۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85013005
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۸۶ درصد مطالبات چغندرکاران خراسان‌شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل کارخانه قند شیروان در خراسان شمالی گفت: ارزش چغندر قند خریداری شده از کشاورزان این استان ۵۷۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۸۶ درصد از این وجوه پرداخت شده است.

بهرام غیبی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال چغندرقند به ارزش ۵۷۰ میلیارد تومان از کشاورزان استان خریداری شد که تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از وجوه مربوط به خرید این محصول به صورت نقد و یا تحویل اجناس مختلف از قبیل شکر، تفاله و ملات با کشاورزان تسویه شد.

وی تصریح کرد: پرداخت ۷۰ میلیارد تومان از مطالبات چغندرکاران استان باقی مانده است که تا نیمه اسفندماه تسویه می شود.

مدیر عامل کارخانه قند شیروان افزود: مطالبات امسال چغندرکاران در حالی پرداخت می شود که قیمت شکر از نرخ مصوب پایین تر و اقبال به تحویل دادن چغندر کمتر بود.

غیبی تصریح کرد: امسال ۲۱۰ هزار تن چغندر در این کارخانه خریداری و از این میزان ۲۳ هزار تن در قالب کشت قرارداری تحویل این کارخانه شد.

وی عنوان کرد: امسال نرخ تضمینی چغندر قند به ازای هر کیلوگرم ۲۱ هزار ریال مصوب شد که با کمک کرایه به ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار ریال رسید و ۹۰ درصد از چغندرهای تامین شده در این کارخانه بالای قیمت و نرخ تعیین شده به وسیله دولت، خریداری شد.

خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

براساس آمارهای موجود، میانگین تولید شکر در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که خراسان شمالی با تولید سالانه ۱۱ هزار تن شکر، یک درصد شکر کشور را تولید می‌کند.

کشت چغندر قند در خراسان شمالی از ابتدای اسفندماه آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه دارد و شهرستان شیروان بعنوان قطب تولید این محصول در استان است که در سال زراعی جاری این محصول در ۲۲۰ هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شد.

همچنین چغندر قند در سال زراعی گذشته در سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین های زراعی این استان کشت شد و میانگین عملکرد این محصول در هر یک هکتار ۴۵ تُن و عیار محصول در کشتزارهای این استان به طور متوسط ۱۷.۲ درصد است.

۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است و امسال ۲۵۰ بهره بردار در این شهرستان برای تحویل محصول خود با کارخانه قند شیروان قرارداد دارند.

شرکت تولیدی قند شیروان فروردین ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

این کارخانه واقع در ۱۰ کیلومتری جاده شیروان - بجنورد، سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha