۱۰۰میلیون دلار برای بومی سازی تجهیزات توسط شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی هزینه شد

تبریز- معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای بومی سازی قطعات، ماشین آلات، تجهیزات، جایگزینی اقلام وارداتی و بهره مندی از توان شرکت های دانش بنیان در استان در دولت آیت الله رییسی هزینه شده است.

محمد کلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر رهنمودهای رهبری اظهار کرد: در کنار فعالیت ها و توان افزایی شرکت های دانش بنیان در استان، رتبه برتر کشوری در احیا و بازگردانی واحدهای راکد و نیمه تعطیل با بازگردانی بیش از ۱۰۰ واحد راکد صنعتی به چرخه تولید که منجر به بازگشت به کار ۲ هزار نفر شده نیز به آذربایجان شرقی رسید.

وی افزود: سهم بخش های اقتصادی آذربایجان شرقی در ایجاد اشتغال در حوزه خدمات ۴۱.۳، صنعت ۴۰.۴ و کشاورزی ۱۸ درصد بوده است که با اجرای طرح های مختلف صنعتی و معدنی سهم این بخش ها افزایش می یابد.

کلامی یادآور شد: آذربایجان شرقی با چهار هزار و ۲۳۸ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری فعال و با ایجاد اشتغال بیش از ۱۳۰ هزار نفر، چهار درصد از تعداد کل واحدهای صنعتی و اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: کسب رتبه سوم کشور در راه اندازی واحدهای جدید تولیدی با راه اندازی ۲۱۰ واحد صنعتی جدید، سرمایه گذاری ۵ همت و اشتغالزایی ۵۵۰۰ نفر

وی همچنین اظهار کرد: کسب رتبه سوم کشور در راه اندازی طرح های توسعه با راه اندازی طرح توسعه ۱۹۰ واحد صنعتی به ارزش سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومان و افزایش اشتغال ۶هزار نفر در آذربایجان شرقی در سال جاری اتفاق افتاده است.

کلامی ادامه داد: کسب رتبه دوم کشور در صدور جواز تاسیس ایجادی با صدور ۲هزار فقره جواز تاسیس به ارزش سرمایه گذاری ۴۰ همت و پیش بینی اشتغال ۵۴ هزار نفر و کسب رتبه اول کشور در صدور جواز تاسیس توسعه ای برای ارتقای ظرفیت و تنوع محصولات واحدهای تولیدی با صدور ۲۲۰ فقره جواز توسعه به ارزش سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از سه هزار و ۸۰۰نفر در جهت پیشرفت آذربایجان شرقی محقق شده است.

۱۰۰میلیون دلار برای بومی سازی تجهیزات توسط شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی هزینه شد

وی اظهار کرد: رتبه اول استان نیز در بیشترین طرح در دست اجرا با پایش ۲هزار و ۶۶۵ طرح در دست اجرا در داخل و خارج شهرک های صنعتی استان کسب شده است.رتبه اول استان نیز در بیشترین طرح در دست اجرا با پایش ۲هزار و ۶۶۵ طرح در دست اجرا در داخل و خارج شهرک های صنعتی استان کسب شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح ها ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و اشتغال ۴۲ هزار نفر پیش بینی شده که از این تعداد ۶۰۹ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد اتفاق افتاده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی اصلاح یارانه ها به عنوان بزرگترین جراحی اقتصادی کشور، و اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: بیش از ۸۳ جلسه در قالب کمیته اقدام مشترک کارگروه تنظیم بازار در استان انجام شد و کمیته رصد و پایش بازار استان به صورت شبانه روزی و مستمر انجام شد.

وی افزود: هماهنگی لازم با فرمانداران برای نصب سیستم های هوشمند پرداخت یارانه نان در محل نانوایی ها در سریع ترین زمان ممکن انجام و مشکلات تنظیم بازار به طور مرتب رصد شد.

کلامی ادامه داد: تشکیل جلسات کمیته اقدام مشترک با کارگروه گندم، آرد و نان آذربایجان شرقی برای رصد و پایش وضعیت گندم، آرد و نان استان، تبدیل ۸۵ واحد آزادپز استان در شهرستان تبریز به آرد یارانه ای از محل پایش وضعیت نانوایی های استان، واردسازی نانوایی های واحدهای نظامی و انتظامی و دستگاه های اجرایی استان به چرخه تولید نان از محل آردهای مکشوفه با مساعدت دادستان مرکز استان برای کاستن از بار صف های نامتعارف نانوایی از دیگر اقدامات موثری است که برای عادی نگه داشتن شرایط پخت نان در آذربایجان شرقی انجام شد.

وی همچنین گفت: الزام شرکت های پخش برای تشدید پخش کالاهای اساسی برای جلوگیری از خالی ماندن قفسه های فروشگاه های بزرگ، کنترل تولید و کشتار مرغ در آذربایجان شرقی، پیگیری روزانه مشکلات نهاده های دامی به خصوص مشکلات حمل و توزیع نهاده ها، اعلام دستاوردهای مهم بخش صنعت استان در یک سال گذشته از جمله اقدامات محقق شده در سال جاری است.

صدور مجوز بهره برداری بزرگترین تصفیه شکر شمالغرب کشور در شهرستان اهر

وی ادامه داد: صدور مجوز بهره برداری بزرگترین تصفیه شکر شمالغرب کشور در شهرستان اهر با ظرفیت مرحله اول ۱۵۰هزار تن با سرمایه گذاری بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰۰ نفر نیز تحقق یافت.

وی گفت: راه اندازی طرح تولید شمش شرکت های سپند ظفر کاوه بناب و فولاد تیکمه داش برای تکمیل زنجیره فولاد در استان، صدور پروانه بهرهبرداری بزرگترین پروژه آهک هیدراته با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر در راستای تکمیل زنجیره ارزش مس در آذربایجان شرقی، راه اندازی طرح توسعه شرکت کلرپارس بعنوان بزرگترین تولیدکننده کلر و اسید کلریدریک در کشور و راه اندازی طرح توسعه تولید پروفیل چوب پلاست شرکت وین تک به عنوان سرمایه گذار خارجی نیز از جمله طرح هایی است که در توسعه و ایجاد اشتغال آذربایجان شرقی نقش ایفا کرده است.

۱۰۰میلیون دلار برای بومی سازی تجهیزات توسط شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی هزینه شد

دستور تاسیس شرکت مس آذربایجان و توسعه صنایع پایین دستی از برکات سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی

وی ادامه داد: در بخش معدن استان نیز در سال اول دولت سیزدهم به خاطر سفر و بازدید ریاست جمهوری از معدن مس سونگون و ارائه اقدامات استانی صورت گرفته برای توسعه صنایع پایین دستی توسط مدیران استانی سبب صدور دستور تاسیس شرکت مس آذربایجان؛ و توسعه صنایع پایین دستی و برقراری عدالت در آن مجموعه شد که در یکسال اخیر اقدامات لازم بر اساس دستور آیت الله دکتر رییسی از جمله عقد قرارداد با پیمانکار و عقد قرارداد جهت تامین تجهیزات و اقدامات عمرانی صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: معادن آذربایجان شرقی با ۸۳۵ مورد و با ذخیره قطعی ۷.۸ میلیارد تن است که ۴۱۸ معدن فعال با تناژ اسمی ۳۳ میلیون و ۳۱۷هزار و ۸۹ تن که دارای ذخیره قطعی یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۴۲۴هزار و ۸۷۵ تن و ۱۳۱ مورد غیر فعال می باشد.

کلامی خاطر نشان کرد: توسعه فعالیت های اکتشاف و بهره برداری از معادن آذربایجان شرقی با صدور ۴۰ فقره پروانه بهره برداری معدن به ارزش سرمایه گذاری ۱۳۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۵۶ نفر، صدور ۵۱ فقره پروانه اکتشاف معدن با اشتغالزایی ۱۱۳ نفر در یکسال گذشته انجام شده است.

وی یادآور شد: پیگیری فاز ۳ مس سونگون جهت افزایس ظرفیت مس از ۲۵۰ هزار تن به یک میلیون تن در سال، شروع عملیات اجرایی مس کاتد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال، آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بزرگترین معدن مس بخش خصوصی در زمینه کنسانتره مس و مس کاتد توسط شرکت صنایع معدنی مهر اصل از دیگر اقدامات انجام شده در یکسال گذشته است. پیگیری فاز ۳ مس سونگون برای افزایس ظرفیت مس از ۲۵۰ هزار تن به یک میلیون تن در سال، عملیات اجرایی مس کاتد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال، آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بزرگترین معدن مس بخش خصوصی انجام شده است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی افزود: از جمله دیگر اقدامات مهم و اساسی که در دولت سیزدهم در یکسال اخیر در این حوزه صورت گرفته فعالسازی و بازگردانی به چرخه تولید ۴۵ واحد معدنی راکد در سطح استان بوده است.

 کلامی یادآور شد: طرح های معدنی مهمی مثل طرح نفلین سینیت سراب و طرح هیپ لیچینگ مس سونگون تولید مس کاتد به ظرفیت ۳۰۰۰ تن برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی و ارتقاء ارزش افزوده بخش معدن و صنایع معدنی تعریف و همچنین طرح هایی که در سال های گذشته پیش بینی شده ولی پیشرفت مناسبی نداشته اند در حال پیگیری هستند تا در آینده نزدیک به بهره برداری برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha