به گزارش خبرنگار ایرنا، مزایای اصلی حمل و نقل کانتینری از قبیل استاندارد بودن با قابلیت حمل و نقل کانتینر در هر نقطهای از جهان با هر وسیله حمل و نقل، انعطاف پذیری کانتینر برای حمل طیف گستردهایی از کالاها،هزینه کم، صرفه جویی در اقتصاد مقیاس، سرعت بالای جابجایی و انتقال، استفاده از کانتینر به عنوان انبار، امنیت و ایمنی و از همه مهمتر، امکان استفاده طیف وسیعی از ذینفعان از فضای کانتینر برای جابجایی؛ موجب شده است که حمل و نقل کانتینری به عنوان زنجیره تامین واقعی جهانی در نظر گرفته شود و بیشاز ۵۰ درصد تجارت جهانی توسط کانتینر انجام شود.
با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و توسعه فیزیکی زیرساختهای بندری در کنار تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری امکان ارائه عملیات بندری برای طیف گستردهایی از کالاها فراهم شده است.
طی سالهای اخیر شکلگیری پارادایم توسعه سواحل دریای عمان، رونق محور شرق و مزیتهای ترانزیتی بندر چابهار موجب شده برنامهها و اقداماتی برای افزایش ترافیک کالا و کشتی، رشد واردات کالاهای اساسی، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از مبادی و مقاصد کشورهای منطقه از طریق بندر چابهار انجام شود.
آنچه بر اهمیت و نقش یک بندر جهت افزایش عملیات کانتینری تاثیرگذار خواهد بود علاوهبر موقعیت جغرافیایی و زیرساختهای بندر؛ تردد منظم خطوط مختلف کشتیرانی، اشتیاق فرستندگان و دریافت کنندگان کالا در استفاده از بندر، تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری و صفافی و برقراری شبکهایی از ارتباط مالکان کانتینر و شرکتهای حمل و نقل دریایی از عوامل اصلی توسعه شبکه حمل و نقل بین المللی بندر هستند.
از ابتدای سالجاری تلاشهای مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منجر به ایجاد سرویسهای حمل کانتینری از مبدأ و مقصد بندر چابهار به برخی از بنادر کشورهای هند، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس شده و هماینک تردد شناورهای بزرگ کانتینری با ظرفیت ۶۵۰۰ TEU به بندر چابهار در حال انجام است.
قطعا در صورت استمرار همکاری مشترک با حمایت مدیران عالی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی شبکه حمل و نقل کانتینری در بندر چابهار رونق خواهد گرفت.
حسین شهدادی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: البته پر واضح است که گزاره کاهش زمان و هزینه پایین انتقال کالا فاکتور تعیین کننده برای استقبال صاحبان کالا، تجار و فعالان اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه اقدام قابل تقدیر و حمایتهای مجموعه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی در ایجاد خط کانتینری با تشدید تشریک مساعی و معطوف شدن اهتمام به حفظ، استمرار و توسعه خدمات حمل و نقل کانتینری در حال انجام است افزود: به طور قطع از اقدامات برجسته و ماندگار در توسعه تجارت ملی و منطقهای در راستای اسناد بالادستی از قبیل توسعه سواحل مکران، رونق محور شرق خواهد بود.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا و با هدف حفظ و پایداری این خدمات اقداماتی نظیر تلاش برای کاهش زمان و هزینههای انتقال دریایی کانتینر، احصای نیازمندیهای صاحبان کالا، صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا و فراهم کردن بستر مناسب در ارائه خدمات تحویل به موقع کانتینر در مقصد و انعطاف پذیری و افزایش سرعت در ارائه خدمات اسنادی حمل و نقل دریایی کانتینر ضروری است.
وی فراهم کردن بستر ارائه خدمات به صورت رقابتی برای کانتینرهای SOC و کانتینرهای متعلق به سایر خطوط کشتیرانی، فراهم کردن بستر لازم برای خدمات کانتینری Door to Door برای کالاهای ترانزیتی و تامین و توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری و صفافی کانتینر در بندرچابهار را از دیگر ضرورتها برای توسعه عملیات کانتینری و ضرورت اصلی رونق بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد.
نظر شما