سید علی احمدزاده روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جاده پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ بوده که سال گذشته در سفر هیات دولت به استان ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این جاده اعتبار داده شده است.
وی افزود: با تزریق این اعتبارات عملیات عمرانی جاده پاتاوه به دهدشت بسیار سرعت گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جاده پاتاوه به دهدشت یک تونل ریزشی دارد که به سرعت عملیات تکمیل این تونل در دست اقدام است.
احمدزاده عنوان کرد: امید است تا سفر دوم دولت به عنوان یک پروژه تاثیر گذار و بزرگ در کریدور شمال به جنوب کشور به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا، ۲۷ سال است که از آغاز عملیات اجرایی این جاده ملی می گذرد و حتی برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
۱۳ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
این جاده جزو مهمترین طرح های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد است که با افتتاح آن علاوه بر کوتاه تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.
مردمان این دیار انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰سال طول بکشد اما گذشت ۲۷ سال از شروع عملیات ساخت آن، سبب گلایه هم استانی ها شده است اما در دولت مردمی سیزدهم امیدها برای افتتاح از این طرح رنگ واقعیت به خود گرفته است.
اکنون مردم صدها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده می کنند بنابراین به صورت محلی و در واقع غیر رسمی این جاده به زیر بار ترافیک رفته و روزانه مورد استفاده خیلی از مردم قرار می گیرد.
با تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت تعداد ۴۰۰ روستا با یکصد هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها به سهولت صورت می گیرد.
پروژه بزرگ ملی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
اجرای این پروژه و به بهره برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی آن ، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.
با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.
نظر شما