۱۹ هزار تماس موفق با خط ملی نماد از سوی دانش‌آموزان ثبت شده است

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در سه ماهه گذشته حدود ۱۹ هزار تماس از سوی دانش‌آموز، ۵ هزار تماس از سوی والدین، ۱۵۰۰ تماس از سوی بستگان و درمجموع حدود ۲۷ هزار تماس موفق با خط ملی ۱۵۷۰ برای مشاوره تلفنی ثبت شده است.

۱۵۷۰ شماره خط ملی نماد است که دانش‌آموزان می‌توانند با تماس با آن از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش‌وپرورش، «اصغر باقرزاده» روز چهارشنبه درباره خط ملی نماد ۱۵۷۰ اظهار داشت: موضوع آسیب های اجتماعی و پیشگیری از بروز آن اهمیت بالایی در آموزش و پرورش دارد و اگر کسی دچار آسیب‌های اجتماعی شد، توانمندسازی، درمان و جلوگیری از افزایش آن نیازمند فعالیت های مختلفی است. مقدمه این فعالیت ها، موضوع تشخیص است که دریابیم آیا فرد در معرض آسیب های اجتماعی است یا دچار آن شده است.

وی ادامه داد: تا پیش از راه اندازی سامانه ۱۵۷۰، خانواده ها و دانش آموزان با مراجعه حضوری یا به طور پراکنده با مراکز مشاره تماس می گرفتند که این مراکز یک شماره مشخص نداشت و شماره آن در هر استان متفاوت بود. حدود یک سال است که معاونت پرورشی و فرهنگی با راه اندازی این خط، شناسایی آسیب های اجتماعی، ارائه خدمات اولیه و فوریتی را تسهیل کرده است.

باقرزاده اضافه کرد: افراد می‌توانند با شماره ۱۵۷۰ در سراسر کشور ارتباط بگیرند و به نزدیک ترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند؛ در پشت این خط، کارشناسانی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات ابتدایی افراد هستند. این کارشناسان اگر فردی نیاز به مشاوره های دقیق تر و عمیق تر داشته باشد او را به مراکز حضوری ارجاع می دهند.

وی درباره اینکه آیا تماس با این سامانه هزینه دارد، گفت: ارتباط با خط ۱۵۷۰ هزینه بیشتر ندارد و هزینه ارتباط همان هزینه مصوب تلفن است؛ بنابراین این خط هزینه درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد البته تلاش داریم تا شماره ۳ رقمی ایجاد شود و همین اندک هزینه تماس نیز رایگان شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا فردی که با این خط تماس می گیرد باید حتما اولیای دانش آموز باشد، افزود: هر فردی می تواند با این خط تماس بگیرد و ارتباط برقرار کند؛ این فضا مهیا است که دانش آموز بتواند مسائل خود را با کارشناسان مطرح کند و در مورد مشکلات خود مشاوره بگیرد.

باقرزاده گفت: در گذشته این سامانه در ۳۱ مرکز استان و شهر تهران برقرار بود که اکنون در ۷۲۸ منطقه آموزشی راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: تعداد مشاوران کم است و سهمیه حضور در مدارس را برای خط نماد کم کرده ایم تا بتوانیم این خط را تقویت کنیم. باید ۵۰ هزار مشاور داشته باشیم که اکنون ۱۳ هزار و ۸۰۰ مشاور داریم.

باقرزاده درباره برنامه های آموزشی برای مشاوران نماد تصریح کرد: آسیب های اجتماعی به روز می شود؛ در گذشته شاید فقط بی تابی و خشونت جز آسیب ها بود اما اکنون مواجهه با آسیب هایی مانند استفاده بیش از حد از فضای مجازی تخصص خاص خود را می طلبد همچنین سطح فکر، علم و تفکر دانش آموزان متفاوت شده است و ارتباط با آنان نیاز به مهارت جدید دارد؛ بنابراین باید مشاوران هر روز اطلاعات خود را به روز کنند؛ ما نیز آموزش حضوری و مجازی برای آنان مدنظر داریم و به صورت ماهانه با مشاوران در سراسر کشور هماهنگی هایی برقرار می کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد: در سه ماهه گذشته حدود ۱۹ هزار تماس از سوی دانش آموز، پنج هزار تماس از سوی والدین، یکهزار و ۵۰۰ تماس از سوی بستگان و در مجموع حدود ۲۷ هزار تماس موفق با این سامانه ثبت شده است.

وی تاکید کرد: باید با بچه‌ها گفت و گو کنیم زیرا آنان باید نیازهای خود را در مسائل مختلف با پدر و مادر، مشاور، معلم و مربی و مدیر که افراد امینی هستند مطرح کنند.

باقرزاده با اشاره به اینکه سوالات مختلف دانش آموزان باید پاسخ داده شود، یادآور شد: اخیرا کانالی در شبکه شاد با عنوان کانال «درنگ» براساس سوالات و شبهات دانش آموزان راه اندازی شده است و در آن کانال هر روز یک سوال پرتکرار را با پاسخ قرار می‌دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha