منطقه‌ای نوظهور در میدان اقتصاد با نشان خلیج‌فارس

بندرعباس - ایرنا - منطقه‌ ویژه‌ای در سواحل خلیج‌فارس که پس از گذشت ۱۰ سال فراموشی، سایه بی‌کفایتی‌ها را کنار زد و توانست طی ۲ سال از موانع زیادی عبور کند و به عنوان یک منطقه نوظهور در عرصه اقتصاد، مورد توجه سرمایه‌گذاران و بازرگانان ایرانی و خارجی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان مسیر پیشرفت و آبادانی را در پیش گرفته و در همین مدت حدودا ۲ ساله به خوبی شعار "ما می‌توانیم" را عینیت بخشیده است، شتاب توسعه در این پهنه از جغرافیای ایران به شکلی است که انگار بیشتر همه امکانات کشور به سوی آن سرازیر شده اما با یک بررسی میدانی متوجه خواهید شد که پارسیان، از تکیه بر امکانات و بودجه‌های اندک دولتی عبور کرده و موتور محرکه آن مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بوده و هر روز که می‌گذرد گرم‌تر می‌شود.

خوب است بدانید که منطقه ویژه پارسیان که دستور احداث آن از سال ۹۰ ابلاغ شده بود تا قبل از دولت سیزدهم تنها یک طرح فعال داشته و امروز طرح‌های اجرا شده و در دست اجرای این جغرافیا به ۳۰ مورد رسیده است.

بهتر بگوییم، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان سال ۱۳۸۶ جانمایی شد، مجوز محیط زیستی آن سال ۱۳۸۸ صادر و دستور احداث آن نیز سال ۱۳۹۰ ابلاغ شد اما به دلایل مختلفی عملیات اجرایی و تحقق چشم اندازهای آن تا سال ۱۴۰۰ به کندی پیش رفت، درواقع این منطقه نتوانست به اهداف و چشم اندازهای خود در حوزه های تولید، اشتغال و صادرات دست پیدا کند ولی سال گذشته با ورود سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) عملیات اجرایی پروژه ها شتاب گرفت به طوری که هم اکنون در نتیجه حمایت های دولت سیزدهم به یک منطقه ویژه اقتصادی فعال و خارج از رکود تبدیل شده است.

اینکه در آینده نام منطقه ویژه پارسیان در غرب هرمزگان را زیاد بشنویم جای تعجب ندارد چراکه مجموعه فنی و مدیریتی پارسیان با ترسیم چشم‌انداز مورد تاکید دولت مردمی، برای افزایش تولید، اشتغال و صادرات در حوزه های مختلف خیز برداشته است و در آینده‌ای نزدیک با بیش از چهار هزار نیروی کار به مناطق ویژه مطرح کشور تنه خواهد زد.

هم‌اینک تنها با رونق گرفتن و فعال شدن برخی طرح‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری ۸۰۰ نیروی بومی در این منطقه اقتصادی مشغول به کار شده‌اند و تصور کنید روزی را که تمامی طرح‌های در دست اجرای این پهنه به بهره‌برداری برسد. آیا کدام منطقه ویژه و حتی آزاد اقتصادی می‌تواند رقیب آینده پارسیان باشد! کدام منطقه ویژه و حتی آزاد اقتصادی می‌تواند رقیب آینده پارسیان باشد!

استان هرمزگان به واسطه موقعیت جغرافیایی خود و قرارگیری در خلیج همیشه فارس و دریای عمان، تنگه هرمز را همانند گوهری در عرصه‌های مختلف از جمله فرصت‌های اقتصادی به آغوش کشیده و در پهنای حدود یک هزار کیلومتری خود از غرب تا شرق این آبراه فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری دارد.

به منظور بهره‌مندی از این فرصت‌ها بیشترین تراکم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برای نقش آفرینی در اقتصاد بین‌المللی ایران در خود جای داده به طوریکه با ۲ منطقه آزاد تجاری کیش و قشم و هفت منطقه ویژه اقتصادی و معدنی شامل خلیج فارس، شهید رجایی، کشتی سازی، لاوان، قشم، جاسک و پارسیان بیشترین نقش در حوزه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور را ایفا می کند.

در این بین منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان با وسعت ۹ هزار و ۸۰۰ هکتاری در محل تلاقی سه استان بوشهر، فارس و هرمزگان قرار گرفته تا با محوریت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد فعالیت کند.

برای آشنایی بهتر با ظرفیت‌ها و دستاوردهای این محدوده، با سید علی اصغر علامه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در غرب استان هرمزگان گفت و گو می‌کنیم.

منطقه‌ای نوظهور در میدان اقتصاد با نشان خلیج فارس

علامه در خصوص تامین زیرساخت‌های منطقه ویژه پارسیان اظهار کرد: تعداد طرح‌های فعال و در حال احداث این منطقه از یک مورد سال ۱۳۹۹ هم اکنون به ۳۰ طرح اجرا شده و یا در حال اجرا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه احداث بندر از جمله طرح‌های در دست اقدام این منطقه است، گفت: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۹۵ شروع شده بود اما تا سال ۱۴۰۰ تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در یک سال گذشته با سرعت‌بخشی به عملیات اجرایی، پیشرفت فیزیکی آن به ۸۵ درصد رسیده که سه اسکله آن افتتاح شده و اسکله چهارم نیز تا پایان امسال افتتاح می شود.

گفته می‌شود که پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام در تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر رویکردهای احداث منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بَر پارسیان است.

علامه در این رابطه گفت: هم اکنون در نتیجه عملیات اجرایی طرح‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم در این منطقه ایجاد شده است.علامه در این رابطه گفت: هم اکنون در نتیجه عملیات اجرایی طرح‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم در این منطقه ایجاد شده است.

وی افزود: حدود ۸۰۰ نفر از افراد شاغل در طرح های این منطقه را اهالی همین منطقه تشکیل می‌دهند و تاکید ما در اولویت قرار گرفتن فرزندان این خطه در فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان اضافه کرد: ۲ طرح کنترل سیلاب با ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار در شهرستان پارسیان در حال انجام بوده که به منظور پاسخگویی به یکی از مطالبات مردم محلی این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم بخشی از مسوولیت‌های اجتماعی خود در این منطقه را محقق کنیم.

جهش صادرات

افزایش همکاری‌های منطقه‌ای از طریق دریافت مواد اولیه و عرضه تولیدات به خارج کشور از دیگر رویکردهای این منطقه ویژه اقتصادی است و به گفته علامه؛ میزان صادرات کلینکر، سیمان و گچ از ۲۵۰ هزار تُن سال ۹۹ به ۳۵۰ هزار تُن در سال ۱۴۰۰ و بیش از یک میلیون تُن در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از اسکله چهارم بندر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان میزان صادرات تا پایان سال از میزان پیش‌بینی‌ها فراتر می رود.

سرمایه‌گذاری و افزایش ۶ برابری قراردادها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با بیان اینکه جذب و هدایت سرمایه از دیگر رویکردهای کلان این منطقه ویژه است، گفت: از ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ تنها چهار قرار داد برای جذب سرمایه‌گذار منعقد شده بود اما در حدود ۲ سال گذشته ۱۸ قرارداد منعقد شده که ۶ مورد از آنها هم اکنون فعال است.

مجتمع پتروشیمی GTX، تولید لوله‌های بدون درز، تجهیزات بچینگ و بانک ماشین، پایانه صادرات سیمان، احداث پالایشگاه تولید پودر آلومینا، احداث انبار صادرات و واردات، پایانه باربری، مجتمع پتروشیمی، انبار و مخازن از جمله قراردادهای سرمایه گذاری منعقد شده در ۲ سال گذشته است.

علامه گفت: ۶ قرارداد در حال سرمایه گذاری نیز در بخش پتروشیمی عملیات احداث خود را طی می کند که سه مورد آن مجتمع پتروشیمی GTX بوده که برای هر کدام یک میلیارد یورو اعتبار از سوی سرمایه گذاران تخصیص داده شده است.

علامه اعتبار هرکدام از سه طرح دیگر را نیز حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این طرح‌ها نیز به عنوان صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده که با هدف جلوگیری از خام فروشی و افزایش توان صادراتی کشور در حال احداث است و بقیه طرح‌ها نیز در حال اخذ مجوزهای لازم، از جمله محیط زیست و تامین خوراک بوده که تا پایان سال به چرخه شروع عملیات می‌پیوندند.

وی افزود: به منظور سهولت انجام فرایند سرمایه گذاری براساس اهداف کلی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، زیر ساخت‌ها با ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در شرف تکمیل بوده و عملیات احداث آب شیرین کن این منطقه با پیشرفت ۲۰ درصدی در حال انجام است.وی افزود: به منظور سهولت انجام فرآیند سرمایه گذاری براساس اهداف کلی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، زیر ساخت‌ها با ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در شرف تکمیل بوده و عملیات احداث آب شیرین کن این منطقه با پیشرفت ۲۰ درصدی در حال انجام است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان افزود: این طرح با سرمایه گذاری ۲۰ میلیون یورویی در حال احداث بوده که پس از اتمام سالانه با برداشت بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر اقدام به تولید آب شیرین مورد نیاز مناطق ویژه پارسیان و لامرد می کند.

علامه با بیان اینکه موافقت اصولی نیروگاه برق صادر شده و در مرحله مناقصه است یادآور شد: این طرح نیز با افق تولید روزانه یکهزار مگاوات برق مورد نیاز این منطقه ویژه اقتصادی با ۲۵۵ میلیون یورو سرمایه گذاری احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا کنون طرح های زیربنایی مختلفی از جمله ۵۶ کیلومتر جاده پیرامونی، ۲۵ کیلومتر جاده اتصال سایت شمالی و جنوبی، ۲۹ کیلومتر شبکه توزیع برق در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان اجرا شده است افزود: فرآیند تکمیل زیرساخت‌های پیش نیاز سرمایه‌گذاری با ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان افزود: این زیرساخت ها از سوی ۳۱ پیمانکار در حوزه های مختلف از جمله راه و ساختمان در حال تکمیل است تا بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن به افق های پیش روی این منطقه ویژه دست پیدا کنیم.

به گفته علامه؛ همزمان با ایام الله دهه فجر نیز ۸ طرح زیرساختی و سرمایه گذاری به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۲ طرح دیگر نیز آغاز می‌شود.

سالانه تولید چهارمیلیون تُن انواع محصولات فولادی، ۱۰ میلیون تُن محصولات پتروشیمی، ۶۰۰ تُن آلومینیوم و سه میلیون تُن آلومینا از جمله چشم اندازهای عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان است که انتظار می رود با تقویت حمایت‌های دولت این منطقه بتواند نقش قابل توجهی برای حضور ایران در بازارهای جهانی ایفا کند.

نزدیکی به مخازن و محصولات پالایشگاه های گازی پارس جنوبی، دسترسی به فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس و آب ها آزاد، مجاورت با خط لوله هفتم گاز طبیعی و امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی، معافیت مالیاتی ۱۳ ساله از مزایای سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

اخبار مرتبط