به گزارش ایرنا محمدحسن پرآور عصر یکشنبه در نشست شورای اسلامی شهر دزفول در محل شورا افزود: طرح جامع ترافیک دزفول با همکاری یک گروه مشاوره ترافیک متخصص در دزفول آغاز شده و لازم است تسریع یاید چراکه یک روز تصمیم گیری سریعتر این گروه مشاور و شهرداری، جلوی یک حادثه، تصادف و فوتی را میگیرد.
وی خواستار تسریع در پاسخگویی شهرداری به درخواست گروه مشاور ترافیک در مدت حداکثر یک هفته شد و ادامه داد: کمیسیون عمران شورای شهر باید نسخه ای از اقدامات و تصمیمها باشد.
امین میرزا بروجردیان مشاور طرح جامع ترافیک دزفول نیز با اشاره به آغاز اجرای طرح ساماندهی و ایمن سازی میادین، معابر و تقاطع های شهر دزفول از هشتم مهرماه گفت: کار به نحوی تعریف شده بود که در جریان آن مطالعات کلان نگر و مطالعات ساماندهی پیش رفت.
وی افزود: برای ساماندهی نقاط پرتردد، شهرداری دزفول نقاطی به ما ابلاغ کرد که کار در ۲ فاز همزمان شروع شد.
مشاور طرح جامع ترافیک دزفول با اشاره به دستاوردهای مطالعات کلان نگر گفت: حل مشکل ترافیک براساس بحث تخصصی و علمی به صورت نقطهای نیست بلکه باید مشخص شود ترافیک از کجا میآید، به کجا میرود؛ برای حل این مشکل گاهی باید تقاطع غیرهمسطح احداث و گاهی میدان یا چراغ راهنمایی تعبیه کرد.
وی افزود: طی سالهای گذشته با وجود زحمات زیادی که کشده شده و تقاطع های غیرهمسطح زیادی زده شده ولی هنوز ترافیک وجود دارد و عملا مشکل حل نشده است.
بروجردیان گفت: مطالعات کلان نگر شهر باید به گونه ای باشند که بتوانیم الگوی ترافیک شهر را درست شناسایی کنیم که این امر با وجود کاستیهای فراوان انجام شد.
وی افزود: طبق استاندارد، باید از بیش از ۶ هزار نفر به عنوان مسافران شهری پرسشنامه میگرفتیم که با همکاری آموزش و پرورش و ارسال فرم به والدین دانش آموزان توانستیم ۱۰ هزار فرم از مسافران شهر بگیریم، با این آمار می توانیم الگوی مناسبی از مدل تردد شهری را پیاده کنیم.
مشاور طرح جامع ترافیک دزفول با اشاره به اینکه مدل حرکتی شهر با نتایج این پرسش نامه ها طراحی شد، گفت: در رویکرد مدیریت عرضه، میدان و تقاطع احداث می شود و مردم از آنها استفاده می کنند ولی در رویکرد مدیریت تقاضا باید دید مردم با چه هدفی سفر کنند تا نیازشان به طوری پاسخ داده شود.
وی افزود: از بین ۲۵ نقطه ترافیکی شهر دزفول، سه نقطه شامل میدان رودینی، تقاطع شریعتی و فتح المبین و بلوار شهیدآباد به گروه مشاور معرفی شد اکنون نیز بیمارستان یازهرادر لیست آمده است که طرح ترافیک آن انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: مطالعات ترافیکی سه نقطه ابلاغ و انجام شده، برای تکمیل برخی از این مطالعات نیازمند نقشه هستیم که طبق قرارداد شهرداری باید نقشه ها را به ما دهند.
محمد سارنگ کارشناس مشاور طرح جامع ترافیک دزفول نیز گفت: برای حل مشکل ترافیک شهیدآباد دزفول تغییراتی در دوربرگردان آن و فضایی برای پارک سوار و پارکینگ در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در خصوص فتح المبین و شریعتی نیز روشهای مختلف مطرح و مقایسه شدند که تبدیل کردن این نقطه به چهارراه با تعبیه چراغ راهنمایی یک راه حل است ولی این نقطه به جهت بار مالی که دارد باید بعد از مدل جامع ترافیک شهر در این خصوص تصمیم گیری شود .
سارنگ با بیان اینکه مردم روی تقاطع شریعتی و فتح المبین حساسیت دارند، گفت: ۲ دوربرگردان در این نقطه جزو بهترین دوربرگردانها است و حکم یک میدان را دارند چراکه همه گردشها و حرکتها را تامین میکنند البته نقاط تداخلی آنها باید برطرف شود.
وی ادامه داد: دوربرگردان های زیادی در فتح المبین وجود دارد که خیلی از آنها باید بسته شوند، زیرگذر فتح المبین و شریعتی احداث شده ولی از مزایای زیرگذر استفاده نشده است در واقع، این زیرگذر میزان تاخیر حرکت را بالا می برد.
وی اظهارکرد: تقاطع بدون چراغ در تقاطع شریعتی فتح الملین به شرطی مناسب است که گردش به چپ حذف شود البته سناریوی آن تعریف شد و زمان تاخیر حرکت کاهش یافت.
کارشناس مشاور طرح جامع ترافیک دزفول تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم یک نقطه را اصلاح کنیم باید سفرهای مبدا و مقصد را تعیین کنیم و الگوهای سفر مردم و هدفشان، ساعات تردد و نوع وسیله شان مشخص شود.
وی با بیان اینکه دزفول به ۶۰ ناحیه مختلف تقسیم شده است، افزود: طرح ترافیک در ماه چهارم پروژه بوده و مقدمات آماربرداری انجام شده است.
سارنگ با بیان اینکه سناریوهای کلان نگر طراحی و
با تخصیص ترافیک ۱۰ سال آینده تطبیق داده شد،بیان کرد: اختلاف نظرها به خاطر این است که ما ۱۰ سال آینده را نگاه می کنیم و دغدغه برخی ها شرایط فعلی است.
نظر شما