هشدار مسکو در باره فروریزی آخرین ستون پیمان مهار جنگ افزارهای هسته ای

تهران - ایرنا - روسیه روز دوشنبه به آمریکا هشدار داد که آخرین ستون توافق دوجانبه کنترل جنگ افزارهای هسته ای به علت تلاش های واشنگتن برای وارد کردن شکست راهبردی بر مسکو در اوکراین، در ۲۰۲۶ بدون جایگزین فروخواهد ریخت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و بلندپایه ترین دیپلمات کشورش در موضوع کنترل تسلیحات، در پاسخ خبرگزاری ریا در باره احتمال نبود هیچ پیمانی برای مهار جنگ افزارهای هسته ای دو طرف گفت که این امر در ۲۰۲۶ کاملا محتمل است.

ایالات متحده و روسیه زرادخانه های بزرگ و گسترده جنگ افزار هسته ای در اختیار دارند که که اکنون توسط پیمان نیو استارت ۲۰۱۱ که در ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ تمدید شد، تا اندازه ایی محدود شده اند. اما رویداد پس از چهارم فوریه ۲۰۲۶ با وجود اعلان واشنگتن در باره تمایل به دستیابی به توافقنامه پیامد آن با روسیه، نامشخص و مبهم است.

ریابکوف، ایالات متحده را متهم کرد که در سالیان اخیر با نادیده گرفتن منافع روسیه، بیشتر بخش های ساختار مهار تسلیحات را ویران کرده و افزود: شاید نیواستارت کاملا در این میان قربانی شود و ما آماده چنین رویدادی هستیم.

سخنان وی، هشداری به واشنگتن تلقی می شود که ادامه پشتیبانی آن از اوکراین ممکن است تنها پیمان عمده کنترل جنگ افزارهای دوجانبه باقی مانده از جنگ سرد با روسیه، را از بین ببرد.

واشنگتن از هنگام آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، بیش از ۲۷ میلیارد دلار کمک امنیتی و نظامی در اختیار کی یف قرارداده که شامل ۱۶۰۰ سامانه راکتی ضد هوایی استینگر، ۸۵۰۰ سامانه موشکی ضد تانک جاولین و بیش از یک میلیون گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی متری می شود.

ریابکوف افزود: تمامی شرایط در گستره جو امنیتی شامل کنترل جنگ افزار، با موضع گیری ایالات متحده برای وارد کردن شکست راهبردی به روسیه، به گروگان گرفته شده و ما در برابر آن از نیرومندترین راه ممکن و با استفاده از همه روش ها و وسایل در دسترس خود، مقاومت خواهیم کرد.

به گزارش ۶ بهمن ماه ایرنا، ریابکوف به روزنامه کامرستانت گفت که مسکو و غرب پیش از آن که مذاکرات مربوط به کنترل تسلیحات را ادامه دهند، باید در مورد اصول همزیستی به توافق برسند. بی‌اعتنایی و متعادل نبودن رویکرد آمریکا در قبال خط قرمزهای مسکو، بر چشم‌انداز ازسرگیری گفت‌وگوهای راهبردی با واشنگتن، تاثیر می گذارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: دو طرف در سایه بحران موشکی کوبا، در مقاطع خاصی از طول جنگ سرد، رویکردهای متعادلی در قبال خطوط قرمز امنیتی یکدیگر داشته اند، اما امروز در مورد رویکرد کسانی که در واشنگتن در راس امور هستند، نمی‌توان چنین چیزی گفت. این مساله قطعا بر چشم‌انداز ازسرگیری گفت‌وگوهای راهبردی تاثیر می‌گذارد.

ریابکوف اظهار کرد که تاریخی برای گفت‌وگوهای مسکو و واشنگتن در مورد پیمان استارت جدید تعیین نشده است زیرا فعلا شرایط برای انجام چنین گفت‌وگوهایی مهیا نیست.

وی ماه گذشته اعلام کرده بود که مذاکرات مسکو و واشنگتن درباره کاهش تسلیحات راهبردی متوقف شده اما لغو نشده است. روسیه گفت‌وگوها با آمریکا در اواخر ماه نوامبر در قاهره پایتخت مصر را به تعویق انداخت.

ریابکوف در مصاحبه با کامرسانت تاکید کرد که روسیه و غرب قبل از ادامه مذاکرات درباره کنترل تسلیحات، ابتدا باید در مورد اصول اساسی همزیستی با توافق برسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ در اوکراین اشاره کرد و هشدار داد درصورتی که تسلیحاتی مانند سامانه موشکی تایفون آمریکا در مناطقی مستقر شوند که باعث ایجاد تهدید برای روسیه شوند، با پاسخ روس‌ها مواجه خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha