به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حجتالاسلام سید محمدعلی آل هاشم در دیدار با علما و روحانیون شاغل در دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ناظرین کشتارگاههای استان با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق جهان گوشت بخش قابلتوجهی از رژیم غذایی را تشکیل میدهد، ولی برای مصرف گوشت گاو، گوسفند و مرغ روشهای مختلفی برای ذبح استفاده میشود، گفت: روش کشتار عمدتاً به قوانین کشور با نگرشهای مذهبی بستگی دارد در حالی که روشهای دقیق کشتار باعث کاهش درد حیوان و حفظ کیفیت محصول میشود.
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از محققان بین روشهای مختلف ذبح به این نتیجه رسیدهاند که ذبح اسلامی حلال بهترین روش برای ذبح است و سبب باقی ماندن کمترین خون در بافت گوشت میشود.
وی خاطرنشان کرد: در ذبح حلال کفایت خونگیری باعث میشود گوشت از نظر ظاهری، طعم و ماندگاری از کیفیت بهتری برخوردار باشد و رشد میکروب به سبب کاهش خون، کاهش پیدا کند در روش ذبح حلال از بروز بیماریهای سیستم عصبی در انسان جلوگیری میشود.
وی اظهار کرد: به طورکلی ذبح حلال تأثیر بسزایی در آسایش حیوان، تخلیه کامل خون، تکمیل فرآیند تولید گوشت، بهبود کیفیت و افزایش ماندگاری آن دارد.
حجتالاسلام آل هاشم تأکید کرد: اهمیت ذبح شرعی باید توسط رسانهها اطلاعرسانی شود تا افکار عمومی از این مسائل به صورت عمومی مطلع شوند و بدانند که ذبح حلال چه برکاتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در اصول ذبح حلال یا ذبح اسلامی که اصطلاحاً تزکیه هم گفته میشود، حیوان مورد نظر میبایستی غذاخورده باشد، زنده و سالم باشد، روبهقبله باشد، با ذکر نام خدا و فقط به نیت غذا و نه دلیل دیگری ذبح شود.
وی ادامه داد: این روشی است که در اسلام برای حیوانات حلالگوشت مانند بز، گوسفند و گاو و شتر به استثنای ماهی و سایر جانداران دریایی اشاره شده است.
وی با بیان اینکه ناظران ذبح شرعی، در تأمین غذای حلال امانتدار مردم هستند، گفت: اهمیت غذای حلال در قرآن کریم مکرر مورد تأکید قرار گرفته است و تأثیر غذای حلال و حرام بر سلامت روحی انسان بر کسی پوشیده نیست پس باید دقت کافی را در این زمینه داشته باشیم.
وی تاکید کرد: همه ناظران باید از ابتدا و شروع کار کشتار در کشتارگاه حاضر باشند و توجه داشته باشند که حضورشان فرمایشی نباشد و فعالیت و نظارتشان کاملاً محسوس باشد.
وی بر آموزش به ناظران و ذابحین تاکید کرد و گفت: بدون ناظر و ذابح آموزش دیده خط نباید کشتارگاه شروع به فعالیت کند.
سهم ایران در بازار غذای حلال کمتر از یک درصد است
امامجمعه تبریز با اشاره به اینکه سهم ایران در بازار غذای حلال در سطح جهانی بسیار کم است، گفت: گردش مالی غذای حلال در جهان بیش از چهار هزار میلیارد است که سهم ایران کمتر از یک درصد است.
وی اظهار کرد: در کشورهای غیرمسلمان، با اینکه غذای حلال ۲۰ درصد گرانتر از سایر غذاها است ولی استقبال مردم به دلیل امنیت غذایی این غذا، هر روز افزایش مییابد.
حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر حمایت از کارخانههای ژلاتین به عنوان کارخانههای تازه تأسیس برای جلوگیری از واردات پوست چرم گاوی بهعنوان مواد اولیه تولید ژلاتین، پیشنهاد کرد: حمایتهای تشویقی برای کارخانههای مواد غذایی و کشتارگاههایی که نشان حلال و کد حلال دریافت کردهاند صورت گیرد.
تشکیل کمیسیون فرهنگسازی غذای حلال در ۱۲ شهرستان استان آذربایجان شرقی
مسئول حوزه نمایندگی ولیفقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تشکیل کمیسیون فرهنگسازی غذای حلال در ۱۲ شهرستان استان خبر داد و گفت: در این کمیسیون ائمه جمعه، فرماندار، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت حضور دارند.
حجتالاسلام مجید نجفی در این دیدار با بیان اینکه نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاههای دام و طیور استان یکی از وظایف اصلی روحانیون سازمان است، گفت: هدف از این نظارت انطباق ذبح و صید حیوانات با موازین شرعی است.
وی با اعلام اینکه در آذربایجان شرقی ۱۳ کشتارگاه دام و ۱۱ کشتارگاه طیور وجود دارد، گفت: حدود ۲۷ ناظر ذبح شرعی در استان داریم که ۱۳ نفر آنها در کشتارگاههای دام مشغول هستند و ۱۲نفر در کشتارگاههای طیور و ۲ نفر هم در کارخانههای مواد خوراکی ژلاتین ، یک نفر هم در شرکت جمعآوری آلایش حرام مشغول به فعالیت است.
نجفی افزود: ۸۰ نفر ذابح در آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت هستند که ۵۰ نفر از آنها در کشتارگاه دام و ۳۰ نفر در کشتارگاههای طیور هستند و دفتر نمایندگی ولیفقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر آنها نظارت دارد.
وی ادامه داد: سرکشی مستمر به واحدهای تولیدی یکی از عمده اقدامات ما است که در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۰ مورد بازدید سرزده با همکاری اداره کل دامپزشکی استان انجام دادیم.
نظر شما