کشورها به بهانه ضعف‌های حقوق بشری، حفاظت از این حقوق را در کشور خودتان مورد توجه قرار دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، در بیانیه این سفارتخانه آمده است: طرف آمریکایی اظهارات ضد روسی جدیدی مطرح کرده است؛ این بار، پس از دستور دادگاه مسکو برای انحلال گروه هلسینکی و «نامطلوب» معرفی کردن برخی دیگر از سازمان‌های مدنی، به بی توجهی به حقوق بشر متهم شده‌ایم.

سفارت مسکو در آمریکا تاکید کرد: به جای سرزنش کردن دیگران به بهانه بی‌توجهی به آزادی‌های دموکراتیک و دخالت در امور داخلی آن‌ها، آمریکایی‌ها باید نگران وضعیت حقوق بشر در کشور خود باشند.

بر اساس این بیانیه، استقلال قوه قضاییه از اصول قانون اساسی روسیه است. بدین ترتیب، در این کشور «دادگاه‌ها با اراده هیچ‌کس اداره نمی‌شوند و در تصمیم‌گیری‌ها تنها تابع قانون هستند».

گروه هلسینکی مسکو (Moscow Helsinki Group) که یک سازمان بین‌المللی دیده بان حقوق بشر است که از سال ۱۹۷۶ میلادی (۱۳۵۵ شمسی) فعالیت خود در روسیه را آغاز کرد. در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳ (۵ بهمن ۱۴۰۱) دادگاه شهر مسکو به دلیل فعالیت‌های این گروه در خارج از منطقه تعیین شده، حکم انحلال این گروه را صادر کرد که واکنش گروه‌های حقوق بشری آمریکایی و اروپایی را به دنبال داشت.

این در حالی است که به دنبال مرگ یک سیاه پوست دیگر در آمریکا بر اثر وحشی‌گری پلیس این کشور و ضرب و شتم وی، شب گذشته خیابان‌های آمریکا صحنه تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم بود.

در فیلم منتشر شده از این جنایت، در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱)، تایر نیکولز (Tyre Nichols) کارگر ۲۹ ساله فدرال اکسپرس، به مدت سه دقیقه توسط افسران مورد هتاکی و ضرب و شتم قرار گرفت. وی سه روز بعد در تاریخ ۱۰ ژانویه و بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشت. پنج افسر متهم از آن زمان اخراج و به ارتکاب قتل درجه دو متهم شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha