یک میلیون مترمربع از اماکن دامی استان تهران سمپاشی ضدانگلی شد

شهرری - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان تهران با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه نهاد متبوعش گفت: مساحت یک میلیون و۱۶۱ هزار و ۷۰۵ متر مربع از اماکن دامی با سم‌های موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار گرفت.

دکتر مسعود محمدیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دامپزشکی استان تهران برای کنترل و پیشگیری از بیماریهای دامی با استفاده از اکیپهای مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی در سال جاری، چهار میلیون و ۷۳۶ هزار و ۳۴۵ نوبت سر واکسن در دام سبک و دام سنگین در دامداریهای استان به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: در زمینه کنترل و مبارزه با انگلهای خارجی در دامها که از اهمیت خاص برخوردار است اداره کل دامپزشکی تهران تعداد ۳۰۰ هزار و ۴۴۹ راس دام سبک و سنگین و مساحت ۱میلیون و۱۶۱ هزار و ۷۰۵ متر مربع از اماکن دامی را با سمهای موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار داد.

محمدیان اضافه کرد: کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی به صورت مستمر توسط بازرسان بهداشتی درسطح استان تهران انجام می‌شود که در طی ده ماهه سال جاری بیش از ۱۳ هزار و ۲۴۵ مورد بازرسی از واحدهای تولید، توزیع و عرضه فرآورهای خام دامی انجام و بیش از ۱۶۸ هزارو ۳۲۹ کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط، بیش از ۳۴۹۵ مورد نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه، ۴۲۵ پرونده قضایی تشکیل و ۳۳۷مورد احکام قضایی صادر شده و ۶۱ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی اضافه کرد: در بحث کشتار دام تعداد ۲میلیون و ۷۰۳ هزارو۶۱۳ دام سبک و سنگین و تعداد ۴۶ میلیون و۲۳۸ هزارو ۷۷ قطعه طیور کشتار شده است.

به گفته محمدیان، در رابطه با عملکرد اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل کارهای موثری صورت گرفته است که نتیجه آن کنترل شیوع بیماری های طیور و پرندگان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین کارشناسان این اداره کل در خصوص پایش و بررسی بیماریهای طیور بیش از ۱۱۰۵ مورد بازدید اقدامات کنترلی، بیش از ۷۶۰۲۵۱۴۸ قطعه واکسیناسیون طیور، اجرائی طرحهای مطالعاتی و پژوهشی وضعیت بیماریهای طیور و زنبور عسل ۵ مورد کلاس آموزشی، ردیابی بیماریهای طیور از طریق سامانه ثبت اطلاعات مرغداریها و انجام پایش های سرمی و مولکولار بیش از ۸۵۹۳ مورد نمونه برداری برنامه ریزی و بشکل مستمر فعالیت می کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اداره تشخیص و درمان طی ۱۵۴۳ مورد بازدید از شرکتهای پخش دارو و واکسن، ۱۰۹۳ مورد بازدید دوره ای از مراکز درمانی، ۱۹۴ مورد بازدید از آزمایشگاهها، بیش از ۸۵۸ مورد بازدید از داروخانه ها و ۳۷۳ مورد بازدید از مراکز مایه کوبی نقش موثری در ارتقا سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سرمایه های دامی کشور داشته است.

محمدیان ادامه داد: برنامه ریزی و اقدامات بهداشتی در مزارع ماهیان سردابی و گرمابی چه در حوزه تکثیر و چه در حوزه پرورش بصورت هدفمند و مستمر انجام می پذیرد.

به گفته این مسئول، از جمله فعالیتهای صورت گرفته در سال جاری می توان به انجام آزمایشات انگلی قارچی، میکروبی در آبزیان به تعداد ۱۵۶۱ مورد و بازدید بهداشتی از مزارع آبزی پروری به بیش از ۱۷۶۳ مورد و بالغ بر بیش از ۵۶۷۸ تعداد نمونه برداری از مزارع آبزیان در استان اشاره کرد.

وی یادآور شد: بیش از ۱۰۰تن فرآورده های خام دامی منجمد و تازه، بیش از هفت میلیون تن انواع خوراک دام و طیور و آبزیان و بیش از۱۲۰ میلیون قطعه آبزیان زینتی و تخم چشم زده ماهی و در بخش نظارت بهداشتی بر واردات ودر بخش نظارت بهداشتی بر صادرات بیش از ۴۰ هزار تن فراورده های خام دامی، بیش از ۳۵۰۰ تن آلایش خوراکی و غیر خوراکی، حدود هشت هزار تن محصولات لبنی و حدود ۴۲۰ تن آبزیان خوراکی تازه و منجمد از ابتدای سال تا کنون دربخش نظارت بهداشتی بر صادرات و واردات دام و فرآورده های خام دامی نظارت داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha