۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۶:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85019154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رشد چشمگیر شاخص‌های بهداشتی و درمانی زنجان بعد از انقلاب

زنجان - ایرنا - شاخص‌های حوزه بهداشت و درمان زنجان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به قبل از آن تحولات چشمگیری داشته و گام‌های بلندی برای خدمت رسانی به مناطق روستایی و محروم استان و توسعه روز افزون آن با تکیه بر توانمندی‌ و ظرفیت‌های داخلی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی افزایش شاخص‌های بهداشتی و سطح سلامت جامعه و همچنین تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهتر و افزایش رضایتمندی عمومی از این حوزه است.

با اقدامات انجام گرفته از سوی دولتمردان در دوره های مختلف، دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی بیش از گذشته ارتقا یافته به طوری که مناطق روستایی نیز از این خدمات و امکانات بهره مند شده و خدمات مورد نیاز اولیه را در خانه های بهداشت دریافت می کنند.

رسیدن به این وضیعت در حالی رقم خورده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان با محدودیت و محرومیت های بسیاری در بخش های مختلف مواجه شد و از سوی دیگر افزایش بیماری ها، نبود امکانات کافی بهداشتی و محرومیت مناطق روستایی بر مشکلات این حوزه می افزود.

این حوزه مهم و تاثیرگذار در استان زنجان همگام با سایر نقاط کشور، طی سال های گذشته با فعالیت مستمر توانسته خدمات مناسبی را به مردم ارائه کند تا جایی‌که ساکنان دورترین مناطق روستایی که در محرومیت کامل از خدمات بهداشتی و درمانی بودند، در حال حاضر از این خدمات در سطح مطلوبی برخوردارند.

البته به این مهم باید توجه داشت که تا رسیدن به حد مطلوب برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق، فاصله وجود دارد، چون این موضوع به عوامل مختلفی باز می گردد که خوشبختانه با روی کارآمدن دولت سیزدهم تلاش شده اقدامات نوید بخشی در حوزه خدمات رسانی به مناطق روستایی و کم برخوردار در دستور کار قرار گیرد.

خبرنگار ایرنا برای بررسی این موضوع به سراغ مسوولان و کارشناسان امر رفته و با آنها گفت و گو کرده است.

رشد چشمگیر شاخص‌های بهداشتی و درمانی زنجان بعد از انقلاب

رسیدن از بهداری منطقه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سازمان منطقه‌ای بهداری استان زنجان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم استان را عهده دار بود، گفت: چند سال بعد، نام آن به سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان استان زنجان تغییر یافت.

حسن بختیاری افزود: این واحد دانشگاهی در سال ۶۶ تأسیس و در سال ۷۲ با سازمان منطقه‌ای بهداشت استان ادغام شد و سپس تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فعالیت خود را ادامه داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این واحد دانشگاهی در زمره دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشوری قرار دارد، اظهار داشت: علوم پزشکی زنجان با دارا بودن هشت معاونت، هشت شبکه بهداشت درمان شهرستان، ۶ دانشکده، یک مرکز بین المللی پردیس خودگردان، ۱۰ بیمارستان، ۱۱۵ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۴۵۶ خانه بهداشت، ۵۴ پایگاه فوریت‌های پزشکی شهری- جاده‌ای، یک پایگاه اورژانس هوایی استان و ۱۰ کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی در سطح استان مشغول فعالیت است.

وی اضافه کرد: امروزه این دانشگاه به منظور شناخت و تعیین دشواری‌های فرا روی سلامت جامعه روستایی و دستیابی به راهکارهای مناسب تأمین سلامت مردم، بسط و توسعه دامنه علوم پزشکی با تأکید ویژه بر پژوهش‌های کاربردی تلاش می‌کند.

به گفته این مسوول، به این منظور دانشگاه همواره در تأمین منابع مالی، لوازم و تجهیزات پزشکی و اداری، تسهیلات فیزیکی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای تحقق اهداف و سیاستگذاری های حوزه سلامت استان می کوشد.

رشد چشمگیر شاخص‌های بهداشتی و درمانی زنجان بعد از انقلاب

افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی استان از ۲۶۰ به ۲۱۷۵ تخت بعد از انقلاب

بختیاری از جمله دستاوردهای مهم این دانشگاه را در طول ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، افزایش تعداد مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی از دهه اول انقلاب (سال ۱۳۵۸) تاکنون اشاره کرد و افزود: تعداد این نوع مراکز در اوایل انقلاب فقط ۱۵ مرکز بود که در حال حاضر به ۶۳ مرکز رسیده است.

وی اضافه کرد: تعداد خانه‌های بهداشت استان از ۳۲ مورد به ۴۵۳ واحد، بیمارستان‌ها از چهار مورد به ۱۴ ساختمان و تعداد تخت‌ها از ۲۶۰ مورد به ۲ هزار و ۱۷۵ مورد افزایش یافته است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان زنجان همچنین تعداد پایگاه های اورژانس استان در سال ۱۳۵۸ یک مورد بود که این تعداد به ۶۰ مورد رسیده و تعداد آمبولانس نیز از سه دستگاه در سال‌های بدو انقلاب هم اکنون به ۱۱۱ دستگاه ارتقا یافته است.

با توجه به اینکه تعداد داروخانه های فعال در سطح استان در سال ۵۸ فقط ۱۲ باب بوده اما بعد از گذشت 44 سال این تعداد به ۱۴۶ مورد افزایش یافته است.

این مسوول با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۵ پروژه نیمه تمام درمانی در استان احصا شده که از جمله مشکلات تکمیل نشدن آنها می توان به تورم، افزایش قیمت ها و اختصاص نیافتن مبالغ اعتباری کلان اشاره کرد، ادامه داد: وقتی مدت زمان اجرای پروژه‌ای طولانی می شود آن طرح از چرخه خدمت رسانی خارج می گردد و بعدها مشکلات دیگر از قبیل تغییر کاربری برای آن به وجود می آید.

رشد چشمگیر شاخص‌های بهداشتی و درمانی زنجان بعد از انقلاب

اقدامات بهداشتی بعد از انقلاب قابل قیاس با قبل آن نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته حوزه بهداشتی قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست، گفت: پس از پیروزی انقلاب اغلب پزشکان خارجی از هند و پاکستان نسبت به درمان مردم اقدام می کردند و تعداد پزشکان و متخصصان ایرانی انگشت شمار بود.

مشهود تقیلو افزود: گسترش خدمات بهداشتی و ایجاد دانشکده های مختلف موجب شد افراد علاقه مند زیادی در رشته های مورد نیاز کشور تربیت شوند به طوری که اکنون متخصصان حاذق ایرانی، بیماران را مداوا می کنند.

وی اظهار داشت:دستاوردهای حوزه بهداشت در زمینه ایجاد و توسعه شبکه بهداشت به گونه‌ای است که دورترین نقاط روستایی خدمات بهداشتی را ارائه می کنند و در بین کشورهای مختلف به عنوان الگو مطرح است.

این مسوول، افزایش امید به زندگی، پوشش واکسیناسیون و کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران را از جمله اقدامات بی بدیل این حوزه ذکر کرد و افزود: با اقدامات انجام گرفته گروه های هدف در استان علیه بسیاری از بیماری ها واکسیناسیون شده اند که این رقم قبل از انقلاب بسیار ناچیز یا کم بود در حالیکه حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز گسترش شبکه های بهداشت و درمان مورد غفلت قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: با کارهای انجام گرفته بعد از انقلاب، پوشش کامل شبکه های بهداشتی و درمانی در مناطق شهری و روستایی و حتی حاشیه شهرها محقق شد.

این مسؤول با اشاره به شاخص های بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه با شروع انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر و شگرفی در حوزه‌ سلامت با زحمات مجموعه بهداشت و درمان کشور به دست آد، گفت: ۴۵ سال قبل امید به زندگی ۵۸.۹ سال بود که بعد از انقلاب به ۷۵.۵ سال رسید که افزایش قابل توجهی است.

وی خاطر نشان کرد: میزان مرگ و میر نوزاد از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود که در استان زنجان قبل از انقلاب این میزان ۱۱۰ در یک هزار تولد زنده و در زمان حاضر ۶ نوزاد در یک هزار تولد زنده است.

خدمات انجام گرفته بعد انقلاب در حوزه غذا و دارو چشمگیر است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خدمات انجام گرفته بعد انقلاب در حوزه غذا و دارو چشمگیر بوده که در راستای خدمت رسانی مطلوب به شهروندان انجام شده است.

علیرضا حقیقت ادامه داد: هم اکنون ۱۲۰ داروخانه خصوصی، ۸۹ داروخانه مرکز بهداشتی درمانی، ۲ داروخانه دانشکده داروسازی، سه داروخانه بیمارستانی دولتی آموزشی، ۱۱ داروخانه بیمارستانی دولتی عادی، یک داروخانه بیمارستانی خصوصی، یک داروخانه هلال احمر، ۳۴ شرکت پخش دارو، ۷۴ مرکز ترک اعتیاد، ۱۲۶ واحد عطاری و ۲۶ شرکت توزیع کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی دارای مجوز تحت نظارت این دانشگاه در استان فعالیت می کنند.

رشد چشمگیر شاخص‌های بهداشتی و درمانی زنجان بعد از انقلاب

این مسوول گفت: در راستای تقویت نظارت مردمی از طریق الصاق برچسب اصالت و درج جدول نشانگرهای رنگی تغذیه ای ۱۰۰ درصد محصولات تولید شده در حوزه نظارتی این معاونت دارای نشانگر رنگی تغذیه ای شده است که قبل از انقلاب سابقه نداشت.

وی خاطر نشان کرد:فعالیت های شاخص این معاونت هوشمند سازی و توسعه فرآیندهای نرم افزاری در اجرا و نظارت کالاهای سلامت محور، راه اندازی روش های نوین بررسی ایمنی مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی و ملزومات مصرفی و کارآمد کردن نظارت ها، تأمین کلیه داروها و ملزومات پزشکی بیماران بستری در راستای اجرای طرح تحول سلامت، اجرای طرح دارویاری در استان، ارائه مساعدت دارویی به بیماران صعب‌العلاج و نیازمند است که پیش از این سابقه نداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha