۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85022131
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت آب در بخش کشاورزی خراسان جنوبی ۲۰ درصد کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده‌ و با این اقدام ۲۰ درصد از میزان برداشت آب زیرزمینی در بخش کشاورزی کاهش یافته است.

سعید سروری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین این اقدام منجر به کاهش ۲۵ درصدی مصرف برق چاه‌های کشاورزی در استان خراسان جنوبی شده که از این حیث در سطح کشور منحصر به‌فرد است.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۳۵ حلقه چاه کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده و به منظور برقراری تعادل بین منابع و مصارف آب تعداد ۱۰۵ حلقه چاه غیرمجاز پلمب و مسلوب‌المنفعه شده که ۰.۹ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: طرح احداث خط انتقال پساب تصفیه‌خانه بیرجند به مرکز آموزش کشاورزی محمدیه در راستای جایگزینی آب پساب با چاه‌های آب به طول هشت کیلومتر نیز اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب از دشت مختاران و محمدشهر به بیرجند با هدف تامین کسری آب شرب شهر بیرجند در افق میان‌مدت افزود: امسال بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه در چارچوب مصوبات سفر رئیس جمهور منظور شده که اختصاص کامل آن موجب تسریع در اجرای عملیات باقیمانده خواهد شد.

سروری عنوان کرد: مطالعات آب شرب میان‌مدت شهرهای درمیان، طبس و فردوس نیز انجام شده که در مرحله بررسی و تصویب است، همچنین ۸۵ درصد مطالعات جامع آبرسانی به فردوس و شهر طبس انجام شده است.

وی با اشاره به مطالعه و ساماندهی رودخانه‌های استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون گفت: از محل اعتبارات ملی به میزان هزار و ۴۳۴ کیلومتر مطالعه، ۱۶۰ کیلومتر نشانه‌گذاری و ۲.۸ کیلومتر ساماندهی رودخانه‌های استان انجام شده و از محل اعتبارات استانی نیز حدود ۲ کیلومتر ساماندهی رودخانه ها در شهرستان‌ها صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از اجرای آبرسانی به شهر طبس مسینا واقع در شهرستان درمیان خبر داد و گفت: این طرح به منظور تامین بخشی از نیاز آبی طبس در افق ۱۴۱۰ به میزان ۲.۱ میلیون مترمکعب در سال معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته و در یک سال و نیم گذشته حفاری چاه‌ها و خرید بخشی از لوله‌ها انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha