۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۱۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85014401
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تنها ۲۱ درصد مخازن سدهای خراسان شمالی پر است 

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۱۵
کد خبر: 85014401
تنها ۲۱ درصد مخازن سدهای خراسان شمالی پر است 

بجنورد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: تنها ۲۱ درصد از حجم ۲۳۴ میلیون مترمکعبی سدهای استان پر است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رشیدی روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: امسال میزان ورودی آب به سدهای استان کاهش دارد و متاثر از خشکسالی وضعیت نامناسب در این مخازن حاکم است.

وی افزود: امسال بارش ۶۶ میلیمتر باران در استان گزارش شده است و بر این اساس همچنان با تنش و مشکل کم آبی روبه رو هستیم بنابراین مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت باید مدیریت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب منابع زیرزمینی با انتقاد از مصرف آب منابع دست اول در صنایع بزرگ گفت: دولت مصمم است صنایع، استفاده از پساب تولیدی تصفیه خانه ها را با آب دست اول جایگزین کنند.

رشیدی درباره دغدغه کشاورزان از جریمه های مربوط به اضافه برداشت از چاه ها ادامه داد: امسال مالکان چاه های کشاورزی بابت اضافه برداشت مشمول جریمه به میزان حدود ۵.۵ میلیارد تومان شدند.

وی خاطرنشان کرد: این میزان جریمه تعلق گرفت به کشاورزان، امسال بخشوده شد اما سال آتی این بخشودگی اعمال نمی شود از این رو کشاورزان باید برنامه ریزی مناسب داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: مقرر شد تا سازمان جهاد کشاورزی و شرکت توزیع نیروی برق استان در این باره اطلاع رسانی مناسب داشته باشند تا کشاورزان در سال آتی با مشکل روبه رو نشوند.

رشیدی با اشاره به اینکه حوزه آبریز سد شیرین دره شهرستان مانه و سملقان به عنوان پایلوت در کشور برای اجرای طرح آبخیز داری انتخاب شده است گفت: خراسان شمالی به عنوان استان پیشتاز در انجام اقدامات برای مدیریت حوزه آبریز انتخابی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: امید است اعتبارات مناسب برای اجرای طرح ها در اختیار قرار گیرد و اقدامات خوبی در این زمینه اجرا شود.

خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد و بنا بر گزارش هواشناسی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارش ها در این استان حدود ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و حدود ۸۲ درصد از مساحت دو میلیون و ۸۰۰ هکتاری استان خراسان شمالی نیز با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه اند.

هم اکنون افزون بر ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی که ۱۲ درصد از اراضی این استان را شامل می شود مجهز به سامانه آبیاری نوین است؛ راندمان بهره گیری از آب در این حوزه حدود ۴۲ درصد است و در اراضی که این سیستم اجرا شد نیز به حدود ۷۵ درصد رسیده است.

علاوه بر این منابع آبی سطحی ذخیره شده در سه سد شیرین دره، بارزو و بیدواز به مصرف شرب شهروندان این استان می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha