به گزارش ایرنا، همکاری ارگانهای مختلف به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به عنوان متولی و برگزار کننده و پارک علم و فناوری استان به عنوان میزبان، روزهای خاطره انگیز و چه بسا سرنوشت سازی را برای آینده نوجوانان شرکت کننده رقم زد.
۳۵ شرکت کننده در قالب هشت تیم قرار گرفتند و استادان بازی سازی رایانه ای اعزامی از انستیتو ملی بازی سازی به صورت فشرده مقدمات کار را به گونه ای آموزش دادند، که در آخرین روز، بچه هایی که تا پیش از این، هیچ آشنایی با بازی سازی نداشتند، نخستین بازیهای رایانه ای خود را ساختند.
سیدماهان طباطبایی نوجوانی که با تیم «مثلث طلایی» در این دوره شرکت کرده بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این رویداد اشتیاق ما را برای یادگرفتن بازی سازی بیشتر کرد.
وی افزود: هرچند دوره فشرده و سرعت تدریس بالا بود، اما باتوجه به کیفیت بالای آموزشی از هم اکنون منتظر دوره پیشرفته هستم و در صورت برگزاری به طور حتم شرکت می کنم.
راوی تابدار نوجوان ۱۷ساله نیز جامع و کاربردی بودن آموزش ها را مهم ترین ویژگی نخستین رویداد بازی سازی هرمزگان دانست و اضافه کرد: تا پیش از این دوره فقط علاقه مند به بازی های رایانه ای بودم و کوچک ترین اطلاعی از ساخت بازی رایانه ای نداشتم اما در ششمین روز به همراه هم تیمی ها، نخستین بازی ساده خود را ساخته و ارائه کردیم.
راوی؛ روایتش از اردوی ۶ روزه را این گونه ادامه می دهد، که با هم تیمی هایش برای نخستین بار در همین رویداد آشنا شده و کارگروهی در این قالب، تجربه ای جدید بود.
وی شنیدن، احترام به نظرات دیگران و توافق بر روی تصمیم جمعی را از مهارت هایی معرفی کرد که در روزهای برگزاری رویداد، بیش از گذشته کسب کرده است.
فائزه حقیقی هم از بشاگرد که خود را به این رویداد رسانده بود و نامش با تیم سکه طلایی پیوند خورد و با هم تیمی هایش رتبه نخست را کسب کرد، در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: بچه های شرکت کننده که بسیار قوی و با استعداد بودند و همین موضوع رقابت را سخت تر و جذاب تر می کرد.
وی نیز مانند سایرشرکت کنندگان، هیچ آشنایی قبلی با بازی سازی نداشت اما به گفته خودش با آموزش های خوب استادان اعزام شده از تهران و رد و بدل کردن ایده با دیگران، سکه موفقیت در بازی سازی با تیم سکه طلایی به نامش خورد.
این شرکت کننده امکانات، فضای برگزاری، پذیرایی و رسیدگی ها را در حد عالی توصیف کرد.
اشتیاق بزرگترین ویژگی رویداد هرمزگان
مرتضی بصارت دار ، مربی (منتور) دوره و داور بخش رقابتی رویداد بازی سازی که از انستیتوملی بازی های رایانه ای به بندرعباس آمده است، از هرمزگان به عنوان هفتمین استان برگزارکننده این رویداد نام برد که شور و اشتیاق شرکت کنندگانش آن را از سایر استان ها متمایز کرد.
وی امکانات برگزاری و هماهنگی و امکانات را نیز از دیگر نقاط قوت رویداد بندرعباس دانست و اضافه کرد: این ویژگی ها در کنار استعداد و خلاقیت شرکت کنندگان، بهترین و دلچسب ترین دوره نسبت به ۶ استان قبلی را به وجود آورد.
سوختن در بازیهای ایرانی با تحریم خارجی و محدودیت داخلی
بصارت دار درباره شرایط بازی سازی رایانه ای در ایران گفت: با وجود استعداد و توانمندی برای بازی سازی در کشور، ارائه و معرفی این فرصت و ظرفیت به دلیل تحریم ها با چالش مواجه است که می توان آن را یک تحریم علمی ناجوانمردانه دانست.
به گفته کارشناس انستیتوملی بازی های رایانه ای، بازی هایی که در ایران ساخته می شود به دلیل همین محدودیت ها نمی تواند در « گوگل پلی» و سایر نرم افزارهای مشابه به دنیا عرضه شود.
از سوی دیگر بسیاری از محتواهای علمی و آموزشی در این حوزه توسط برنامه سازان خارجی در "یوتیوب " ارائه می شود که دسترسی به آن با شیوه های عادی در ایران امکان پذیر نیست.
وی یادآورشد: بازی سازی رایانه ای یکی از پول سازترین صنعت های نوین است و گردش مالی آن در جهان از مجموع گردش مالی سینما و موسیقی بیشتر است که شرایط باید برای کسب سهم ایران از این بازار بزرگ فراهم شود.
خبر خوش برای شرکت کنندگان
دبیر برگزاری نخستین رویداد بازی سازی بندرعباس همزمان با پایان دوره مقدماتی، زمان قطعی برگزاری دوره پیشرفته را اعلام کرد.
فرشاد محمدی خاطرنشان کرد: دوره پیشرفته از هفتم تا ۱۳ اسفندماه امسال به میزبانی بندرعباس برگزار میشود.
وی یادآورشد: کسانی که موفق به شرکت در دوره مقدماتی نشده اند می توانند در فاصله باقی مانده تا دوره پیشرفته، در دوره های برخط (آنلاین) که زمان آن در تارنمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و سایت انستیتوملی بازی های رایانه ای اعلام می شود، شرکت کنند.
هرمزگان قطب بازی سازی جنوب کشور
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کشف استعدادها و رفع احساس تبعیض بین نوجوانان هرمزگان در بازی سازی از مهم ترین اهداف برگزاری نخستین دوره رویداد بازی سازی بود.
اسماعیل جهانگیری اضافه کرد: برگزاری دوره مقدماتی بازی سازی رایانه ای قدم اول بود و برای برگزاری دوره پیشرفته و لیگ استانی و منطقه ای برنامه ریزی شده است.
این مسوول فرهنگی اضافه کرد: بازی سازی رایانه ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان مورد توجه و حمایت است و یک بخش و کارشناس مخصوص به صورت ویژه امور آن را پیگیری می کند.
وی یادآورشد: منتخبان این رویداد تا مرحله تبدیل ایده به محصول و دانشبنیان شدن، حمایت مادی و معنوی میشوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به رضایت مربیان و شرکت کنندگان در این رویداد ابرازکرد: این موفقیت و رضایت حاصل همکاری و تعامل همه جانبه بخشهای مختلف و به ویژه پارک علم و فناوری است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش، معاونت فضای مجازی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس و سازمان فضای مجازی سراج نیز در این زمینه همراه بودند.
نخستین دوره بازی سازی رایانه ای از ۲۹ دیماه تا چهارم بهمن ماه امسال در بندرعباس برگزار شد و شرکت کنندگان در آخرین روز موفق به ساخت هشت بازی رایانه ای شدند.
هماهنگی و برگزاری موفق این دوره در کنار استعداد و اشتیاق بچه های هرمزگان که بارها توسط مربیان و برگزارکنندگان دوره بیان شد، می تواند بسترساز تبدیل هرمزگان به قطب و پایگاه اصلی بازی سازی رایانه ای در جنوب و جنوب غرب کشور باشد.
لازمه تحقق این هدف، حمایت های بیشتر استانی و ملی و داشتن برنامه ای منسجم برای شناسایی نوجوانان با استعداد است که به نظر می رسد تمام شرایط یادشده، دست یافتنی و در دسترس باشد.
نظر شما