ساخت دستگاه شناسایی آلودگی بطری‌ با هوش مصنوعی/دشواری‌های صادرات

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید دستگاه شناسایی آلودگی فیزیکی بطری‌ها در کارخانجات تولید صنایع غذایی با کمک هوش مصنوعی شده و آن را تجاری‌سازی کرده است؛ ولی صادرات این محصول از داخل کشور به دلیل تحریم‌ها با چالش‌ روبرو است.

مجتبی اسماعیلی مجری طرح ساخت این دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد کار این دستگاه اظهار داشت: این دستگاه که جزء فناوری‌های برتر «بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار» (۱۹ تا ۲۲ آذر ۱۴۰۱) نیز شناخته شد، توانایی شناسایی آلودگی‌های فیزیکی در بطری‌های صنایع غذایی را با تصویربرداری سه‌بعدی، سپس پردازش در زمانی کمتر از دو دهم ثانیه با هوش مصنوعی دارد و می‌تواند آلودگی‌های فیزیکی مانند حشره یا شیشه خورده را در بطری صنایع غذایی تشخیص داده و بطری را از خط تولید خارج کند.

وی توضیح داد: اکنون در کارخانجات صنایع غذایی معمولا یک فرد ناظر بطری‌هاست و بطری‌های صنایع غذایی را در خط تولید بررسی می‌کند و بطری دارای آلودگی را از خط به شکل دستی خارج‌ می‌کند؛ ولی این دستگاه با هوش مصنوعی این کار را می‌کند. اما این دستگاه بعد از تصویربرداری سه‌بعدی و با زمان پردازش کمتر از دودهم ثانیه می‌تواند آلودگی را تشخیص دهد و بطری را از خط خارج کند.

اسماعیلی در مورد روند ساخت این دستگاه نیز گفت: این دستگاه بعد از تولید با کمک یک شرکت صنایع غذایی در استان همدان تجاری‌سازی شده است و اکنون ما به تعداد انبوه آن را برای شرکت‌های دیگر آماده می‌کنیم.

ساخت دستگاه شناسایی آلودگی بطری‌ با هوش مصنوعی/دشواری صادرات از داخل ایران

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان آتریناز فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان در مورد دیگر فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان نیز اظهار داشت: شرکت ما با فعالیت در زمینه نرم‌افزار از سال ۹۶ کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۷ دانش‌بنیان شد، سپس از دو سال قبل در حوزه هوش مصنوعی شروع به فعالیت کردیم.

اکنون ۲۰ نفر افراد متخصص در زمینه نرم‌افزار، هوش مصنوعی، مکانیک و الکترونیک در این شرکت به شکل ثابت مشغول کار هستند و دو واحد تحقیق و توسعه و بخش توسعه نرم‌افزارها داخل پارک علم و فناوری همدان و واحد ساخت دستگاه نیز در یک سوله در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان مستقر اند.

تحریم‌ها و قطع اینترنت؛ مهم‌ترین مشکل شرکت‌های نرم‌افزاری

اسماعیلی در مورد تلاش برای صادرات این دستگاه نیز گفت: کارخانجات صنایع غذایی خارج از ایران هم چالش‌های زیادی دارند که با این دستگاه قابل حل است؛ برای نمونه دسته‌بندی محصولی مثل زیتون که در کشورهای همسایه ما هم بسیار کاربرد دارد.

اما با وجود تحریم‌ها امکان صادرات از داخل کشور به سختی وجود دارد و بهتر است نمایندگی در ترکیه یا امارات متحده عربی داشته باشیم. به همین دلیل دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم نمایندگی در این کشورها تاسیس کنیم.

ساخت دستگاه شناسایی آلودگی بطری‌ با هوش مصنوعی/دشواری صادرات از داخل ایران

اسماعیلی که دانش‌آموخته نرم‌افزار و دانشجوی هوش مصنوعی در دانشگاه سنندج است، در مورد دیگر فعالیت‌های این شرکت اظهار داشت: ما در زمینه نرم‌افزار فعال بودیم و با شرکت‌های مختلف خارجی در این زمینه کار می‌کردیم زیرا به دلیل کم بودن هزینه‌ها در ایران برای آنها به‌صرفه بود.

وی افزود: گروه ماه در جشنواره ایران موبی کد (سال ۱۳۹۳) که دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌کرد، رتبه اول را به دست آورد. همین امر باعث شد ما با شرکت‌های مختلف خارجی آشنا شویم و بتوانیم در زمینه نرم‌افزار با آنها همکاری کنیم ولی شرایط اخیر یعنی تشدید تحریم‌ها و قطعی اینترنت حتی یک قراداد ۷۰ هزار دلاری ما را با یک شرکت کانادایی لغو کرد.

اسماعیلی در مورد وام برای شرکت‌های آسیب‌دیده از قطعی اینترنت که قرار است صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت‌ها تخصیص بدهد نیز گفت: بازپرداخت این وام از ۶ ماه بعد و با سود بالای ۱۲ درصد است؛ بنابراین در شرایط فعلی خیلی برای شرکت‌هایی که از قطعی اینترنت به شدت آسیب دیده‌اند مفید نیست و ما هم از دریافت آن منصرف شدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha