دوران طاغوت، از نبود امکانات تا بی عدالتی تحصیلی در کهگیلویه

یاسوج - ایرنا - سید عبد حسین تقوی دوست کارمند بازنشسته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه نبود امکانات و بی عدالتی در حوزه تحصیلی را از تلخ ترین خاطرات خود در دوران رژیم پهلوی می داند.

تقوی دوست روز پنجشنبه بمناسبت دهه فجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در دوران تلخ پهلوی هیچ گونه امکاناتی در شهرستان و استان نبود گفت: بیشتر دانش آموزان برای رسیدن به مدرسه باید بیش از پنج کیلومتر راه خاکی و سخت گذرا پیاده طی می کردند.

وی بیان کرد: ر آن زمان خانواده ها برای تامین روشنایی با امکانات اولیه از جمله قوطی کنسرو ، یک مقداری پارچه و نفت چراغ لاله روشن می کردند تا دانش آموزان بتوانند زیر نور کم آن درس بخوانند.

تقوی دوست تصریح کرد: در زمان طاغوت بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خانواده ها برای استقبال از شخصیت های لشکری و کشوری دانش آموزان را وادار به خرید لباسهای نو و گرانقیمت نیز می کردند.

وی با اشاره به دوران تحصیلی بسیار سخت دانش آموزان روستایی قبل از انقلاب اضافه کرد: در دوران طاغوت کتابهای درسی تا بهمن ماه به دست دانش آموزان نمی رسید.

تقوی دوست اظهارکرد: در این مدت به دلیل مشکلات اقتصادی و تحصیلی بسیاری از دانش آموزان از ادامه تحصیل خوداری می کردند.

وی بازدید فرمانداری دهدشت از روستای کوشک را جزو تلخ ترین خاطرات دوران دانش آموزی خود دانست و گفت: در آن زمان خان منطقه برای استقبال از فرمانداری کفش های پلاستیکی من را به زور گرفت و به پسر خود داده بود.

تقوی تصریح کرد: برای دانش آموزانی که به استقبال فرماندار رفته بودن لوازم التحریر به عنوان هدیه تعلق گرفت و برای دانش آموزان فقیر و ضعیف روستا هیچ هدایایی داده نشد.

وی اضافه کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در همه روستاهای کهگیلویه وبویراحمد خدمات انقلاب در حوزه های مختلف برای همه مردم تامین شده است.

این کارمند بازنشسته گفت : همه ما مردم باید قدردان و شکرگذار خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم زیرا دوران حکومت پهلوی همه مردم نمی توانستند از خدمات رفاهی بهره مند باشند.

تقوی دوست کارمند بازنشسته اداره رهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از بعد انقلاب اسلامی این نهاد فرهنگی با تامین تجهیزات لازم در دورترین نقاط فیلم های مختلف آموزشی و اجتماعی را برای آگاه سازی مردم به نمایش می گذاشت.

وی اضافه کرد: در بیشتر روستاها که راه ارتباطی مناسب وجود نداشت با حمل تجهیزات بر روی الاغ مردم را از این خدمات بهره مند ساختیم.

تقوی بیان کرد: امروز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجهیز سالن های مجزا و مختلف خدمات مختلفی را به مردم و هنرمندان در بخش های شهرستان ارائه می دهد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه اداره یا نهاد فرهنگی در این شهرستان فعال نبوده گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شکل گرفتن انقلاب و تاسیس نهادهای فرهنگی و انقلابی در سطح کشور در سال ۱۳۶۱ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با یک ساختمان اجاره ای و ۲ نفر نیرو شروع به فعالیت کرد.

عبدالکریم عبودی بیان کرد: با شروع فعالیت این نهاد فرهنگی در شهر دهدشت شناسایی هنرمندان و تشکیل انجمن های فرهنگی و هنری از سرگرفته شد و با خرید زمین احداث ساختمان اداری ، مجتمع های فرهنگی و هنری و کتابخانه ها انجام شد.

وی افزود: بعد از انقلاب ساختمان اداری ۲ طبقه و ۲ ساختمان مجتمع فرهنگی و هنری جهت فعالیت انجمن های فرهنگی و هنری و ۲ سالن اجتماعات جهت برگزاری همایشها ‌، جشنواره ها افتتاح شد.

عبودی اضافه کرد: در این راستا بعد از انقلاب سالن نگارخانه شهید افرازی جهت برپایی نمایشگاهها و آثار هنرمندان نیز به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به محرومیت روستاها و در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی ۱۰ باب کتابخانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح شهر دهدشت ، روستاهای پر جمعیت و بخش های تابعه تاسیس و افتتاح شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب هیچ گونه انجمن فرهنگی و هنری در سطح شهرستان فعال نبوده تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ انجمن فرهنگی و هنری در کهگیلویه فعالیت می کنند.

وی گفت: مجوز فعالیت خانه خوشنویسان ، پنج موسسه قرآنی ، یک موسسه فرهنگی و هنری ، ۲ موسسه فن بیان ، پنج آموزشگاه آزاد هنری و ۱۵ باب چاپخانه از بعد انقلاب تاکنون از سوی این نهاد نیز صادر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha