۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۴۰
کد خبر: 85014453
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۱.۸ میلیارد دلار واردات داروهای زیستی به همت فناوران

تهران - ایرنا - دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری با بیان اینکه این حوزه توانسته ۱.۸ میلیارد دلار از واردات داروهای زیستی را کاهش دهد، گفت: زیست‌فناوری می‌تواند با کمترین هزینه، بیشترین اثربخشی را در اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، مصطفی قانعی در نشست کشت و صنعت‌های بزرگ با محوریت بهره‌وری و تبیین نظام مالی، کسب سه درصد بازار جهانی حوزه زیست فناوری را از موضوعات مطرح در این حوزه دانست و افزود: این سه درصد بازار جهانی برابر با ۳۰ هزار میلیارد دلار است و این در حالیست که زیست فناوری نوعی فناوری است که می‌تواند ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را محقق کند.

وی گفت: این دو موضوع مصوب شده و می‌توان به واسطه بازار جهانی و تحقق تولید ناخالص داخلی، اقتصاد بزرگی را در کشور رقم زد.

قانعی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور در حوزه‌های دانشی و نیروی انسانی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری ابزاری را در اختیار دارد که می‌تواند با ارتباط و حمایت از دانشگاه‌ها و دانشجویان فوق لیسانس PHD پل ارتباطی با دانش‌بنیان‌ها باشد.

وی گفت: اگر کشت و صنعت به ستاد توسعه زیست فناوری متصل شود، می‌توانیم آنها را به دانشگاه‌ها ارتباط دهیم تا مشکلات و نیازهای صنعت با مشارکت فناوران و دانشگاه‌ها رفع شود.

قانعی با تاکید بر اینکه تعداد دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی نسبت به سایر حوزه‌ها خیلی پایین است، ادامه داد: هر چه این تعداد بیشتر باشد، پیشرفتگی بیشتر و اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود و این ستاد ماموریت ارتقای فناوری حوزه کشاورزی و صنعت را دارد و همه هزینه‌ها و ریسک‌های آن را متقبل می‌شود تا این حوزه در اقتصاد دانش‌بنیان نقش آفرینی کند.

وی مشکل بازار را از مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: ستاد زیست فناوری نقش واسطه‌گری را ایفا می‌کند و در زمینه تنظیم‌گری و تسهیل‌گری نیز باید به خوبی برنامه‌ریزی شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه ۳۰ فناوری می‌تواند اقتصاد کشت و صنعت را متحول کند، تصریح کرد: زیست فناوری توانسته ۱.۸ میلیارد دلار از واردات داروهای زیستی را کم کند.

وی گفت: بر این اساس می‌توان چنین نتیجه گرفت که زیست‌فناوری با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را در اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha