به گزارش ایرنا، نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی روایت ناتمام سیما در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه دوشنبه ( ۱۷ بهمن ۱۴۰۱) با حضور علیرضا صمدی کارگردان و مجید رضابالا تهیهکننده با اجرای محمدرضا مقدسیان پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
صمدی کارگردان این فیلم در ابتدای این نشست گفت: در نگاهم به سینما سعی دارم فقط نسبت به خودم چند گام جلوتر بروم. ادعای چندانی در فیلمسازی ندارم و فکر میکنم اگر بشود قصه ای تعریف کرد که مخاطب سالن را ترک نکند کارم را کرده ام.
وی اضافه کرد: من سه فیلم ساخته ام. صحنه زنی اکران آنلاین خوبی داشت و در کل سعی داشته ام فیلم هایم فضای متفاوت خوبی داشته باشد و ژانرهای مختلف را تجربه کنم. تجربه در ژانرها برای من مسأله است.
فضای مجازی بخشی از روزمره ماست
این کارگردان درباره فضای مجازی که محور فیلم بود گفت: فضای مجازی بخشی از روزمره ماست. تلفن همراه از زندگی ما جدا نمی شود و تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. باید کنشی که در فضای مجازی وجود دارد را در نظر داشت. برای من این سوال وجود داشت که آیا نسبتی بین گناه و جرم و مکافات عمل وجود دارد؟ فضای مجازی در این فیلم بیشتر برای من یک مک کافین است. آدمی که در گذشته خطایی کرده و این گذشته مثل بومرنگ به او برمی گردد.
وی اضافه کرد: من فیلمنامه را دو سال پیش نوشتم و با موج های که در این چند وقت راه افتاده بودم فکر کردم این فضا به ایران هم می رسد.
به جایزه فکر نمیکنم
وی درباره پیام فیلم گفت: من آنقدر فرد مهمی نیستم که بخواهم پیامی داشته باشم.
کارگردان «روایت ناتمام سیما» درباره اینکه در فیلم تحت تاثیر اثری بوده است یا خیر گفت: نمیتوانم بگویم تحت تأثیر فیلمی نبودهام یا از ملودرامهای جهان تاثیر نگرفتهام. وظیفه ملودرام این است که تا پایان مخاطب را نگه دارد. من که نمیخواهم سینما را اختراع کنم و ادعاهای عجیبی کنم که کار مهمی کردهام.
صمدی درباره اینکه به سیمرغ فکر میکنید یا خیر عنوان کرد: برای من قصه گویی مهم است و چندان به جایزه فکر نمی کنم همین که مخاطب بتواند فیلم را تا پایان تحمل کند کار بزرگی کردهام.
وی در ادامه گفت: تناقضی برای من در زندگی وجود دارد و انسان هایی دیدهام که دانشی دارند، اما به آن عمل نمیکنند، برتولت برشت میگوید « او که نمی داند و کاری می کند نادان است و او که می داند و اشتباهی می کند جنایتکار است».
وی درباره اینکه چقدر موافق واقعیت آزارگری های زنان بوده است، گفت: موافق هستم اما فکر میکنم مرجعی برای بررسی اینها باید وجود داشته باشد. من در این فیلم هم روایتی دروغ دارم و هم روایتی راست و فکر میکنم مرجعی باید وجود داشته باشد؛ من وضعیتی را نمایش دادهام و فکر میکنم فیلم کارش پیام دادن نیست.
کارگردان «روایت ناتمام سیما» در واکنش به یکی از دیالوگ های کلیدی عنوان کرد: دیالوگی در فیلم هست که کاراکتر می گوید «من رضایت نداشتم» این واژه «رضایت» برای من خیلی اهمیت دارد.
وی درباره تیتراژ فیلم همدر توضیحی گفت: من در این قصه که روایت ناتمام سیما است می خواستم نشان دهم داستان ادامه دارد. این را در فرم و بعد از تیتراژ آوردم و خواستم بگویم قصه این رنج و درد همچنان ادامه دارد.
صمدی درباره نام برخی عوامل اظهار کرد: ما فیلم را در شهریور ماه شروع کردیم و برخی دوستان خواستند فعلا اسمشان نباشد.
وی درباره آسیب شناسی فیلم درباره فضای مجازی گفت: فیلم اسپانسر نداشت، اما مسائلی هست برای مدیران که به من ارتباطی ندارد و آقای رضابالا هم مصاحبه کردند و بعد از آن ماجراهایی پیش آمد (میخندد) من در این فیلم آسیب شناسی نداشتم و حرفم این است که فضای مجازی بخشی از زندگی ماست.
سره از ناسره باید جدا شود
صمدی درباره روایت آزارگری زنان و نسبت آن با فضای مجازی تصریح کرد: من روایت درستی گذاشتم که یک نفر این روایت درست را منتشر میکند و روایت غلطی هم وجود دارد که در سطح جهان هم پیش از این رخ داد و برای «جانی دپ» و «کوین اسپیسی» دیدیم.
وی افزود: من در وضعیتی که در فیلم ترسیم کردم می خواستم بگویم سره از ناسره باید جدا شود. مسأله این است که ما در خلوت آدم ها نیستیم و نمی توانیم به طور مثال بگوییم شاهد بیاور و این موضوع را هم باید در نظر بگیریم.
نخواستم نسخه ای برای مخاطب بپیچم
صمدی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته است پیام نمیدهد اما متناقض عمل کرده است توضیح داد: من حکم صادر نمیکنم و اتفاقا عامدانه وضعیتی را نمایش میدهم. شاید وقتی حامد کمیلی در فیلم سکوت می کند یعنی به عنوان کارگردان وجهی از قصه را نشان دادهام و چندان هم پایان باز عمل نکرده ام. من آشوبی را نمایش دادهام اما در نهایت نخواسته ام نسخه ای برای مخاطب بپیچم.
«روایت ناتمام سیما» میتواند یک منظومه فکری باشد
مجید رضابالا تهیه کننده فیلم درباره دغدغه ساخت این پروژه تصریح کرد: در وهله اول درک و شناخت من از علیرضا صمدی و انگیزه او باعث این همراهی شد. او فیلمنامههایی نوشته بود که با هم خواندیم. این اثر را که خواندم احساس کردم موضوع روز است که با آن دست به گریبان هستیم.
وی اضافه کرد: فکر میکردم این اثر می تواند یک منظومه فکری باشد که بتوانیم شخصیت های این چنینی که در فیلم مطرح می شود را بشناسیم. شخصیت جدی فیلمنامه برای من غزل شاکری یا سیماست؛ کسی که رنج را تحمل میکند و می تواند آن را در شخصیتی متعالی تر نمایش دهد.
فیلترینگ را تایید نمیکنم
رضابالا در ادامه با اشاره به یک ملاحظه عنوان کرد: به لحاظ حقوقی اتفاقی که برای یکی از شخصیتها پیش میآید قابل اثبات نیست و این نکته را باید در نظر داشت.
وی در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ گفت: به عنوان فیلمساز با هرگونه مسأله ای که جلوی آزادی بیان را بگیرد مخالفم و فیلترینگ را هم تایید نمیکنم.
تهیه کننده فیلم در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا سراغ فیلمهای فلسفی نرفته است، گفت: سینما هنر فردی نیست. هم هنر گران است و هم باید سرمایه گذاری را قانع کنید و رسیدن به اینکه فیلمی اندیشه ای که مورد قبولتان باشد سخت است. پیدا کردن سرمایهگذاری که ریسک کند در این مورد راحت نیست. البته من معتقدم این فیلم از موضع خود فلسفی است چون به ویژگی های شخصیتی انسان ها می پردازد و آنها را در موقعیت هایی میگذارد که تصمیم بگیرند.
نظر شما